Foto van: deerefan

Mammoet Nederland B.V.

Schiedam

Foto's
974
Video's
1
Topics
58

Over Mammoet Nederland B.V.

Een bedrijf uit Schiedam (Nederland).

Dit bedrijf is 974 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan Ze zijn ook gespot in een video.

Elders op het internet

Mammoet Nederland B.V. op Twitter

Dit profiel beheren?

18 Jun 2019

05 May 2019

24 Apr 2019

09 Apr 2019

27 Mar 2019

11 Feb 2019

31 Jan 2019

15 Jan 2019

13 Jan 2019

06 Jan 2019

05 Jan 2019

27 Nov 2018

17 Nov 2018

04 Nov 2018

Mitchel van den Brink (16) jongste deelnemer ooit in Dakar Rally



Originele beschrijving

Mitchel van den Brink maakt op 6 januari 2019 zijn debuut in de Dakar Rally. De 16-jarige rallyrijder uit Harskamp heeft te horen gekregen dat niets zijn deelname in de weg staat. Mitchel van den Brink wordt in januari 2019 de jongste deelnemer ooit in de Dakar Rally. Het team van Mammoet Rallysport kreeg dispensatie van de organisatie. Normaal gesproken is 18 jaar de minimumleeftijd voor deelname aan de zwaarste rally ter wereld. Naast de ASO hebben ook de KNAF en de IVA Driebergen hun medewerking verleend. Mitchel maakt als monteur/navigator deel uit van de equipe die verder wordt gevormd

0 reacties

25 Sep 2018

20 Jul 2018

Oudste en jongste deelnemer klaar voor start Silk Way Rally



Originele beschrijving

De rallyteams maken zich op voor de start van de Silk Way Rally. Vandaag is de startceremonie in Astrakhan. Morgen staat de eerste proef op het programma. Aan de vooravond van de Silk Way Rally poseerden Mitchel van den Brink en Yoshimasa Sugawara in het hoofdkwartier van de organisatie in Astrakhan. Sugawara en Mitchel zijn respectievelijk de oudste en de jongste deelnemer aan de rally in Rusland. Opvallend is tevens dat ze beiden deel uitmaken van een vader-zoon equipe. De 77-jarige Yoshimasa Sugawara vormt een equipe met zoon Terehito. Ze vormen het Hino Team. De Japanner maakt al tientallen jaren

0 reacties

18 Jul 2018

Mammoet gaat voor podiumplaats in Silk Way Rally



Originele beschrijving

Mammoet Rallysport is vol goede moed en met een gezonde sportieve ambitie op weg naar Rusland. ,,We gaan voor een plaatsje op het podium. We kijken uit naar de strijd met de Kamaz-teams,’’ aldus Martin van den Brink. De 47-jarige Harskamper wordt in de Silk Way Rally genavigeerd door Wouter de Graaf en zoon Mitchel. ,,We hebben het goed gedaan in de Morocco Desert Challenge. De tweede plaats achter Ales Loprais was een prima resultaat. Nu gaan we proberen om het de Kamaz-teams in eigen huis lastig te maken.’’ Martin van den Brink is blij en trots dat zoon Mitchel

0 reacties

22 Apr 2018

Van Kasteren rijdt Loprais en vd Brink voorbij naar derde etappeoverwinning



Originele beschrijving

De laatste etappe in de Morocco Desert Challenge leverde niet één maar zelfs twee dagzeges op. Janus van Kasteren won de slotrit. Martin van den Brink kreeg voor de start te horen dat hij in de zevende etappe 5 minuten compensatietijd kreeg. Dat was meer dan voldoende om de oorspronkelijke 28 seconden achterstand op Loprais om te zetten in de winst in de zevende etappe. ,,We kregen die bonustijd omdat Loprais bij de tussenstop wel zijn banden had laten wisselen met behulp van zijn serviceploeg. Wij hadden begrepen dat het niet mocht. Volgens de reglementen is dat ook zo. Op

0 reacties


Dubbel podium voor Mammoet in de zevende etappe



Originele beschrijving

Na ruim 400 kilometer rallyrijden op snelheid bedroeg het verschil tussen etappewinnaar Ales Loprais en nummer twee Martin van den Brink slechts 28 seconden. De nummer drie in de etappe, Janus van Kasteren, moest 2 minuten en 30 seconden toegeven. De drie kanonnen maakten er een spannende voorlaatste etappe in de Morocco Desert Challenge van. ,,We hebben zo hard gereden als mogelijk was. We hebben echter niet het onderste uit de kan willen halen,’’ aldus Martin van den Brink. ,,Het was belangrijk om op belangrijke momenten het materiaal te sparen. Ondanks dat hebben we goed partij geboden en waren dicht

0 reacties

20 Apr 2018

Van den Brink wint etappe met uitgeklede truck



Originele beschrijving

De sportieve honger van Mammoet Rallysport is nog niet gestild. Vandaag boekte Martin van den Brink zijn tweede dagsucces in de Morocco Desert Challenge. Na twee eerdere ritzeges van Janus van Kasteren staat de teller voor het Veluwse rallyteam voorlopig op vier. Er volgen nog twee etappes. Martin van den Brink toonde zich vanmiddag uiterst content met de etappezege. In de rit over 306 kilometer van Merzouga naar Boudnib kon de kopman van Mammoet Rallysport in een goed ritme en onverstoorbare cadans naar de finish. ,,We hebben een strak tempo gereden zonder enkel risico. Het ging soepel en het navigeren

0 reacties

19 Apr 2018

Tweede etappewinst voor Janus van Kasteren



Originele beschrijving

Janus van Kasteren heeft in de vijfde etappe van de Morocco Desert Challenge een prestatie van formaat geleverd. Na technische problemen in de vierde etappe sloeg de snelle Mammoet coureur keihard toe in de vijfde etappe. Er stond donderdag geen maat op Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof. Het trio in de Renault front truck declasseerde vrijwel het volledige veld. De voorsprong op nummer twee (Gert Huzink) na 275 kilometer was bijna 17 minuten. Ales Loprais (op 17.57) en Martin van den Brink (20.37) eindigden respectievelijk als derde en vierde. Dat Janus de vijfde etappe

0 reacties

17 Apr 2018

Van Kasteren weer op podium, Van den Brink vierde



Originele beschrijving

Het team van Mammoet Rallysport heeft de derde etappe in de Morocco Desert Challenge als derde en vierde afgesloten. Janus van Kasteren was vandaag de hoogst geklasseerde ‘Mammoet’. Martin van den Brink eindigde als vierde. In de 335 kilometer lange etappe van Touzounine naar The Dunes of the Jews kreeg de kopman van Mammoet Rallysport af te rekenen met een technische tegenslag. Tot op dat moment lag de Harskamper uitstekend op koers. ,,Na 180 kilometer hadden we de snelste tussentijd. We lagen prima op koers. Op 50 kilometer van de finish merkten we dat er iets was met het voorwiel.

0 reacties

04 Jan 2018

Martin van den Brink wil oogsten in tiende Dakar Rally



Originele beschrijving

,,Het strijdplan ligt klaar. Het team is perfect. Voor 95% is alles zoals ik het graag wil zien. De laatste 5% zal echter bepalend zijn. Maar dat deel hebben wij niet in de hand.” Martin van den Brink staat te popelen om aan de Dakar Rally 2018 te beginnen. ,,Het wordt een hele belangrijke rally voor ons team,” aldus de eigenaar van Mammoet Rallysport. ,,We zijn toe aan een succesvolle Dakar Rally.´´ Martin van den Brink maakt er geen geheim van dat het wel of niet slagen van zijn tiende Dakar Rally belangrijk is voor het vervolg van zijn sportieve

0 reacties

03 Jul 2017

Navigator-roulette bij Van den Brink

Martin van den Brink opent zaterdag een nieuw hoofdstuk in zijn rallycarrière. De Harskamper komt in de Silk Way Rally aan de start met een missie, die op de toekomst is gericht. ,,We zullen de Silk Way Rally niet winnen. We rijden deze rally als een investering in de toekomst.’’ De 46-jarige Harskamper vormt een equipe met Kootwijkerbroeker Richard Mouw en Daniel Kozlovsky. ,,Richard wordt in het diepe gegooid,’’ zo vertelt Martin. ,,We gaan Richard, die in het verleden al vaak als monteur in de cabine zat, opleiden tot navigator. Het is altijd mijn wens geweest om met twee goede

0 reacties

15 Sep 2016

Truck van Mammoet Rallysport afgebrand tijdens test

Voor de tweede keer dit jaar heeft Martin van den Brink een truck onder zijn ogen zien afbranden. Tijdens een test in Slowakije vatte de nieuwe Renault Sherpa vlam en brandde voor een groot deel uit. De rijders konden ongedeerd de truck verlaten

0 reacties

23 Jul 2016

Mammoet tevreden met derde plaats

Martin van den Brink heeft na een ijzersterke laatste etappe in de Silk Way Rally een plaatsje op het podium veiliggesteld. De derde plaats in de slotetappe was ruim voldoende voor een gang naar het ereschavot. ,,We zijn dik tevreden,?? zo liet Martin net na de finish weten. Dat de coureur van Mammoet Rallysport vandaag geen passend verjaardagscadeau kreeg in de vorm van een dagzege was te wijten aan materiaalpech.

0 reacties

22 Jul 2016

Mammoet Rallysport hoopt op podiumplaats in Silk Way Rally

Martin van den Brink heeft een overwinning in de Silk Way Rally uit het hoofd gezet. ,,We gaan ons in de laatste etappe richten op een podiumplaats.'' In de dertiende etappe eindigde de equipe van Mammoet Rallysport als zesde. ,,Het wilde vandaag niet,'' aldus Van den Brink vanuit het bivak in het Chinese Wuhai.

0 reacties

21 Jul 2016

Pascal de Baar maakt ijzersterke indruk

Martin van den Brink heeft vandaag de leiding in de Silk Way Rally uit handen moeten geven. De Harskamper zag in de twaalfde etappe de Kamaz-trein voorbij razen. De rallyrijder van Mammoet Rallysport moest in de Chinese duinen bijna 20 minuten toegeven op etappewinnaar Eduard Nikolaev. Zijn Russische teamgenoot Airat Mardeev eindigde als tweede op 2.46 en is de nieuwe koploper in de rally.

0 reacties

20 Jul 2016

Elfde etappe Silkway afgelast

Martin van den Brink is zonder moeite leider gebleven in de Silk Way Rally. De elfde etappe werd vandaag afgelast wegens hevige zandstormen in de Chinese Gansu regio.

0 reacties

18 Jul 2016

Van den Brink ziet voorsprong verdampen

Ondanks een mindere negende etappe heeft Martin van den Brink vandaag de leiding behouden in de Silk Way Rally. De Harskamper greep zaterdag de macht in de rally van Moskou naar Beijing en verstevigde via nog een etappezege op zondag de leiding. Vandaag moest de Harskamper veel tijd inleveren

0 reacties

17 Jul 2016

Martin van den Brink wint ook achtste etappe in Silk Way Rally

Martin van den Brink heeft de concurrentie in de Silk Way Rally opnieuw een mokerslag van formaat toegediend. De Harskamper won na de zevende rit ook de achtste etappe. De equipe van Mammoet Rallysport heeft in het algemeen klassement 18.40 minuten voorsprong op nummer twee Dimitry Sotnikov.

