Foto van: marco-havers

Tielbeke Transport B.V.

Lemelerveld

Foto's
419
Video's
0
Topics
7

Over Tielbeke Transport B.V.

Een bedrijf uit Lemelerveld (Nederland).

Dit bedrijf is 419 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan

Elders op het internet

De officiële website van Tielbeke Transport B.V.
Tielbeke Transport B.V. op Facebook
Tielbeke Transport B.V. op Twitter

Dit profiel beheren?

27 Mrt 2024

24 Mrt 2024

10 Mrt 2024

04 Mrt 2024

28 Feb 2024

22 Feb 2024

08 Feb 2024

29 Okt 2023

04 Aug 2023

03 Aug 2023

01 Aug 2023

27 Jul 2023

23 Jul 2023

23 Dec 2022

16 Jun 2022

29 Mei 2022

28 Apr 2022

Tielbeke Logistiek investeert in duurzame stadslogistiek met 16 nieuwe hybride Scania’s

De eigen ambitie om het wagenpark te verduurzamen, de komende invoering van zero-emissie zones in een groot aantal steden en een gezonde business case zijn de belangrijkste drijfveren voor Tielbeke Logistiek om bij Scania een order te plaatsen voor 15 hybride trucks en 1 plug-in hybride truck. Elf van de nieuwe voertuigen gaan exclusief rijden in de winkeldistributie van Albert Heijn vanaf DC’s in Zwolle en Hoogeveen; de overige 5 worden ingezet in de fijnmazige stukgoed distributie divisie van Tielbeke. De nieuwe voertuigen zullen naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar geleverd worden. Algemeen directeur Adwin Verhoeks: “Tielbeke heeft al jarenlang een goed partnership met Scania en toen wij daar aanklopten om te praten over de verduurzaming van ons wagenpark werd dit snel opgepakt en zijn we professioneel geholpen.”


“Wij moesten een deel van ons wagenpark vervangen en waren ons aan het oriënteren omtrent de mogelijkheden. De stap naar volledige elektrificatie vonden we in dit stadium nog te groot. Een 100% batterij elektrische truck zal prima functioneren, maar er zijn simpelweg nog te veel onzekerheden rondom de laadinfrastructuur en beschikbare actieradius om daar nú al vol in te stappen. Met deze hybride trucks kunnen we een mooie brug slaan naar moderne en duurzame technologie, maar toch ook de zekerheid en continuïteit behouden van onze logistieke flow,” verduidelijkt Adwin de keuze voor de hybride technologie. “In onze gesprekken met Albert Heijn kwamen wij op deze hybride technologie waarbij we buiten de stedelijke gebieden kunnen vertrouwen op de zuinige verbrandingsmotor en bij het betreden van de zones of het gebied rond de Albert Heijn supermarkt op elektrisch kunnen overschakelen. Dan hebben we best of both worlds. Bovendien zorgt de elektromotor tijdens het rijden op de snelweg voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik.”


In 2025 start een groot aantal steden met de invoering van zero-emissie zones in het kader van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Dit stelt bijzonder scherpe eisen aan de trucks die de binnenstad in moeten. Gevraagd naar de impact van deze maatregel houdt Adwin een slag om de arm. “Het is een ambitieuze maatregel en wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst gaat zijn. Wij hebben alleen twijfels of het in 2025 allemaal al voor elkaar is. De traagheid waarmee de overheden de elektrische laadinfrastructuur uitrollen baart ons grote zorgen. Dan is deze hybride oplossing voor nu beter. Via geofencing biedt Scania de mogelijkheid om binnen de zero-emissie zones verplicht over te schakelen op vol-elektrische aandrijving. Dat is allemaal instelbaar en controleerbaar. Kijk, ik wil in 2025 niet bij de groep horen die helemaal niets heeft gedaan omdat de termijn te krap geweest zou zijn. Wij nemen onze verantwoordelijkheid en kiezen nú voor deze hybride technologie. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn bij elke supermarkt en elk DC laadfaciliteiten gaan krijgen, maar met dit tempo duurt dat nog even.”


Ook de chauffeurs hebben een stem gekregen in de keuze voor de nieuwe Scania’s. “Een groot deel van de voertuigen die we nu gaan inruilen betreffen LNG voertuigen. Deze chauffeurs zijn dus al gewend om rekening te houden met een andere brandstof als vorm van energie. Met de hybrides gaan we daarin nu nog een stap verder en met de plug-in hybride helemaal. Dat is onze eerste stekkertruck. Het voordeel van de hybrides is dat zij tijdens het rijden de batterijen opladen, een mooie technologie waarin kinetische energie niet verloren gaat, maar bij afremmen opgeslagen wordt in een batterij. Dat vraagt een andere rijstijl en daar moet je voor open staan. Uiteraard worden de chauffeurs goed getraind, maar het gaat makkelijker als de mind-set er al is.


Als goed ondernemer heeft Adwin uiteraard een goede business-case met de hybride voertuigen gemaakt. “Deze kwam voor onze toepassing verrassend dicht bij een reguliere Euro 6 dieseltruck. Vanuit onze frequente contacten met Albert Heijn waren wij ervan overtuigd dat deze trucks ook binnen hun ambitie zouden vallen om CO2 en geluid te reduceren. Vanuit Albert Heijn werd dan ook zeer positief gereageerd. Toen hebben we samen met Scania de knoop doorgehakt en de order geplaatst. Je kan altijd wel wachten op de laatste duurzame technologie, maar wij kijken liever naar wat nú al kan. We houden de markt goed in de gaten en maken dan realistische keuzes bij het vervangen van het wagenpark,” besluit Adwin.


Tielbeke is een fullservice logistiek dienstverlener uit Lemelerveld met ruim 60 jaar ervaring, meer dan 500 gekwalificeerde en gedreven medewerkers, ruim 250 wagens en een eigen warehouse van 25.000 m2. Een groot deel van de 60-jarige historie van het bedrijf loopt parallel met die van Scania. In 2018 al nam het bedrijf de 500ste Scania in gebruik.

0 reacties

05 Apr 2022

01 Feb 2022

24 Jan 2022

21 Dec 2021

28 Aug 2020

Rust en veiligheid voor de chauffeurs met Safety Deal

Wanneer chauffeurs de moed en het vertrouwen hebben om elkaar wel te kunnen aanspreken op veiligheidskwesties, wanneer ze de planning kunnen aanspreken en wanneer ze zich voldoende gehoord en serieus genomen voelen, dan leidt dat tot een nog betere bedrijfsvoering, met lagere brandstofverbruikscijfers, minder incidenten als gevolg van onveiligheid, minder verzuim, minder onderhoud aan transportmiddelen, minder schade, minder verloop, lagere kosten en natuurlijk tot tevreden klanten.
Daarvoor zijn afspraken in de keten nodig én vertrouwen in elkaar.
Dit was de motivatie van de initiatiefnemers van de Safety Deal in 2017.
Volgens chauffeur Hans Weijers van Tielbeke is het zeker zo, dat de Safety Deal werkt. “Ik kwam met een trailer bij een losadres in België, waar je eigenlijk niet met een trailer kon komen. Maar dat was bij de planningen van Tielbeke en de klant niet bekend. Ik reed achteruit naar het adres en stak een overweg over. Echter terwijl ik dat deed, gingen de bellen rinkelen en daarna gingen de spoorbomen al dicht. Terwijl dat gebeurde, trok ik de combinatie naar voren, om een botsing te vermijden. Dit lukte. Uiteraard heb ik dit verhaal gemeld, en ter plekke foto’s gemaakt, met als gevolg dat er sindsdien alleen kortere bakwagens naar dit adres komen en ik, die met een trailer rijd, andere losadressen meekrijg.” Weijers doet het werk bij Tielbeke nu zeven jaar en toont zich tevreden. “De Safety Deal wil zeggen dat je wordt gehoord als er wat is. In dit specifieke geval werkte dat goed. De planningen van Tielbeke en Kruidvat hebben de rit gewijzigd. Leidinggevenden gaan veel bewuster om met de werkvloer en luisteren beter naar het personeel. Dat heeft positieve gevolgen voor de hele logistiek.”
Chauffeur Dave Honders van Peter Appel Transport beaamt de opmerkingen van zijn collega. “We proberen allemaal zo productief mogelijk te zijn, maar dat kan alleen als alle betrokkenen, dus ook de uitvoerende chauffeurs, een goed gevoel hebben. Dat betekent dat ze serieus genomen worden en dat ze zich niet opgejaagd voelen. Dat lukt in de meeste gevallen, maar niet altijd.” Honders zegt dat er voldoende situaties zijn waarbij er druk of stress kan ontstaan. “De drukte om het distributiecentrum. Files op weg naar de klant, al is dat op dit moment een stuk minder. Drukte op de werkvloer bij het laden van onze trailers.” Hij legt uit dat wanneer er schade ontstaat, bijvoorbeeld aan de lading, of aan een pallet of verpakking, dit keurig wordt teruggekoppeld naar de leiding en er dan echt gekeken wordt wat er de volgende keer beter kan. “Klanten willen niet dat ze beschadigde lading aangereikt krijgen. Maar wij willen dat evenmin en de verlader en vervoerder al helemaal niet. Dus wordt er gekeken naar het type pallets en de ruimte tussen de pallets in de laadruimte. Er wordt gekeken naar de wijze van laden en lossen. Zo proberen alle betrokkenen tot een oplossing te komen en als chauffeur speel je daar zeker ook een rol bij. Dat gebeurt lang niet overal nog, maar zo zou het eigenlijk wel moeten”, aldus Honders. “We zien bijvoorbeeld hier bij Kruidvat dat lijsten en informatie, de indeling van het distributiecentrum, de stellingen en plekken waar je als chauffeur wel of niet mag komen, allemaal keurig op orde is. Ook nu tijdens de nadagen van de pandemie, zijn maatregelen voor iedereen duidelijk.”
“Zo open en eerlijk mogelijk communiceren is wat de partners van de Safety Deal hun chauffeurs aanraden, in de wetenschap dat de klant, bijvoorbeeld Kruidvat, dat ook zo wil. Het mag bovendien niet zo zijn dat wanneer de chauffeur de poort uitrijdt bij het distributiecentrum, alle knoppen weer ‘om’ staan en er geen sprake meer is van een Safety Deal. Juist wel: we streven ernaar om ervoor te zorgen dat de chauffeur met wat we noemen ‘rust tussen de oren’ de weg op gaat. Alleen dan komt hij tot een veilige rit, in het belang van alle betrokkenen in de keten”, aldus René Nobels van Bricklog.
Het initiatief van de Safety Deal laat dus zien dat korte lijnen met de werkvloer de beste garantie zijn om transport veiliger en efficiënter te maken. Deze blijk van ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is een initiatief van drogisterijketen Kruidvat met vier grote vervoerders Peter Appel Transport, Tielbeke Transport, St van den Brink, Cornelissen Transport en verzekeraar TVM.