0 reacties

16 Jul 2016

Dubbelslag voor Van den Brink in etappe ‘Russisch roulette’

Team Mammoet Rallysport nieuwe koploper Silk Way Rally

BORTALA - Martin van den Brink heeft de macht gegrepen in de Silk Way Rally. De Harskamper was vanochtend de snelste in de 76 km lange bergproef tussen Almaty en het Chinese Bortala.

0 reacties

15 Jul 2016

Mammoet Rallysport gaat met goed gevoel naar rustdag

Mammoet Rallysport gaat met een uitstekend gevoel beginnen aan de rustdag in Almaty. Vandaag eindigde Martin van den Brink als achtste en Pascal de Baar werd elfde. Met een tweede (Martin) en negende (Pascal) plaats in het algemeen klassement heeft het rallyteam uit Harskamp nog alle kans op een top resultaat in de Silk Way Rally 2016.

0 reacties

13 Jul 2016

Van den Brink slaat keihard terug

Martin van den Brink heeft in de vijfde etappe van de Silk Way Rally flink huis gehouden. Naast de etappezege klom de rijder van Mammoet Rallysport naar de tweede plaats in het klassement.

0 reacties


Van den Brink verliest opnieuw veel tijd, De Baar tweede

De truck van Martin van den Brink wordt in de Silk Way geplaagd door technische problemen. Zowel in de derde etappe als vandaag in de vierde etappe moest de Harskamper veel tijd inleveren. ,,We hebben vandaag hetzelfde problemen gehad als gisteren. De temperatuur loopt te snel op waardoor we van het gas moeten.?? De rallyrijder staat met de Renault Sherpa twaalfde in het klassement.

0 reacties

12 Jul 2016

Klein probleem kost Van den Brink tijd

In de derde etappe van de Silk Way Rally heeft Martin van den Brink de leiding af moeten staan aan de Rus Andrey Karginov. Een klein probleem met de koeling kostte de formatie van Mammoet Rallysport veel tijd.

0 reacties

11 Jul 2016

Mammoet Rallysport deelt eerste tik uit

Het team van Mammoet Rallysport heeft in de Silk Way een eerste tik uitgedeeld. Martin van den Brink won zaterdag de proloog. Pascal de Baar bracht de tweede Renault-truck op een gedeelde tweede plaats over de streep. Vandaag kwam er geen verandering in het klassement. De tweede etappe werd afgelast wegens de slechte weersomstandigheden in Rusland.

0 reacties

06 Jun 2016

Mammoet Rallysport met Torpedo naar Dakar Rally

Martin van den Brink zal in navolging van Team de Rooy en het Russische Kamaz-team ook met een zogenaamde Torpedo-truck van start gaan in de Dakar Rally van 2017.

De nieuwe Renault Sherpa, die in 4 maanden tijd compleet ontwikkeld is door MKR uit Tsjechi? met de input van Martin en Pascal de Baar, wordt in juli voor het eerst ingezet in de Silkway Rally in Rusland.

1 reactie

27 Apr 2016

Mammoet wint Lybia Rally 2016

Alhoewel Martin van den Brink met zijn Mammoet-Renault dagen lang kansloos leek voor de eind-overwinning, heeft het team niet opgegeven en is men er vol voor blijven gaan. Een terechte keuze, zo bleek bij de finish, men heeft de winst in de truck-klasse gehaald, maar niet met overmacht.

0 reacties

16 Apr 2016

Rallyetappe eindigt in puzzelrit: Mammoet Rallysport vooral druk vinden van waypoints

De eerste etappe in de Libya Rally heeft de deelnemers behoorlijk wat werk opgeleverd. Niet zo zeer het echte rallywerk, maar meer puzzelwerk. ,,Het was een bewogen dag,?? zei Martin van den Brink nadat de equipe van Mammoet Rallysport de finish had bereikt. ,,Ik denk dat deze etappe wordt geschrapt. Een eerlijke uitslag is niet te maken.??

Na een verbindingsroute van 250 kilometer begon de proef op het strand. ,,We reden met twee trucks tegelijk. Wij startten tegelijk met Paul Verheyden in de DAF. Het was een prachtig begin. We reden 30 kilometer langs het strand. Na een kilometer zagen Verheyden al niet meer. De Renault ging als een trein.??

Na de inspirerende openingsfase was het echter snel uit met de pret voor Martin, Wouter de Graaff en Daniel Kozlovsky. ,,De waypoints waren niet of nauwelijks te vinden. Wij hebben er wel een stuk of tien gemist. Ik denk dat ze verkeerd zijn ingelezen via de satelliet. Normaal pik je een waypoint op als je het roadbook nauwkeurig volgt. Maar vandaag waren ze niet te vinden. Sommige lagen 500 meter of een kilometer naast de route. We hebben er zelfs 1 gelokaliseerd die in een ravijn lag. Dan ga je zoeken hoe je daar bij moet komen en zo verspeel je veel tijd.??

In de offici?le uitslag werd Van den Brink als vijfde truck geklasseerd. ,,We waren als eerste binnen. Veel rijders hebben nog veel meer waypoint gemist. Ik weet niet hoe de organisatie dit oplost. Er was bij de finish wel het nodige gemopper te horen van de rijders.??

Lekkke band snel gewisseld

Op weg naar Tan Tan had Martin van den Brink ook de gebruikelijke ?problemen? te verwerken. ,,We hebben een lekke band gehad. De achterband hebben we in 7? minuut vervangen. Dat ging geweldig goed.??

Als gevolg van de speurtocht naar de way points (,,We wilden er zo min mogelijk missen, anders kun je noooit meer winnen door de tijdstraf die er op staat??) kwam Van den Brink soms achter concurrenten te rijden, die ruim achter hem gestart waren. In het geval van de Portugese Elisbeta Jacinto en haar MAN equipe was die ontmoeting minder plezierig. ,,We werden vol geraakt door Jacinto. Ze reed zo naar binnen aan de rechterkant waar Daniel zit. De schade valt mee, maar echt leuk is het niet. We hadden veel problemen om haar te passeren. Ze liet ons gewoon niet voorbij.??

De resultaten van de eerste etappe zijn geneutraliseerd.

0 reacties

14 Apr 2016

´We gaan om testen, maar willen ook winnen´: Mammoet Rallysport favoriet in Libya Rally

Adel verplicht. Martin van den Brink begint vrijdag als grote favoriet aan de Libya Rally. De rallyrijder uit Harskamp loopt niet weg voor zijn rol als favoriet. Maar de winst in Marokko is echter niet het belangrijkste. ,,We gaan om te testen. Daarnaast wil ik wel zo hoog mogelijk eindigen.??

De Libya Rally telt zeven etappes. De rijders krijgen een gevarieerde route met veel duinen voor de wielen. De start is in Agadir aan de Atlantische Oceaan en de finish is in Sa?dia, in het noorden van Marokko aan de Middellandse Zee. De rally telt 2700 kilometer. In Marokko komen zowel motoren als auto?s en trucks aan de start. ,,Het is voor ons een mooie rally,?? zegt Martin van den Brink.

De Harskamper komt in actie met de Renault-truck waar Pascal de Baar in de afgelopen Dakar Rally verrassend zesde mee werd. ,,We gaan in de Libya Rally een nieuwe turbo testen en een ander soort differentieel uitproberen.??
De zogenaamde front-truck is ondanks de bouw van een nieuwe truck (met een ?neus?) sportief nog niet afgeschreven in het kamp van Mammoet Rallysport. ,,We zijn bezig met de nieuwe truck, de Sherpa. Eind mei is de truck klaar. We weten natuurlijk niet hoe dat allemaal uitpakt. We willen daarom de bestaande trucks ook blijven verbeteren.??

?We testen turbo en differentieel?

Volgens Martin zijn er twee speerpunten: ,,We testen een turbo die meer vermogen levert dan de huidige en minder snel kapot gaat dan de turbo die we in de Dakar Rally van 2015 hadden. We hopen op het vermogen uit 2015 en de betrouwbaarheid van 2016. Daarnaast gaan we rijden met een ander differentieel in de assen om te kijken of de levensduur verlengd kan worden. We hebben een ander soort en hopen dat die langer meegaat. In de Dakar Rally moesten we na 3 of 4 etappes het differentieel preventief vervangen. Dat brengt natuurlijk een kostenplaatje met zich mee.??

Van den Brink, die in de Dakar Rally een team vormde met Peter Willemsen en Richard Mouw, komt in Marokko met twee andere co-piloten in actie. ,,Voor Peter en Richard is het lastig om voor iedere rally vrij te vragen. Ze hebben natuurlijk ook met hun werkgevers te maken. Daarom is Wouter de Graaff in de Libya Rally navigator en de Tsjech Dani?l Kozlovsky is de monteur. Dani?l kent de truck als geen ander, omdat hij de auto?s bouwt. Het is fijn om hem er bij te hebben.??

,,Zwaarder dan vorig jaar??

Organisator Gert Duson heeft volgens Martin van den Brink een pittige rally samengesteld. ,,Het is zwaaarder dan vorig jaar. Een prima rally dus om de truck op snelheid te testen.??
In 2015 was het feestje voor het team van Mammoet Rallysport in de Libya Rally al snel voorbij. ,,We begonnen uitstekend, maar in de derde etappe vielen we als koploper uit door een kapot carter. We hopen het dit jaar beter te doen.??
De Mammoet-equipe start met nummer 501. De meeste concurrentie kan wel eens komen uit bekende hoek. Jos Smink uit Hoogland is namelijk ook van de partij in de Libya Rally. Smink liet de Dakar Rally lopen en kiest voor een rally waar meer duinen zijn te vinden. Ook Aart Schoones en Paul Verheyden (DAF) zijn kandidaten voor een hoge klassering. ,,Maar gezien het deelnemersveld zijn wij favoriet voor de eindzege. Daar moeten we niet moeilijk over doen. De belangrijkste vraag zal echter zijn hoe het materiaal het houdt.??

De Libya Rally begint vrijdag met een etappe van Agadir naar TanTan. De eerste etappe telt 480 kilometer.

0 reacties

17 Mar 2016

Mammoet Rallysport Dakar truck 2016 in 1:50 op Modelshow Europe

Op 19 maart 2016 vindt een nieuwe editie van de Modelshow Europa plaats in het Plantion te Ede. De Modelshow Europa is een modelbouw tentoonstelling die jaarlijks wordt georganiseerd en specifiek is gericht op schaalmodellen van kranen, zwaar transport en grondverzetmachines. De beurs is vanaf 10:00 uur geopend en sluit om 16:00 uur. De entree bedraagt ? 10,-, voor kinderen van 6 tot 12 jaar ? 5,-.

Mammoet Store is ook aanwezig op de Modelshow Europa. Zij bieden op deze beurs veel verschillende Mammoet schaalmodellen aan, waaronder het gloednieuwe schaalmodel van de Mammoet Rallysport Dakar truck 2016.

0 reacties

05 Feb 2016

Mammoet en Riwald samen (met torpedo) naar Dakar


1 reactie


Mammoet en Riwald samen (met torpedo) naar Dakar


1 reactie

21 Jan 2016

VIDEO - Dakar 2016 door de ogen van Mammoet

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nl_NL/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));We blikken terug op de Dakar 2016. Alles wat er de afgelopen weken gebeurd is terug in een video.Geplaatst door Mammoet Rallysport op donderdag 21 januari 2016

0 reacties

17 Jan 2016

Mammoet Rallysport super blij met zesde plaats in Dakar Rally 2016

ROSARIO - De klus is geklaard. De buit is binnen! ,,We zijn super blij. Dit hadden we echt nooit verwacht.?? Pascal de Baar reageerde vanmiddag enthousiast op de definitieve zesde plaats in het eindklassement van de Dakar Rally 2016.

De vreugde in het kamp van Mammoet Rallysport was begrijpelijk. Na de enorme teleurstelling, die het team in de tweede etappe moest verwerken, zorgde het eindresultaat van de equipe die als snelle assistent aan het avontuur was begonnen alsnog voor een dikke glimlach bij de mannen van het rallyteam.

Ook Martin van den Brink reageerde vanmiddag vanuit Rosario met een tevreden geluid in de Harskampse stem. ,,De teleurstelling van het verbranden van onze truck zal blijven bestaan. Ik ben wel blij dat Pascal goed heeft gepresteerd. We hebben de doelstelling van het team bereikt. Een klassering in de top tien en dan ook nog een etappe winnen, dat is uitstekend te noemen.??

Pascal de Baar nam in de slotrit over 180 kilometer geen enkele risico meer. ,,Dit wilden we niet meer uit handen geven. We hebben gewoon voorzichtig gereden. Ik denk dat het er niet uitzag,?? aldus de rallyrijder uit Beekbergen. ,,Ik denk dat we normaal harder achteruit kunnen rijden dan vandaag vooruit,?? zo zei een lachende Pascal de Baar.
De twaalfde plaats op bijna 12 minuten van etappewinnaar Hans Stacey zal het team niet lang heugen. Het eindresultaat wel. En daar ging het om.

Het doel heiligt middelen en zo konden Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink zich op maken voor de huldiging in Rosario. ,,We moeten nog 400 kilometer en dan gaan we naar het podium. Daarna zullen we wel een paar biertjes drinken.??

Volgens de 46-jarige De Baar was het van groot belang om de woensdag veroverde zesde positie over de streep te brengen. ,,Na het uitvallen van Martin maakten we natuurlijk een nieuw wedstrijdplan. Het doel was de top tien. Misschien een negende plaats. Als je dan zesde kunt worden dan is dat helemaal prachtig. Het is van groot belang voor het hele team, maar ook voor de fabrikant en de sponsors dat we hebben laten zien waar we toe in staat zijn. We hebben toch fabrieksteams en andere grotere teams, die over veel en veel meer budget beschikken, aan het denken gezet. Ik ben trots op onze teamprestatie en met Wouter en Martin vormden we een uitstekend functionerend driemanschap. Ja, het was echt teamwork.??

,,Er zit nog veel meer in het vat??

Pascal de Baar benadrukt dat het drie-jaren plan pas net halverwege is. ,,We hebben deze Dakar Rally ook weer ontzettend veel geleerd. Er zit nog veel meer in het vat. Voor het vertrouwen van de teamleden en de sponsors is het belangrijk om dat ook in een goed resultaat tot uiting te brengen. Aan alleen mooie woorden heeft niemand iets.??

Als het aan Pascal, Wouter en Martin ligt blijft het niet bij dit verrassende resultaat. ,,We hopen dat iedereen die bij dit project is betrokken heeft gezien dat er mogelijkheden zijn. In onze ogen verdient dit meer-jaren plan een vervolg. We moeten het komende jaar keihard aan de slag. Dan kunnen we in 2017 laten zien dat dit resultaat geen toevalstreffer is geweest.??

Betrouwbaarheid als basis voor succes

De equipe van Mammoet Rallysport heeft in de Dakar Rally 2016 een degelijke en vooral stabiele wedstrijd gereden. De Baar stond alleen na de zevende en achtste etappe even buiten de top tien van het algemeen klassement. Hij eindigde overigens in slechts drie etappes bij de beste tien. De uitschieter vormde natuurlijk de fantastische ritzege in de tiende etappe, de zwaarste en moeilijkste etappe van de hele rally. In de koninginnerit, afgelopen woensdag, werd de basis gelegd voor het uitstekende eindresultaat. ,,De Renault is betrouwbaar gebleken. Dat vormt de basis voor het succes,?? aldus De Baar. ,,Daarmee ligt er een uitstekend fundament om het komende jaar op voort te borduren.??

,,We zijn een geduchte concurrent geworden??

Ook Martin van den Brink, de 45-jarige kopman en eigenaar van Mammoet Rallysport, kan zich vinden in de woorden van zijn teamgenoot. ,,Voor mij is het belangrijk dat we op schema liggen in het hele proces. We hebben geen gekke dingen geroepen en aangetoond dat de Renault op basis van onze ervaringen en wensen een geduchte concurrent is geworden. We proeven dat er veel vertrouwen is van onze partners. Ondanks mijn persoonlijke teleurstelling kunnen we met het hele team met veel vertrouwen vooruit kijken naar 2017. Dat is, voor mij dan, het positieve van de Dakar Rally 2016.??

Het team van Mammoet Rallysport keert donderdag terug in Nederland.

0 reacties

16 Jan 2016

Mammoet-team stampt onverstoorbaar richting finish

VILLA CARLOS PAZ - Een niet voor mogelijk gehouden zesde plaats in het algemeen klassement van de Dakar Rally lonkt voor de Mammoet Rallysport equipe van Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink.

Ook in de twaalfde etappe stampte het trio in de Mammoet-truck onverdroten voort richting de finish. De (gedeelde) zesde plaats in de etappe over 267 kilometer bewees andermaal dat De Baar en zijn mannen een stabiele factor vormen. ,,We hebben heerlijk gereden. Het was geen moeilijke etappe. We hebben het tempo strak gehouden en hadden geen idee dat het zo goed zou gaan als bij de finish bleek.?? aldus Pascal de Baar, voordat hij aan de ongetwijfeld vreugdevolle verbindingsrit over 200 kilometer naar het bivak in Villa Carlos Paz begon. ,,We kunnen het nauwelijks geloven. We hebben vandaag geen gekke dingen meegemaakt. De truck presteerde optimaal en ook wij hebben geen fout gemaakt.??

Het solide optreden van het Renault-trio bracht de formatie van Mammoet Rallysport een zesde plaats (op slechts 6.20 van ritwinnaar Peter Versluis) in de etappe en een eveneens zesde plaats in de algemene rangschikking. Die zesde stek was het team gisteren kwijtgeraakt aan Peter Versluis. De MAN-rijder werd echter gestraft voor een tijdsoverschrijding op de route vanuit de proef naar het bivak van San Juan. Die straftijd (1 uur 19 minuten) bracht de zesde plaats weer in handen van De Baar.

,,Super blij met deze uitslag??
,,We zijn super blij met deze uitslag en met de zesde plaats in het algemeen klassement. We hadden onderweg zelfs nog even hoop op een nog betere klassering. Er stond een Kamaz stil, maar we wisten niet wie dat was.??

De Baar doelde op het oponthoud dat Airat Mardeev opliep. De Rus kreeg vervolgens steun van trouwe secondant Eduard Nikolaev. De Russen zijn kansloos voor de eindzege, maar willen de tweede plaats van Mardeev wel veiligstellen. Dat gebeurde ook. Mardeev eindigde als tiende op ruim 9 minuten. Zijn klassement kwam niet in gevaar.

Dat geldt ook voor Pascal de Baar en zijn co-piloten. ,,We kunnen alleen maar tevreden zijn. Verder valt er weinig te melden. We kunnen weer een etappe afvinken en gaan er in de laatste rit vanzelfsprekend alles aan doen om die klassering naar het podium in Rosario te rijden.??

Drie kwartier voorsprong
De voorsprong van De Baar, De Graaf en Roesink op de nummer zeven (Nikolaev in de Kamaz) bedraagt maar liefst 45 minuten. De achterstand op nummer vijf (Hans Stacey) bedraagt een half uur. In de laatste etappe moeten er gekke dingen gebeuren om de formatie van Mammoet Rallysport van die dik verdiende zesde plaats af te stoten. ,,Als we geen grote problemen krijgen dan moet het lukken,?? aldus De Baar, die als geen ander weet dat in de Dakar Rally geen zekerheden bestaan. ,,We zijn pas zeker als we morgen over de streep zijn. Maar het ziet er wel heel goed uit.??

De afsluitende rit is totaal 700 kilometer lang. De eerste truck begint even na 12.30 uur (Nederlandse tijd) aan de dertiende etappe. De slotproef telt 180 kilometer over gravelpaden, zandwegen en stenenpaden. Na de finish wacht een lange rit van bijna 400 kilometer naar het finishpodium in Rosario. In aanwezigheid van alle overige teamleden zal daar op passende wijze de kroon op het werk worden gezet.

0 reacties

15 Jan 2016

Pascal de Baar blijft stevig in het zadel

SAN JUAN - Pascal de Baar heeft in de elfde etappe van de Dakar Rally zijn riante positie in de top tien van het klassement met hand en tand verdedigd. De equipe van Mammoet Rallysport eindigde donderdag als tiende. In het klassement verloren Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink ??n plaatsje. Maar daar kon niemand in het Mammoet-kamp wakker van liggen.

,,De zevende plaats is voor ons nog altijd een prima klassering,?? aldus De Baar, net nadat hij de elfde etappe heeft afgewerkt. ,,Het was een lange en zware etappe. De proef bestond uit veel fesh-fesh, gravelpaden en veel stukken met heel veel stenen. Door de vele kuilen en gaten was het de hele dag butsen en stoten.??

Dat het ook nog buitengewoon heet was in de etappe van La Rioja naar San Juan liet De Baar maar buiten beschouwing. De temperaturen liepen op tot boven de 40 graden. De organisatie besloot daarom opnieuw om de klassementsproef eerder af te blazen. In tegenstelling tot afgelopen dinsdag maakten de auto?s en de vrachtwagens wel de geplande proef af. De motoren en quads werden vroegtijdig aan de kant gezet. ,,De hitte maakt het zwaarder. Maar dat hoort ook een beetje bij dit evenement,?? aldus De Baar.

De formatie van Mammoet Rallysport opende de proef over 431 kilometer in een geheel nieuwe rol. Pascal de Baar was de eerste trucker op de route. Aan de hand van navigator Wouter de Graaf kwamen de mannen in de Renault echter geen moment in de problemen wat betreft de route. Een uiterst constant gereden etappe leverde uiteindelijk een tiende plaats in de daguitslag op. Na 6 uur 5 minuten en 5 seconden ?raggen? door het gevarieerde Argentijnse landschap bedroeg de achterstand op winnaar Eduard Nikolaev 33 minuten en 28 seconden.

?Rustig naar de finish gehobbeld?
,,Dat had iets minder kunnen zijn,?? zei een als altijd gedreven De Baar na afloop. ,,We hebben constant gereden. In het begin hebben we Gerard de Rooy en Mardeev in de Kamaz voorbij laten gaan. We reden onze eigen race en dat ging uitstekend. Tot een kilometer op 70 voor de finish. We reden een bladveer kapot en daarbij een reactiestang. Om geen risico?s te lopen zijn we vervolgens rustig naar de finish gehobbeld.??
Daar bleek dat Peter Versluis als tweede was ge?indigd en op die manier Pascal de Baar passeerde in het klassement. Versluis is nu zesde. De Baar en zijn manschappen volgen op 10.41 achterstand van de MAN-equipe als zevende. ,,Die plaats gaan we vrijdag proberen te verdedigen. Als we daarmee thuiskomen ben ik dik en dik tevreden.??