0 reacties

03 Dec 2018

Vijfhonderdste Scania voor Tielbeke Transport



Originele beschrijving

Een tijdje terug werd uit een order van totaal 26 stuks de 500e Scania afgeleverd aan Tielbeke Transport uit Lemelerveld. De truck, een G450A4x2NA met een G17 dagcabine, wordt door Tielbeke ingezet als LZV combinatie voor het transport voor o.a. Albert Heijn en Abbott. Tielbeke heeft wederom voor Scania gekozen onder andere vanwege de hoge mate van betrouwbaarheid, het gunstige brandstofverbruik en het gunstige chauffeursimago. Om te voldoen aan de logistieke vraagstukken van de opdrachtgevers van Tielbeke is het wagenpark van Tielbeke erg gevarieerd. De vloot bestaat uit zowel trekkers als bakwagens in verschillende configuraties, cabineuitvoeringen en motorvarianten; zowel diesel

0 reacties

02 Dec 2015

Tielbeke kan uitbreiden in Lemelerveld

De gemeente Dalfsen en Tielbeke hebben een overeenkomst gesloten voor de aankoop van extra grond om de beoogde groei op de huidige bedrijfslocatie op het bedrijventerrein in Lemelerveld mogelijk te maken. Ernst-Jan Dorgelo, directeur van het bedrijf, vertelt over de plannen van het bedrijf: ?De

0 reacties

02 Okt 2015

Eerste Scania LNG Euro 6 bakwagen voor Tielbeke

Tielbeke Logistiek uit Lemelerveld neemt vandaag, tijdens de Nationale LNG Rij-testdag op het circuit van Zandvoort, de allereerste Scania LNG Euro 6 bakwagen in gebruik. Bijzonder aan de tien meter lange vrachtauto is dat zowel de truck als de Carrier Supra 1250 City diepvriesinstallatie door

0 reacties

28 Mei 2015

Tielbeke neemt eerste Scania Euro 6 LNG trucks in gebruik

Tielbeke Transport uit Lemelerveld heeft twee Scania LNG Euro 6 trekkers in gebruik genomen. Een derde trekker en een LNG Euro 6 bakwagen zal binnenkort worden afgeleverd. In Nederland zijn dit de eerste Scania Euro 6 LNG trucks die zijn afgeleverd. Liquefied Natural Gas (LNG) is vloeibaar aardgas. Door deze vorm van opslag is de dichtheid veel groter en stijgt de actieradius van de trucks aanzienlijk. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor (inter)nationale distributietoepassingen. En dat is de toepassing die Tielbeke aan de nieuwe Scania?s geeft. Extra voordeel is dat de Scania LNG trucks PIEK gecertificeerd zijn. Dit biedt extra mogelijkheden om buiten de krappe venstertijden in stedelijke gebieden winkels te bevoorraden. De nieuwe voertuigen zijn geleverd door de vestiging Scania Lemelerveld.

0 reacties

28 Apr 2014

Tielbeke distribueert voor Kruidvat

Onlangs heeft? A.S. Watson Health & Beauty Benelux? en transporteur Tielbeke uit Lemelerveld een samenwerkingsovereenkomst gesloten betreffende een aanzienlijk gedeelte van de bevoorrading van de bijna 1200 Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper winkels in Nederland en Belgi? . Tielbeke is in het verlengde van deze overeenkomst

0 reacties

« Alle bedrijven