Vandaag wacht de Dakar-piloten nog een laatste serieuze krachtsinspanning. Na een aanlooproute van 400 kilometer volgt een proef van 267 kilometer. Vervolgens is het nog ruim 200 kilometer naar het bivak in Villa Carlos Paz. De auto?s, motoren en quads rijden een proef van 481 kilometer en finishen net voor de poorten van het bivak.
Het uithoudingsvermogen van het materiaal en de rijders wordt vrijdag nog ??n keer echt getest. Zaterdag volgt dan de afsluitende rit naar Rosario.

0 reacties

14 Jan 2016

De overwinning kwam onverwacht voor Pascal de Baar

"We zijn natuurlijk allemaal heel trots en tevreden. We wisten wel dat deze truck tot veel in staat zou zijn. Maar dat we konden winnen hadden we natuurlijk nooit verwacht.", aldus Pascal de Baar na zijn overwinning van gisteren.

0 reacties


Mammoet wint: ,,Dit hadden we echt nooit verwacht??

Mammoet Rallysport schrijft geschiedenis met etappe zege

LA RIOJA - Mammoet Rallysport heeft in de tiende etappe van de Dakar Rally geschiedenis geschreven. Pascal de Baar stuurde de Renault naar de overwinning. In een loodzware etappe zorgden de hevige duinen voor een ouderwetse bijltjesdag. ,,We wisten dat we goed in het zand konden presteren. Maar dit hadden we nooit verwacht.??

Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink vierden in de cabine van de Mammoet-truck op weg naar het bivak in La Rioja een klein feestje. ,,We zijn natuurlijk allemaal heel trots en tevreden,?? zegt Pascal de Baar. ,,We wisten wel dat deze truck tot veel in staat zou zijn. Maar dat we konden winnen hadden we natuurlijk nooit verwacht.??

De loodzware tiende etappe van Bel?n naar Rioja werd net als gisteren ingekort. In het laatste deel was een rivierbedding niet begaanbaar. De rallyrijders moesten het zodoende doen met een rit over 244 kilometer. ,,Het was toch een hele zware etappe,?? zo kijkt De Baar terug. ,,We hebben twee Kamazzen op de kop zien liggen. Daarnaast hadden veel teams problemen met de navigatie. De duinen waren vandaag wel erg moeilijk. Het was veruit de zwaarste etappe tot nu toe. Dat blijkt wel uit de uitslag. Anders waren de verschillen nooit zo groot geweest als dat ze nu zijn.??

,,Perfect ploegenspel??

Pascal, Wouter en Martin reden een foutloze en probleemloze proef. ,,Wouter heeft fantastisch genavigeerd. Martin heeft steeds op tijd de juiste bandenspanning weten te vinden. We hebben alle drie keihard gewerkt en gezorgd dat we niet vast kwamen te zitten. We hebben geen lekke banden gehad en vonden steeds de juiste weg. Het was het perfecte ploegenspel,?? aldus een uiterst tevreden De Baar.

De equipe van Mammoet Rallysport eindigde 2 minuten en 36 seconden voor koploper Gerard de Rooy. Airat Mardeev, de winnaar van 2015, moest al 26.06 toegeven. Hans Stacey had ruim 27 minuten meer nodig dan de mannen in de Renault. ,,We wisten voor ons zelf wel dat het er in zou zitten. Ik ben ontzettend blij voor het hele team dat we dat op deze manier ook aan de buitenwacht hebben laten zien. We hebben de trucks zelf ontwikkeld. Het geeft aan dat we op het juiste spoor zitten. We zijn er nog niet, maar dit geeft heel veel vertrouwen voor de toekomst.??

,,Wouter heeft super goed genavigeerd??

Pascal de Baar begon als vijftiende aan de etappe. ,,We hebben onderweg echter niet heel veel andere trucks ingehaald. De meesten zijn verdwaald, die hebben we dus niet eens gezien. Wouter heeft echt super goed genavigeerd. Dat blijkt wel.??

Wouter de Graaff is bezig aan zijn zevende Dakar Rally. Voor de vijfde keer is hij navigator van De Baar. De 40-jarige rallyliefhebber uit Waalwijk vormt de dagzege ook een hoogtepunt in zijn carri?re. De Graaff had als doel om de finish te halen in deze Dakar Rally en de equipe van kopman Martin van den Brink naar een topklassering te loodsen.

Wouter de Graaf maakt nu zelf deel uit van een equipe die op weg is naar een topklassering in de zwaarste rally ter wereld. Pascal de Baar is na de tiende etappe opgeklommen naar de zesde plaats in het klassement. Ook voor De Baar is dat een compleet nieuwe ervaring. ,,Ik heb tot dit jaar nog nooit in de top tien gestaan. Nu pakken we ook nog een etappezege. Ja, het is echt ongelooflijk.??

,,Geen gekke dingen doen??

De komende etappes zal de druk op de schouders van de drie Mammoet-mannen toenemen. ,,De zesde plaats is prachtig. We gaan nu geen gekke dingen doen. We doen gewoon wat we normaal ook doen. Dit gaan we niet zo maar weggeven.??

Vandaag wacht de formatie van Pascal de Baar nog een nieuwe ervaring. De Mammoet-truck moet de dans van de elfde etappe namelijk openen. De winnaar start de volgende etappe namelijk altijd als eerste. ,,Leuk om mee te maken. Maar daardoor laten wij ons niet gek maken.??

?Grote doek voor het bloeden?

Voor Martin van den Brink was de zege van teamgenoot Pascal de Baar een doekje voor het bloeden. ,,Zeg maar gerust een flinke doek,?? aldus de teameigenaar uit Harskamp. ,,Ik ben blij dat we de critici de mond hebben gesnoerd en de mogelijkheden van de truck hebben laten zien. Ik ben blij dat ik bij het team ben gebleven. Dit is heel mooi. Ook de reacties in het bivak zijn leuk. We krijgen veel complimenten en veel teams spreken hun bewondering uit. Dat is leuk om te horen.??

Voor Martin van den Brink en zijn co-piloten Peter Willemsen en Richard Mouw was het een apart gevoel om hun trouwe helpers te zien winnen. ,,Natuurlijk zijn we heel blij. toch hebben we een dubbel gevoel. Het geeft namelijk aan dat het echt onze Dakar had kunnen worden. Helaas is dat niet gelukt, maar dit maakt natuurlijk heel veel goed.??

Voor de 45-jarige Van den Brink is de prestatie niet echt een grote verrassing. ,,Wel dat Pascal de etappe zelfs weet te winnen. maar we wisten dat de truck dit zou kunnen. In Marokko hebben we niet voor niets de Oilibya Rally gewonnen. Vandaag waren er geen excuses. Het was de zwaarste rit en als je die dan wint dan geeft dat de burger weer moed. We zijn op de goede weg. Dat hebben we nu wel bewezen denk ik. Natuurlijk moet je een beetje geluk hebben. Maar in de Dakar Rally is het ook de kunst om te blijven rijden, je materiaal te sparen en niet te verdwalen. Dat hoort bij het spel. Pascal, Wouter en Martin hebben dat vandaag voortreffelijk gedaan. Deze overwinning geeft weer perspectief voor het komende jaar,?? aldus Martin van den Brink.

De Harskamper zal zich ongetwijfeld altijd blijven afvragen wat zijn rol was geweest als hij nog tot het deelnemersveld had behoord. Maar juist Van den Brink weet als geen ander: ?Als en maar...tellen niet in Dakar.?

0 reacties

13 Jan 2016

Mammoet gaat Shell GTL gebruiken

Mammoet gaat in Nederland alle kranen en trucks aftanken met Shell GTL. Dit is een brandstof die Shell uit gas fabriceert. Volgens betrokkenen is de verbranding veel schoner en zullen dieselmotoren die op GTL draaien veel stiller zijn.

0 reacties

12 Jan 2016

Team Mammoet komt tot wasdom in de woestijn

,,Zie je wel! Ik zei gisteren toch dat het vandaag wel eens onze dag kon worden.?? Pascal de Baar kon zijn vreugde vanavond niet op. Vanuit het bivak in Bel?n struikelde de enthousiaste Mammoet-coureur bijna over zijn woorden. ,,Het was een geweldige dag voor ons.??

Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink hielden de truck van Mammoet Rallysport uitstekend in bedwang en parkeerden de Renault met een elfde dagklassering in het servicepark. Dat resultaat was bovendien voldoende voor een terugkeer in de top tien van het algemeen klassement.

,,We schoten weer prima uit de startblokken,?? aldus De Baar. De vaandeldrager van Mammoet Rallysport moest in de openingsfase het goed gevoel even laten voor wat het was. ,,We reden lek. Dat was jammer. In de bush-bush reed ik over een stok en die prikte de linker achterband lek.??

De Mammoet-equipe liet zich door het oponthoud niet uit het veld slaan. ,,Nee,zeker niet. Je moet in dat geval niet bij de pakken neerzitten. Je weet dat iedereen wel iets meemaakt. Wij zijn dus vol goede moed verder gegaan en haalden al snel de ??n na de ander in.??

De Mammoet-rallyformatie in de Renault kwam dinsdag volledig tot wasdom in het mulle zand. ,,Het was erg warm en we kregen pittige stukken zand te verwerken. Maar dat vinden we juist leuk. Daar gaan we voor naar de Dakar Rally,?? aldus een tevreden Pascal de Baar.

,,Ik wilde graag verder??

De negende etappe in de Dakar Rally 2016 eindigde net als onder andere de proloog en de eerste etappe ook weer anders dan gepland. De etappe werd ongeveer halverwege stilgelegd. De omstandigheden waren te zwaar. Volgens de organisatie kwamen te veel deelnemers in de problemen in het mulle zand en de temperatuur van rond de 40 graden. ,,Voor de motorrijders was het inderdaad te gek. Maar ik vind dat wij wel verder konden.?? Op het vierde meetpunt wilde De Baar dan ook van geen stoppen weten. ,,We reden zo?n mannetje, die met een rode vlag stond te zwaaien, bijna van zijn sokken. Ik wilde graag verder, maar hij dwong ons tot stoppen. Het was was wel zwaar, maar zoals het hoort. Dat is namelijk de bedoeling van een Dakar Rally.??

De tijd op het vierde waypoint betekende tevens het eindstation. De Baar en zijn manschappen hadden ruim 36 minuten achterstand op winnaar Gerard de Rooy. ,,Als we er tien minuten aftrekken voor de lekke band dan waren we achtste geworden. Natuurlijk weten we dat andere teams ook van alles meemaken. Het geeft echter aan dat het met de snelheid wel goed zit,?? aldus een tevreden De Baar.
In het algemeen klassement openden De Baar, De Graaf en Roesink de deur naar de top tien. De achterstand op nummer 9, de Tsjech Jaroslav Valtr in de Tatra, bedraagt nog geen anderhalve minuut. ,,Die gaat er ook nog aan,?? aldus de uiterst gedreven Pascal de Baar.

?Asfaltrockers zingen een toontje lager?

In de Dakar Rally spelen de duinen en het zand nu tijdelijk een hoofdrol. De asfaltrockers zingen dan ook nadrukkelijk een toontje lager. De ?echte woestijnratten? komen in deze etappes naar boven. ,,Het is duidelijk dat er nu andere rijders een hoofdrol spelen dan in het begin op de WRC-proeven. In dit soort etappes worden de verschillen gemaakt. In de duinen kun je namelijk veel meer winnen dan op de rallypaden waar alleen maar snoeihard wordt gereden. Voor ons is het zeker een voordeel. Hier voelen we ons thuis.??

?Samenwerking met Wouter en Martin kan niet beter?

De sterke opmars door de duinen en het mulle zand geeft Mammoet Rallysport alle reden om met genoegen uit te kijken naar de dag van morgen. ,,We verheugen ons zeker op de etappe van woensdag,?? zo maakt Pascal de Baar de ambities duidelijk. ,,We zitten goed in ons vel. Het team functioneert geweldig. De samenwerking met Wouter en Martin is perfect. Dat kan echt niet beter.??

De ervaren Dakarrijder uit Beekbergen heeft het strijdplan voor de 278 kilometer lange proef van woensdag al gereed. De Mammoet-equipe gaat zich niet verstoppen. ,,Aanvallend rijden is een te groot woord, maar we willen zeker agressief rijden. Als we geen lekke banden krijgen dan verwacht ik de top tien positie te kunnen handhaven. Ik hoop zelfs de komende dagen nog iets op te schuiven naar plaats negen of acht. Je weet namelijk dat er nog wel iets gaat gebeuren in de top van het klassement.??

0 reacties


Team Mammoet Rallysport vol gas in de achtervolging

BEL?N - ,,Ondanks behoorlijke tegenslag ging het uitstekend vandaag.?? Pascal de Baar kijkt met gemengde gevoelens terug op de achtste etappe. Een lekke band en een verstopt brandstoffilter speelde de Mammoet Rallysportformatie in de Renault-truck behoorlijk parten.

De equipe kwam met een 16e plaats op zak aan in het bivak van Bel?n. ,,Niet slecht, maar er had veel meer in gezeten,? aldus de rallyrijder uit Beekbergen. In het klassement biedt de huidige dertiende stek nog volop perspectief voor de komende dagen. De Baar en zijn manschappen hebben laten zien dat de Renault over voldoende snelheid en kracht bezit om zich in de duinen te laten gelden. ,,De gang zit er wel in, dat geeft hoop.??

,,Eerste deel begon rampzalig??

,,We hebben een enorme inhaalrace moeten rijden,?? aldus Pascal, net nadat hij met Wouter de Graaff en monteur Martin Roesink de klassementsproef van 394 kilometer heeft afgesloten.
,,De proef bestond uit twee delen. Het eerste deel begon voor ons rampzalig,? zo blikt De Baar nog even terug. ,,We startten tussen de auto?s en hadden enorm last van al het stof. Binnen 20 kilometer raakte ik een soort speer die uit een rotswand stak. De hele rechter voorband werd daardoor opengereten.??

?Nieuw record bandwisselen?

Voordat de truckers dus goed en wel op weg waren konden de mannen van Mammoet aan de slag. ,,We hebben de band in 11 minuten verwisseld. Dat is voor ons een nieuw record. Maar dat betekende wel dat we weer tussen langzamer verkeer terechtkwamen. Tot aan het einde van het eerste deel van de proef hebben we daar last van gehad. maar we haalden toch nog veel concurrenten in.?? De Baar klokte op het eerste meetpunt een 44e tijd. De opmars was bij het einde van het eerste deel van de proef goed voor een 24e klassering.

Na de neutralisatie waren De Baar en zijn manschappen vol goede bedoelingen om de tijdschade verder te repareren. ,,We begonnen vol goede moed aan het tweede deel. Opeens merkten we dat we geen vermogen meer hadden. De brandstofdruk was volledig weggevallen. We hadden nog iets van 0,2 druk. Normaal heb je 7. Het brandstoffilter zat verstopt. Het gekke is dat ik al zo?n voorgevoel had. Er gebeurt bij mij altijd wel iets net na de rustdag. Vreselijk dat het ook vandaag zo was.??

Stoppen was geen optie voor de Mammoet-formatie. ,,Als je stopt ben je de pineut,?? aldus De Baar. ,,Stoppen doen we pas als de truck het echt niet meer doet. We hebben hebben op de stuurgedeeltes heel veel terrein goed moeten maken. Op de snelle stukken verloren we weer terrein. Waar de concurrenten bijvoorbeeld met 140 km per uur door een rivierbedding reden moesten wij het doen met 60, 70 km per uur.??

,,We zijn nu echt moe??

De technische tegenslag gaf de truckers in de rood-zwarte Renault wel extra moraal. ,,Als we een bergje op moesten verloren we weer tijd. Door scherp te sturen en laat remmen hebben we dat weer goed kunnen maken. Wouter heeft super scherp genavigeerd. Martin was constant bezig met de spanning van de banden aan te passen aan de omstandigheden. We hebben keihard gewerkt vandaag. We zijn nu ook echt moe,?? aldus Pascal de Baar op weg naar het bivak.

In het bivak van Bel?n kunnen de monteurs van Mammoet Rallysport zich nog wel even uitleven. ,,We hebben geen grote problemen. De truck is verder echt perfect. Naast het brandstoffilter en de gebruikelijke zaken moeten de mannen vanavond nog wel even proberen om de Renault weer aan te kleden,?? aldus een lachende Pascal de Baar. ,,We hebben al het plastic van de bak gereden. Ja, dat moet gemaakt worden, want zonder dichte bak mag je niet rijden. Maar dat is geen probleem. Morgen staat de truck er weer als nieuw bij.??

Vandaag wacht de truckers een uitdagend rondje in de omgeving van Bel?n. De proef heeft verschillende ondergronden in petto en ook voor de navigators ligt er een schone taak in het verschiet. ,,We hebben vandaag gezien dat het met de snelheid wel goed zit. We zijn dan niet helemaal tevreden over het resultaat, maar het geeft zeker hoop voor de komende dagen,?? aldus Pascal de Baar.

0 reacties

10 Jan 2016

Mammoet-team bijt van zich af

SALTA - ,,We hebben vandaag alles gegeven. Ik heb flink van mij afgebeten. We reden met de bek aan het stuur.?? De adrenaline spoot de mannen van Mammoet Rallysport net na de finish van de zevende etappe nog om de oren. Een 14e dagklassering en een 11e plaats algemeen stemde Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink meer dan tevreden.

,,Meer zat er echt niet in,?? aldus Pascal net na het passeren van de finish van de proef. ,,We hebben echt alles gegeven om een goed resultaat te behalen. Het grootste probleem voor ons is dat we veel vermogen verliezen op grote hoogte. Dat gebeurde vandaag ook.??

De etappe van Uyuni naar Salta was een hele onderneming. Naast 480 kilometer aan verbindingsroute moest er ook nog 336 kilometer tegen de klok gereden worden. De special stage werd bovendien in twee delen gesplitst.
Op weg naar Argentini? kwamen Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink weinig of geen problemen tegen. De formatie van Mammoet Rallysport reed opnieuw een vrij stabiele etappe. Met de uiteindelijke 14e tijd konden de Renault-rijders dan ook prima leven. ,,Ja, dat is een goede klassering. Hoewel er misschien wel iets meer in had gezeten,?? aldus de gedreven De Baar.

Het team van Mammoet Rallysport opende furieus. ,,Onze start was ongekend. Binnen 25 minuten hadden we de twee Tatra?s van Ardavichius en Vratny al te pakken. Ook Huigevoort in de MAN kregen we in het vizier. We gingen in die fase als een speer.??

,,Op grote hoogte verliezen we 200 pk??

De Mammoet-truck moest vervolgens de bergen in en daar liet Pascal de Baar noodgedwongen een steekje vallen. ,,Het is niet anders, maar op grote hoogte komen we tekort. We verliezen misschien wel 200 pk aan vermogen.??

Aan het einde van het eerste deel van de klassementsproef kwam De Baar mede door het gebrek aan snelheid in de ijle lucht nog achter de MAN van Huigevoort terecht. Dat werkte als een rode lap op de bekende stier. ,,Ja, dat gaf ons een extra stimulans om in het tweede deel eens flink van ons af te bijten. We reden met ?de bek aan het stuur? en dan zijn we op ons sterkst. Binnen 20 minuten hadden we de MAN te pakken. We reden lekker en besloten gewoon door te stampen.??

Pascal de Baar voegde de daad bij het woord en zonder problemen eindigde het trio in de truck van Mammoet Rallysport als 14e. Volgens De Baar heeft de Renault geen krimp gegeven en kan de serviceploeg zich opmaken voor een echte rustdag. ,,We rijden met dezelfde set banden. Er is helemaal niets mis met de truck. We hebben alleen paar setjes remblokken verbruikt. De monteurs kunnen vandaag de truck in alle rust prepareren voor de etappe van maandag. Ik schat wel dat we een nieuwe remvoering nodig hebben.??

Op weg naar het bivak in Salta (,,We moeten nog 300 kilometer voor we ?thuis? zijn???) had De Baar geen enkele reden tot klagen. ,,We zijn zeer positief. De truck is echt goed. We hebben niet op 100% gereden, omdat we natuurlijk wel verantwoord moeten blijven rijden. Maar binnen de mogelijkheden hebben we alles eruit gehaald.??

,,We hopen in de duinen onze slag te slaan??

Na de rustdag, die volgens de handelaar uit Beekbergen wel geschrapt had mogen worden (,,We kunnen het hele jaar toch uitrusten..??) liggen er zeker nog kansen voor de formatie in de Renault. ,,Volgende week rijden we op normale hoogte. De truck is uitstekend en we gaan de duinen in. Dat geeft ons veel vertrouwen.??
De Baar, De Graaf en Roesink kijken vooral uit naar het avontuur in de ?zandbak?. ,,We hebben inmiddels al 11 jaar ervaring in de duinen,?? aldus Pascal, die aan zijn twaalfde Dakar Rally bezig is. ,,We hebben bovendien dit jaar een geweldig bandenaflaatsysteem. Daar verwacht ik heel veel van. Dat systeem is echt super en nog nooit zo goed geweest. We hopen in de Atacama-woestijn en de duinen dan ook onze slag te slaan.??

De vreugde in de cabine van de Mammoet Rallysport kende zaterdagavond dan ook geen grenzen. ,,We moeten nog een paar uurtjes rijden en dan zijn we in het bivak. Ik denk dat ik dan maar even op bezoek ga bij Michel Bacou en onze Franse vrienden. Dan drinken we met het Franse Renault-team een Ricard. Dat hebben we na een heftige week wel verdiend.??

Wouter de Graaff kan talenten tonen

Maandag trekt het Dakar-circus verder. De stoet trekt dan van Salta naar Belen. Naast een verbindingsstuk van 372 kilometer wacht een special stage van 392 kilometer. Niet alleen de duinen zullen maandag een scherprechter zijn. Ook voor de navigators wacht een pittige klus. De organisatie heeft laten weten dat in deze rit de waypoints (verplichte controlepunten) niet voor het oprapen liggen. Voor de 40-jarige Wouter de Graaff een uitgelezen kans om in zijn zevende Dakar Rally zijn navigatietalenten te tonen. De Graaff is voor de vijfde keer de ?wegwijzer? voor de Pascal de Baar in de Dakar Rally.

0 reacties

09 Jan 2016

Pascal de Baar: ?Balen van dat ene momentje?

UYUNI - ,,Ik baal vreselijk van dat kleine uitstapje,?? aldus een licht teleurgestelde Pascal de Baar, net nadat de equipe van Mammoet Rallysport vanavond de finish van de zesde klassementsproef passeerde. De negende plaats in het algemeen klassement bleef echter in handen van het trio in de Renault truck.

Pascal de Baar, navigator Wouter de Graaff en monteur Martin Roesink begonnen vrijdag uitstekend aan de korte en snelle etappe. ,,Het begin was heel goed,? aldus De Baar. ,,We haalden al redelijk snel de MAN van Marcel Huigevoort in. We wisten toen dat de snelheid er goed in zat.??

De trein van Mammoet Rallysport bleef echter na die sterke openingsfase niet op de gewenste rails. ,,Na het eerste moeilijke en technische stuk, waar we ons goed thuis voelden, kwam er een gedeelte met veel vlakke stukken en bochten waar je enorm kon driften. Dat is toch iets minder minder mijn terrein. Ik ben daar net niet genoeg rallyrijder voor,?? aldus een zelfkritische Pascal de Baar.

Op ??n van die snelle stukken ging het bijna mis voor de mannen in de snelle racetruck. ,,In een linker bocht raakten we van het parcours. Door de volle tank van 850 liter hadden we veel druk op de achterkant. De kont was behoorlijk zwaar,?? zo vertelde Pascal. ,,Daardoor schoof de achterkant weg, maar we hadden geluk dat we de truck in bedwang konden houden.??

,,We roken olie en stopten direct??

De Mammoet-mannen rechtte de ruggen en monsterde de eventuele schade van het uitstapje. ,,Het stuur stond krom en toen we wegreden roken we olie. We besloten direct om te stoppen. Het is beter om iets te repareren dan later zonder olie stil te staan. Zeker nu we alleen zijn kunnen we wat dat betreft geen enkel risico lopen.??

Monteur Martin Roesink deed vervolgens waar hij voor naar Zuid-Amerika is vertrokken. De 52-jarige monteur uit Olst wierp een scherpe blik op de onderdelen, waar de olie mogelijk zou kunnen lekken. Maar Martin kon zijn teamgenoten al snel geruststellen. De check aan de truck bracht geen schade aan het licht. ,,We hebben alles nagekeken en konden gelukkig niets vinden. Het oponthoud heeft ons al met al vier ? vijf minuten gekost.??

Pascal de Baar vond vervolgens al snel weer de juiste stand van het gaspedaal. De ervaren ?Dakarist? uit Beekbergen (46) had echter al snel in de gaten dat het verloren terrein niet zo maar herwonnen zou worden. ,,Na het eerste technische deel was het later vooral vlak. Op de lange rechte paden valt niets meer goed te maken. We zijn verder zonder problemen over de finish gekomen. We balen een beetje van het tijdverlies, maar zijn blij dat er geen schade is. Het had slechter af kunnen lopen.??

Uitstekende negende plaats

Ondanks het ongewenste uitstapje van de truckers kwam de formatie van Mammoet Rallysport met een 19e tijd (15.56 achter de etappewinnaar) terug in het bivak van Uyuni. De dagzege was voor Hans Stacey. Gerard de Rooy had 7 seconden meer nodig voor de 295 kilometers. Peter Versluis (derde, op 1.15 minuut) maakte het Nederlandse feestje in Bolivia compleet.
In het algemeen klassement handhaafde Pascal de Baar zich op de uitstekende negende plaats. De achterstand op koploper Stacey bedraagt 1 uur, 6 minuten en 5 seconden.
Achter de equipe van De Baar is het echter dringen geblazen. De Mammoet-truck wordt flink op de huid gezeten. Maurik van den Heuvel (Scania), Dmitry Sotnikov (Kamaz) en Pep Vila Roca (Iveco) volgen namelijk op slechts enkele minuten.

Zaterdag krijgt Pascal de Baar de kans op revanche. Alle concurrenten starten voor het Mammoet Rallyteam. Voor De Baar en zijn manschappen wellicht een prima uitgangspositie. De snelle assistent van Martin van den Brink is namelijk als geen ander gewend om te achtervolgen. Naast 481 kilometer verbinding staat er een proef van 336 kilometer op het menu. Op weg naar Argentini? moet er onder andere een rivierbedding worden bedwongen en wordt de proef halverwege geneutraliseerd. Daarna wordt de strijd tegen de klok weer vervolgd op weg naar de finish in Salta.

0 reacties

08 Jan 2016

Mammoet-team rolt soepel door marathon-etappe

UYUNI - Pascal de Baar heeft de Renault truck van Mammoet Rallysport met een negende plaats algemeen in de laadbak in Bolivia geparkeerd. Na een degelijke vijfde etappe was de 14e plaats voldoende om door te stoten naar de uitstekende negende positie in het klassement.

,,Dat is een prima resultaat. Daar zijn we heel tevreden,?? zo zei de coureur van Mammoet Rallysport bij aankomst in het bivak in Uyuni.
De rit van Jujuy naar Bolivia vormde het tweede deel van de marathon-etappe. Tijdens de vierde en vijfde etappe moesten Pascal, navigator Wouter de Graaf en monteur Martin Roesink alle mogelijke technische problemen en het onderhoud zelf voor hun rekening nemen. De monteurs van Mammoet Rallysport waren gisteren al naar Bolivia vertrokken. ,,Maar dat was geen lastige opgave,?? aldus De Baar. ,,We hebben twee dagen zonder problemen gereden.

De Renault bleek ook donderdag in de vijfde etappe snel en betrouwbaar. ,,Na het eerste deel, woensdag, bleek alles technisch gezien in orde. We hebben onze campingbedjes ge?nstalleerd en konden heerlijk slapen.??

?Negende algemeen is super?

Donderdag bleek Pascal de Baar voldoende uitgeslapen om een degelijke 14e plaats over de streep te brengen. De winst ging naar de Kamaz-rijder Eduard Nikolaev. De Argentijn Federico Villagra is de nieuwe koploper. Hij heeft een kleine marge op Peter Versluis en Hans Stacey van het MAN-team.
De etappe voerde de deelnemers over grote hoogte. Op ruim 4500 meter vormde de ijle lucht voor veel rijders een extra tegenstander. De Baar en zijn co-piloten hadden ?geen centje pijn.? ,,Nee we hebben ook op grote hoogte geen problemen gehad. We moeten dik tevreden zijn. Een negende plaats algemeen is super.??

?Alle tijd om te bellen...?

Het parcours boezemde de handelaar uit Beekbergen af en toe wel wat ontzag in. ,,Ja, het was prachtig. Maar af en toe ook wel gevaarlijk. De proef was erg afwisselend. We reden door riviertjes en diepe dalen en over hoge en gladde bospaden. Ik heb daar wel voorzichtig gedaan. Die diepe afgronden is niets voor mij. Het is zo vreselijk hoog. Als je in zo?n ravijn eindigt dan heb je alle tijd om te bellen voordat je beneden bent. Hahaha...Nee, daar ben ik niet zo dol op,?? aldus Pascal, die alle reden had om de Renault truck tevreden over te dragen aan de serviceploeg van Mammoet Rallysport.

In het bivak van Uyuni werd de truck vervolgens van top tot teen gecontroleerd en geprepareerd voor de zesde etappe. Vandaag staat er een relatief korte etappe op het menu. De hoofdschotel wordt echter opnieuw op hoogte geserveerd. De truckers rijden rond Uyuni een klassementsproef van 295 kilometer. De verbindingsroute is 304 kilometer. De eerste truck gaat omstreeks 17.00 uur aan de special stage beginnen.

0 reacties

07 Jan 2016

Pascal de Baar vlekkeloos over eerste horde

SAN SALVADOR DE JUJUY - Pascal de Baar heeft het eerste deel van de marathon-etappe met succes en zonder problemen afgelegd. De equipe van Mammoet Rallysport kwam met de Renault als 14e over de finish.

,,We hebben een prima dag gehad,?? vertelde Pascal de Baar, net voordat hij de Renault in het parc-ferm? parkeerde.
De etappe is voor de deelnemers een speciale beproeving. In deze vierde en vijfde rit is er tussen de etappes geen service van de vertrouwde monteurs en helpers. De voertuigen staan allemaal in San Salvador de Jujuy opgesteld. De serviceploegen zijn daar inmiddels vertrokken richting Bolivia.

In de openingsfase van de vierde etappe, die over 419 kilometer ging, verloor Pascal de Baar een paar minuten op de koplopers. ,,Ja dat klopt. We maakten in het begin een klein foutje en misten daardoor een afslag. Maar dat heeft verder niet veel gevolgen gehad.??

In het restant van de proef herstelde de Mammoet-formatie zich formidabel en dat resulteerde in de 14e tijd. De achterstand van Pascal de Baar, navigator Wouter de Graaf en monteur Martin Roesink bedroeg na ruim 400 kilometer nog geen kwartier: 14.08.
In het algemeen klassement is De Baar na de vierde etappe elfde. De vaandeldrager van Mammoet Rallysport blijft goed in het spoor van de top tien. De ondernemer uit Beekbergen heeft (op ??n seconde na) een achterstand van 29 minuten op koploper Peter Versluis.

,,Gewoon een leuke dag??

,,We hebben niets kunnen winnen en ook geen problemen gehad. Het was gewoon een leuke dag,?? aldus de immer goedgemutste coureur van Mammoet Rallysport. ,,Het parcours was droog en bestond uit veel lange rechte stukken en mooie technische delen. We hebben ons goed vermaakt. Het was eigenlijk een dag zonder veel opvallende zaken. Maar het hoeft van ons ook niet iedere dag spannend te zijn. We hebben al genoeg meegemaakt de afgelopen dagen.??

Gerard de Rooy was de snelste in de etappe van woensdag. De kopman van Iveco bleef de ?Mannen? van Peter Versluis en Hans Stacey met klein verschil voor. In het algemeen klassement houdt Pascal de Baar alle uitzicht op een top tien klassering. ,,Er kan en gaat nog veel gebeuren.?? aldus de Renault-rijder.

Vandaag (donderdag) gaat de etappe verder vanuit San Salvador de Jujuy richting Uyuni in Bolivia. Het tweede deel van de marathon speelt zich voor een deel af op grote hoogte. De Baar verwacht geen problemen en is niet bang voor hoofdpijn. De Mammoet-rijders vrezen het mindere aanbod van zuurstof allerminst. ,,We zullen het wel zien. We zijn goed voorbereid. Ik maak me geen zorgen.??

De eerste truck begint vanmiddag omstreeks de klok van 17.00 uur (Nederlandse tijd) aan de etappe die via het ?Dak van de Dakar? (hoogtepunt ligt op 4600 meter) in Bolivia eindigt.

0 reacties

06 Jan 2016

Vele reacties heeft team Mammoet goedgedaan

JUJUY - Martin van den Brink heeft dinsdag de wonden gelikt na de voor hem desastreuze tweede etappe in de Dakar Rally. De Harskamper zag voor zijn ogen zijn truck volledig in rook op gaan. ,,Het is eigenlijk nog niet goed te bevatten. Ik moet me er bij neerleggen. Het is ??nmaal niet anders,? aldus Van den Brink, die dinsdag genoeg te doen had om de gedachten te verzetten.

,,We hebben gisteren de truck geborgen. Op de plaats van de brand hebben we het pad schoon gemaakt en de omheining, die we vernield hadden, hebben we gerepareerd.??
Bij de bergingswerkzaamheden in de omgeving van Cordoba kreeg het team van Mammoet Rallysport de nodige hulp. ,,Wij zijn dinsdagochtend vroeg uit Jujuy vertrokken. We hadden via de Volvo Groep Argentini? geregeld dat er om 13.30 uur een afsleepauto zou zijn. Dat was perfect geregeld. De Argentijnen hebben de truck op de afsleepauto gezet.??
Martin van den Brink was met de Kootwijkerbroekse monteur Richard Mouw en teammanager Gert Duson naar de ?plek des onheils? teruggekeerd. Navigator Peter Willemsen vervolgde dinsdag zijn weg naar het bivak in San Salvador de Jujuy in de camper van het team. De Belgische navigator moest nu chauffeur Steven van de Craats en fysiotherapeut Klaas Staal de weg wijzen. Van den Brink, Mouw en Duson reden in een Jeep terug naar het binnenland van Argentini?. In het kielzog van de rallymannen reisden ook Rob Kamphues en cameraman Patrick van Weeren mee. De presentator van het programma RTL GP maakte een reportage over de bergingswerkzaamheden. Die reportage wordt vanavond of donderdagavond uitgezonden.

,,We zijn heel blij met de hulp van de Argentijnen,?? aldus Van den Brink. ,,De truck gaat nu naar Buenos Aires. Dat is zo?n 1000 kilometer verder. De truck moet dan naar de boot en gaat dan terug naar Nederland. Dat zijn nu ??nmaal de regels.??

?Pijn een beetje verzacht?

Een dag na de trieste aftocht keek de 45-jarige rallyrijder uit Harskamp nog even terug. ,,We hebben een moeilijke dag en nacht gehad. Ik ben wel heel erg verrast door de vele reacties, die we van alle kanten hebben ontvangen. De mensen in Nederland leven echt met ons mee. Al die reacties heeft het hele team goed gedaan. Dat heeft de pijn wel een beetje verzacht,?? aldus Van den Brink.

?Komen er nooit achter?

Op weg naar het bivak in San Salvador de Jujuy probeerde Martin van den Brink (dinsdagavond om 20.30 uur plaatselijke tijd) nog voorzichtig te analyseren wat er mis is gegaan. ,,We komen er nooit meer achter, omdat alles verbrand is. Er zijn meerdere mogelijkheden. We weten dat de brand links achter is begonnen. Dat heeft Richard als eerste gezien. De remmen kunnen te heet zijn geworden. Er kan een remolieleiding gesprongen zijn. Het kan ook zijn dat de slang van het handremventiel kapot was. Dan gaat de handrem er heel voorzichtig op en wordt alles veel te heet. We hebben wel gezien op de display dat er een sensor kapot was. We hebben ook een sensor die de temperatuur van de banden meet. Maar die zit toevallig aan de rechter kant. Dus die registreerde de hitte ook niet. Normaal loopt de temperatuur van alle banden gelijk op. Daarom hebben we er ook maar ??n. Het kan ook zijn dat het probleem is veroorzaakt door de remschoenen. We hoorden van Gerard de Rooy en Bernard der Kinderen, de monteur van Ales Loprais, dat ook zij problemen met de remmen hadden. De Iveco-trucks hebben dezelfde remmen als wij op onze Renault-trucks. De remschoenen waren bij de trucks van De Rooy en Loprais na de proef aan elkaar gesmolten.??

Na terugkeer in het bivak in San Salvador de Jujuy (vanochtend vroeg) konden Van den Brink, Mouw en Duson na de reis van 800 kilometer direct hun spullen weer pakken. ,,We knopen er nog een ritje van 500 kilometer aan vast. We moeten door naar het bivak van Uyuni in Bolivia. Daar komen de rijders donderdagavond weer bij de teams nadat de marathon-etappe, die vandaag en morgen wordt verreden. is afgewerkt. We gaan proberen om Pascal aan een goed resultaat te helpen. Op die manier kunnen we misschien de pijn nog een beetje extra verzachten.??

0 reacties


Pascal de Baar stormt top tien binnen

JUJUY - Pascal de Baar heeft in de derde etappe van de Dakar Rally de eer van Mammoet Rallysport hoog gehouden. ,,Het is heel vervelend dat Martin er niet meer bij is, maar wij gaan ons best doen om toch met een aansprekend resultaat deze Dakar te volbrengen,?? aldus de rallyrijder uit Beekbergen.

Vandaag stuurde De Baar met behulp van navigator Wouter de Graaff en monteur Martin Roesink de Renault naar een prima elfde plaats. In het algemeen klassement stormde het trio de top tien binnen. De Mammoet-equipe is opgeklommen naar een negende positie.

Op het WRC-achtige parcours tussen Termas de Rio Honda en San Salvador de Jujuy gaf de equipe van Mammoet Rallysport 9 minuten en 37 seconden toe op winnaar Martin Kolomy.
De klassementsproef werd door de barre weersomstandigheden in Argentini? opnieuw ingekort. De rijders kregen niet de geplande 314 kilometer voor de kiezen, maar slechts 187. ,,Het was een prachtige proef,?? aldus Pascal de Baar. ,,Ik ben geen echte rallyrijder, maar voor Martin was dit een uitstekende proef geweest.??

Maar ook Pascal en zijn co-piloten Wouter de Graaf en Martin Roesink lieten dinsdag zien wel degelijk uit het goede rallyhout te zijn gesneden. De Baar kweet zich uitstekend van zijn nieuwe taak. De waterdrager is na de dramatische uitschakeling van Martin van den Brink plotseling kopman geworden. Dat vraagt om aanpassingen. Ook bij De Baar. ,,Ja, deze nieuwe rol geeft mij wel iets meer druk. Ik ben gewend om te volgen en ik heb altijd in dienst van een ander gereden. Nu moeten wij de knop omzetten en dagelijks zo goed mogelijk presteren.??

?Mooi feestje?

Op het uitdagende parcours kwam Pascal de Baar uitstekend voor de dag. ,,We hebben heerlijk gereden. Het was een prachtige route door de bossen. Eerst omhoog en later weer naar beneden. De paden waren spekglad en het regende. We hebben echter geen risico?s genomen. We zijn zeer tevreden met dit resultaat. De proef was kort, maar wel erg intensief. Het was een mooi feestje,?? aldus de 46-jarige coureur uit Beekbergen.

Het rallyfeestje van vandaag stond in schril contrast met de teleurstelling van gisteren. Ook voor Pascal de Baar was het een ?zwarte maandag?. ,,Ja, het was gisteren een zwarte dag. Het is vreselijk om te zien hoe het werk van het afgelopen jaar of zeg maar gerust de afgelopen twee jaar zo voor je ogen wordt vernietigd.??

Pascal, Wouter en Martin waren maandag snel ter plaatse toen de equipe van Martin van den Brink stil stond. ,,We zijn natuurlijk gestopt. Maar op dat moment was er al geen redden meer aan. Na een minuut of vijf stuurde Martin ons weg. Het heeft geen zin om te wachten zei hij.??

De snelle assistent van Mammoet Rallysport eindigde nog als achttiende. Die prestatie was een voorbode voor het sterke optreden van vandaag. ,,Ondanks dat er meer druk bij ons ligt moeten we rustig blijven. De tactiek is gewijzigd. Wij moeten het stokje van Martin overnemen. We hebben inmiddels via andere teams een vorm van assistentie kunnen regelen. De saamhorigheid in het deelnemersveld is groot. Wij hebben de afgelopen jaren ook het nodige krediet opgebouwd. Dat merk je nu heel goed door de hulp die wordt aangeboden van diverse kanten.??

?Op een slimme manier?

Voor Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink heeft de Dakar Rally een totaal andere wending gekregen. Daar hoort ook een koerswijziging wat betreft de ambities bij. ,,Ja, alles is anders nu. Wij willen er alles aan doen om met Mammoet Rallysport toch met een goed gevoel naar huis te gaan. We zullen op een slimme manier moeten proberen in de top tien te eindigen. We zullen echter geen overbodige risico?s nemen.??

Woensdag wacht een nieuwe uitdaging voor De Baar en zijn manschappen. De vierde etappe vormt het eerste deel van de marathon-etappe. De trucks worden na de etappe over 419 kilometer in het parc ferm? geparkeerd en dan mag er niet meer aan de vrachtauto worden gesleuteld. De 12 jaren Dakar-ervaring van Pascal de Baar en het technische vermogen van Wouter de Graaf en Martin Roesink kunnen morgen en donderdag wel eens een belangrijke rol gaan spelen.

Na de enorme teleurstelling van maandag ligt er misschien toch nog iets moois in het verschiet voor de formatie van Mammoet Rallysport.

0 reacties

05 Jan 2016

VIDEO - #509 brandt af

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nl_NL/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));Video: Martin filmt z'n ellende in Dakar. Het interview met hem vanuit het bivouac hoor je bij: www.GrandPrixRadio.nlGeplaatst door GrandPrixRadio op dinsdag 5 januari 2016

1 reactie


Martin van den Brink ziet truck volledig afbranden

TERMAS RIO HONDO - "Dit is echt ongelooflijk." Martin van den Brink kan zijn oren en ogen nog nauwelijks geloven als hij terugdenkt aan de eerste echte etappe in de Dakar Rally 2016. "De remdruk van de truck viel weg en ineens stond de Renault in lichterlaaie."

De equipe van Mammoet Rallysport vond maandag zijn waterloo, nadat de truck van de Harskamper vlam vatte en totaal uitbrandde. Voor Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw kwam daarmee een vroegtijdig einde aan de Dakar Rally 2016.

Nadat de eerste etappe zondag werd afgelast wegens de hevige regenval begon Van den Brink maandag voortvarend aan de tweede etappe. In de openingsfase nestelde de Harskampse formatie zich vrij eenvoudig in de top tien. ,,Ton van Genugten is zevende geworden. Ik denk dat dat onze plaats was geweest,?? aldus Van den Brink, nadat hij met zijn teamgenoten in een helikopter naar het bivak in Termas Rio Hondo was gebracht.

Op ongeveer 100 kilometer voor het einde van de proef over 387 kilometer ging het mis. ,,Ik voelde dat er geen remdruk meer was. In een bocht naar rechts raakten we een wal, ik kon de truck nog net op het pad houden en toen hoorden we ook iets. Monteur Richard Mouw ging vervolgens kijken en schreeuwde dat de linker achterkant in brand stond.??
De Renault vatte razendsnel vlam. De rijders konden zich spoedig in veiligheid brengen, maar de vlammen maakten in rap tempo een einde aan de aspiraties van het team.

,,Hulp van Kamaz??

De mannen van Mammoet Rallysport probeerden het vuur nog te blussen. ,,Maar dat is onbegonnen werk. Het is verbazingwekkend hoe snel dat dan gaat,?? aldus Van den Brink. ,,We kregen hulp van Kamaz-rijder Dmitry Sotnikov. Dat was heel fijn, maar ook de Russen konden niets meer doen. Het is echt heel apart dat het zo snel gaat. We konden gewoon niets beginnen. Ik heb uiteindelijk nog maar een paar foto?s gemaakt,?? aldus Martin, die zodoende van dichtbij zag dat zijn ?levenswerk? tot aan de grond toe werd vernietigd. ,,Ja, dit is zuur en een flinke streep door de rekening. Het kost ons veel geld, maar aan de andere kant zijn we blij dat iedereen ongedeerd is gebleven,?? zegt de Harskamper, die ironisch genoeg in zijn woonplaats lid is van de vrijwillige brandweer.

De Baar achttiende

Teamgenoot Pascal de Baar kon ook niets meer betekenen voor zijn kopman en vervolgde zijn weg naar de finish. De snelle assistent uit Beekbergen Baar bracht de tweede Renault van Mammoet Rallysport als achttiende over de streep. Zijn achterstand op winnaar Hans Stacey bedroeg 18 minuten en 34 seconden. De etappe van Villa Carlos Paz naar Termas Rio Hondo werd maandag ingekort wegens de hevige regenval van zondag. De proef telde niet de geplande 521 kilometer maar ?slechts? 387 kilometer.

Warm onthaal

Nadat de figuurlijke wonden op het parcours gelikt waren, werden de mannen van Mammoet Rallysport per helikopter naar het bivak in Termas Rio Hondo gevlogen. Daar kregen Martin, Peter en Richard een warm onthaal. ,,In het bivak stonden alle mannen van de Mammoet serviceploeg ons op te wachten. Ook mensen van de teams van De Rooy, MAN en Riwald stonden klaar. Ja, op dat moment werd het wel een beetje emotioneel en moest ik een traantje wegpinken.??

,,Ook dit hoort bij de Dakar Rally??

Vandaag gaan de overgebleven vrachtwagenrijders op weg naar Jujuy. Zonder Martin van den Brink en zijn co-piloten. De Dakar Rally wacht op niemand. ,,Het is een keihard spel. Maar ook dit hoort bij de Dakar Rally. Je kunt er echt helemaal niets aan doen. We moeten uithuilen en opnieuw beginnen,?? aldus Martin van den Brink. ,,We geven het niet op. We waren al bezig met de bouw van de nieuwe rallytruck. In 2010 vielen we in de eerste etappe uit door een ongeluk met de truck van Kolomy. Dat vond ik veel erger. Er is nu niemand gewond en we kunnen hier zelf niets aan doen.??

Vandaag wacht de mannen van Mammoet Rallysport nog een pittig klusje. Een opdracht waar normaal gesproken hoofdsponsor Mammoet de hand niet voor omdraait. ,,We gaan terug naar de plaats waar de truck staat. Dat is zo?n 360 kilometer vanuit het bivak. We moeten de truck bergen en de rotzooi opruimen. Ja, dat hoort er ook bij. We willen het gebied netjes achterlaten,?? aldus een teleurgestelde, maar uiterst realistische Martin van den Brink.

0 reacties

04 Jan 2016

Geduld Mammoet Rallysport op de proef gesteld

Het geduld van de mannen van Mammoet Rallysport wordt behoorlijk op de proef gesteld. Nadat zaterdag de proloog werd afgelast na een ongeluk, viel de eerste etappe vandaag volledig in het water.'

Ruim voordat de trucks van start zouden gaan maakte koersdirecteur ?tienne Lavigne een einde aan de aspiraties van Martin van den Brink, Pascal de Baar en hun co-piloten. De hevige regenval in combinatie met de stevige wind maakte het onmogelijk om de helikopters de lucht in te sturen. Daardoor kon de veiligheid van de deelnemers niet worden gewaarborgd. Nadat de start vanochtend tot twee keer toe was uitgesteld, besloot de organisatie de klassementsproef helemaal niet te laten rijden.

De 136 motorcoureurs en 45 bestuurders van de deelnemende quads waren al op weg naar hun klassementsproef van 227 kilometer, maar reden uiteindelijk gegroepeerd naar de finishplaats. De auto's en trucks, die een proef van 258 kilometer op het programma hadden staan, waren op weg naar de start of nog in het bivak in Rosario. Zij rijden over andere wegen naar Villa Carlos Paz.

De start van de 38e Dakar Rally verloopt op deze manier bijzonder moeizaam. De proloog van zaterdag, bedoeld om het klassement op te maken voor de eerste etappe, werd stilgelegd nadat een auto het publiek in was gereden. De Chinese vrouw Guo Meiling raakte tijdens haar debuut in de Dakar Rally de controle over haar Mini kwijt en reed op toeschouwers in. Daarbij raakten volgens de organisatie vier mensen gewond. Lokale media spreken van zeker dertien gewonden. Drie mensen zouden in kritieke toestand verkeren. De 47-jarige Chinese was na haar crash de eerste uitvaller in de rally van 2016.

De mannen van Mammoet Rallysport hopen maandag dan eindelijk echt te kunnen beginnen aan het avontuur in Argentin?. De tweede etappe voert de coureurs van Villa Carlos Paz naar Termas de Rio Hondo. De etappe telt in totaal 858 kilometer. De klassementsproef gaat over een lengte van 521 kilometer.
Als de weergoden in Argentini? niet opnieuw een huilbui in petto hebben dan start de eerste truck om 11.24 uur (15.24 uur Nederlandse tijd). Martin van den Brink begint om 11.49 uur aan de tweede etappe. Pascal de Baar moet dan nog 20 minuten wachten voor hij de eerste echte meters in de rally kan maken.

0 reacties

03 Jan 2016

Proloog - Openingsdans Dakar Rally eindigt in mineur

De openingsdans van de Dakar Rally 2016 is in mineur ge?indigd. Halverwege de proloog maakte een ernstig ongeluk, waarbij een auto het publiek in reed, een einde aan het feestje dat nog wel zo spectaculair was begonnen.'

Het team van Mammoet Rallysport kon zodoende onverrichter zake via de verbindingsroute naar het bivak in Rosario. ,,Terecht dat de proef werd afgelast,?? zo liet Martin van den Brink op weg naar het bivak weten.

De Nederlander Bernhard ten Brinke had bij de auto?s tot het moment van neutralisatie de snelste tijd op de klokken gezet. De winst kwam zodoende terecht bij de coureur uit Zeddam. De primeur (nooit eerder won een Nederlander een etappe in het autoklassement) verloor echter veel van zijn glans door de afgelasting van de rest van het geplande programma. Nadat 64 van de 111 auto?s aan hun race tegen de klok waren begonnen ging het mis. De Chinese Guo Meiling raakte na ruim 6 kilometer op de proef de macht over het stuur van haar Mini kwijt. Minimaal vier toeschouwers raakten ernstig gewond. Vier helikopters, drie medische voertuigen van de organisatie en acht lokale ambulances verleenden vervolgens assistentie. De organisatie onderkende al snel de ernst van het ongeluk en neutraliseerde de proef. ,,Helemaal terecht,?? zo vertelde Martin van den Brink, terwijl de equipe op weg was naar Rosario.

De Harskamper had zich al meerdere malen laten ontvallen dat de race tegen de klok geen schot in de roos was. ,,Het ging alleen om de startpositie voor de eerste etappe. Je kunt er niets winnen, maar wel veel verliezen. Dat is nu wel weer gebleken. Ik vind het veel te gevaarlijk. Het is gewoon een race over 11 kilometer. Het probleem is dat iedereen zo hard mogelijk wil, maar niemand zit nog in het goede ritme.??

Voor Martin van den Brink, Pascal de Baar en alle andere rijders in het vrachtwagenklassement is er dus niets veranderd. De startvolgorde voor de eerste etappe is gelijk aan de positie van vandaag. Martin begint zondag als tiende aan de etappe en Pascal start als 29e.

De eerste etappe begint met een lange verbindingsroute op weg naar Villa Carlos Paz. De klassementsproef telt 258 kilometer. De etappe is totaal 662 kilometer. De eerste truck start zondagmiddag om 17.35 uur. Een half uurtje later zullen Martin, Peter Willemsen en Richard Mouw in de Renault aan de echte openingsrit van de Dakar Rally 2016 beginnen.

1 reactie

19 Nov 2015

Renault Master 4x4 voor Mammoet Rallysport

De eerste kennismaking met de nieuwe Renault Trucks Master 4x4 was tijdens de afgelopen BedrijfsautoRAI in Amsterdam. De offici?le aflevering van de Renault Trucks Master 4x4 is begin november geweest. Het Mammoet Rallysport Dakar team kan met deze uitvoering, omgebouwd door Oberaigner, zowel off-road rijden als tegelijkertijd meerdere personen vervoeren door de dubbele cabine van Snoeks Automotive. Afgelopen weekend is het voltallige Mammoet Rallysport Dakar team gepresenteerd aan het publiek in Harskamp, de thuishaven van rallyrijder Martin van den Brink.

0 reacties

09 Jun 2015

Achteruitrijden met 73 meter lang rotorblad

Voor het transport van een lang rotorblad naar en van de vakbeurs EWEA Offshore Wind maakte het bedrijf LM Wind Power gebruik van transportbedrijf Mammoet Wind Brande A/S. Dit was het enige bedrijf dat de windmolenrotorblad met een lengte van 73 m kon transporteren zonder

0 reacties

09 Jan 2015

Van den Brink ,,niet blij met Stacey''

De Harskampse rallyrijder Martin van den Brink en Brabander Hans Stacey (foto) zijn niet de grootste vrienden. Na de vijfde etappe in de Dakar Rally zullen ze dat voorlopig ook niet worden.

,,Ik ben niet zo blij met hem,'' aldus Van den Brink, direct na het einde van de lange klassementsproef op weg naar Antofagasta. Tijdens de special stage over 458 kilometer naderde Iveco-rijder Stacey de Mammoet truck met rasse schreden. Van den Brink, die de teamgenoot van Gerard de Rooy was gepasseerd nadat hij een lekke band had gehad, reageerde zoals het hoort. Het bekende waarschuwingsteken was voldoende om plaats te maken. ,,Na het sentinellen wilde ik aan de kant. Op dat moment passeerde hij ons op volle snelheid.''
De passage verliep niet geheel vlekkeloos. ,,We werden vol in de flank geraakt. De deur is kapot, de spiegel weg, de dakkenvanger kapot en een velg krom. We hadden geluk dat we geen lekke band aan het voorval overhielden.''

0 reacties

07 Jan 2015

30 Dec 2014

19 Dec 2014

17 Dec 2014

14 Jul 2014

Mammoet en Eurol blijven Mammoet Rallysport trouw

De Nederlandse bedrijven Mammoet en Eurol zijn ook dit jaar weer de hoofdsponsors van Mammoet Rallysport.

Jan Kleijn van Mammoet - gespecialiseerd in zwaar transport en hijskranen -, Martijn Pfeiffer van Eurol - expert in smeermiddelen - en teamkopman Martin van den Brink ondertekenden onlangs op de sponsordag van Mammoet Rallysport de contracten.

0 reacties


Volvo FH16 krachtpatser voor Mammoet

Specialist in zwaar hijswerk en multimodaal transport Mammoet heeft onlangs een Volvo FH16 zwaartransport trekker aangeschaft. Het voertuig kan af fabriek een GVW bieden van 180 ton zonder gebruik te maken van een koppelomvormer. De truck wordt ingezet voor het transport van Mammoet materiaal door heel Europa en werd geleverd aan de Nederlandse vestiging van Mammoet in Schiedam door Volvo Group Truck Center Rotterdam.

0 reacties

25 Jun 2014

« Alle bedrijven