Een bedrijf uit Den Haag (Nederland).
Dit bedrijf is 162 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan
Den Haag, 11 december 2023 - Dit jaar behoudt PostNL zijn positie in de top 3 van meest duurzame bedrijven wereldwijd in de transport- en logistieke sector, volgens de recente aankondiging van S&P Global in de Dow Jones Sustainability Index. PostNL heeft al meerdere jaren een stabiele plaats in de top 10 van duurzaamste bedrijven in zijn sector. Op het onderdeel Milieu & Klimaat scoort PostNL ook dit jaar het hoogst in de hele sector.
Eerder dit jaar ontving het bedrijf ook erkenning van Ecovadis in de vorm van een Gold-certificaat. De erkenning van zowel DJSI als Ecovadis dient als motivatie om door te blijven gaan met het verduurzamen van de activiteiten. Herna Verhagen, CEO van PostNL: "Het feit dat we al jarenlang volgens de Down Jones Sustainability Index tot de duurzaamste bedrijven behoren, maakt mij ontzettend trots. Onze toewijding aan maatschappelijke verantwoordelijkheid, met een focus op duurzaamheid voor mens, milieu en maatschappij, is van groot belang voor ons. We nemen deze verantwoordelijkheid serieus en erkennen dat de normen voortdurend strenger worden. Dit onafhankelijke oordeel bevestigt dat we op de goede weg zijn naar een nog duurzamere organisatie.”
Sector-koploper op Milieu & Klimaat
Bij PostNL wordt er al jaren op verschillende manieren gewerkt aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk en het bevorderen van een duurzamere samenleving. PostNL investeert namelijk in elektrische voertuigen en schonere brandstoffen. Het bedrijf optimaliseert routes, bundelt goederenstromen en minimaliseert het vervoer van lucht. De energie die in de sorteercentra van PostNL wordt gebruikt, is afkomstig van 100% duurzame bronnen, namelijk wind- en zonne-energie. En PostNL werkt samen met derden om meer duurzamere business modellen te ontwikkelen, zoals herbruikbare verpakkingen en recommerce oplossingen. PostNL innoveert ook door te voorzien in toegang tot duurzamere bezorgopties, waaronder de pakket- en briefautomaat en de pakketkluis-aan-huis.
Sociaal domein
PostNL wil een bedrijf zijn waar mensen graag bij-, mee- en voor willen werken en staat midden in de samenleving. Het bedrijf zet zich in voor gendergelijkheid, waarbij bijvoorbeeld via collectieve arbeidsovereenkomsten wordt gewaarborgd dat mensen hetzelfde loon ontvangen voor hetzelfde werk. PostNL is ook één van de eerste bedrijven die (betaald) transitieverlof heeft opgenomen in de cao. Op het onderdeel Human Rights en Health & Safety heeft het bedrijf dit jaar ook hoger gescoord, mede dankzij genomen maatregelen zoals het uitvoeren van onafhankelijke controles. Bovendien hanteert het bedrijf een zero tolerance beleid op discriminatie en heeft het een duidelijk gedefinieerd escalatieproces voor het rapporteren van incidenten.
De leden van de vakorganisaties Bond van Post Personeel (BVPP) en CNV hebben ingestemd met het principeakkoord over de nieuwe cao voor PostNL en de cao voor zaterdagbestellers. In de beide cao's is een loonstijging afgesproken die oploopt tot 9,5 procent.
De nieuwe cao’s, waarover op 6 januari 2023 een princiepakkoord werd bereikt, worden volgende week ondertekend door PostNL en de twee vakorganisaties. Boven op de loonstijging volgt in februari 2023 een eenmalige uitkering van 1,5 procent van het jaarsalaris. Verder is onder meer afgesproken dat de pensioenpremie die medewerkers betalen, tijdens de looptijd van deze cao's niet omhooggaat.
Tekst PostNL
PostNL biedt al zijn postbezorgers een vast contract aan. Dit geldt zowel voor bezorgers die al in dienst zijn bij PostNL, als voor nieuwe collega’s die aan de slag gaan als postbezorger. Dit betekent dat ruim 1.000 postbezorgers met een tijdelijke aanstelling, nu een vast contract krijgen.
Bob van Ierland, directeur Mail bij PostNL: ‘We zetten deze stap als blijk van waardering en vertrouwen richting alle collega’s die zich dag in dag uit inzetten voor de postbezorging, zo bieden we hen meer zekerheid. Met het vooruitzicht van een vast contract hopen we ook nieuwe postbezorgers te kunnen enthousiasmeren om bij ons te komen werken. Dat is hard nodig in de huidige krappe arbeidsmarkt.’
Loonsverhoging en bonus
Tot nu toe kregen postbezorgers na zeven maanden een vast contract aangeboden. Afgelopen juni bereikte PostNL een akkoord met de vakbonden over een loonsverhoging van ruim 8 procent voor zijn bijna 16.500 postbezorgers. Nieuwe postbezorgers krijgen daarnaast in bepaalde gebieden maximaal 250 euro bonus als zij bij PostNL aan de slag gaan. Ook de lonen van nieuwe jeugdige bezorgers zijn verhoogd en het werk is flexibeler gemaakt. Zo kunnen in verschillende steden bezorgers die dat willen post bezorgen in de avonduren. Daarmee richt PostNL zich onder meer op scholieren en studenten die post willen bezorgen als bijbaan.
PostNL wil in 2030 in binnensteden volledig uitstootvrij bezorgen en in totaal per kilometer 80 procent minder CO2 uitstoten dan in 2017. Om dat te bereiken, zoekt PostNL steeds naar mogelijkheden om elke kilometer zo zuinig en groen mogelijk af te leggen, binnen Nederland en daarbuiten. Een duurzaam alternatief voor lange afstandsvervoer met het vliegtuig of vrachtwagen, is de trein. Na 25 jaar gaat PostNL daarom weer pakketten en brieven vervoeren via het spoor. Er wordt gestart met een wekelijkse trailer op het traject naar Oslo.
Hoe duurzaam is het?
Met deze route van Coevorden naar Oslo per spoor bespaart PostNL per jaar 70 procent CO2-uitstoot op deze route. Dat is 30 ton CO2. Hiermee zet PostNL, als één van de duurzaamste logistieke bedrijven wereldwijd, opnieuw een stap richting zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen.
Van de trein naar vrachtwagen en terug
In 1997 reed er voor het laatst een posttrein door Nederland. Het spoor werd in die tijd steeds minder populair, omdat vrachtwagens goedkoper waren en je er makkelijker mee bij de distributiecentra en sorteercentra aan de rand van de stad kon komen. Anno 2022 is het vervoer per spoor nog steeds duurder en ingewikkelder. Maar de groene ambities van PostNL reiken ver en samen met partners wordt gewerkt aan oplossingen op het gebied van infrastructuur en alternatieve brandstoffen voor groener transport.
PostNL vervult daarin een voortrekkersrol in de sector. In 2021 heeft PostNL het gebruik van alternatieve brandstoffen voor het transport opgeschaald naar 35% (van 8% in 2020). In 2030 is dat 90 procent. Op dit moment worden er al rond de 1.300 elektrische voertuigen, groot en klein, bij de bezorging ingezet. Dit aantal zal de komende jaren fors groeien. Mede hierdoor heeft PostNL de CO2-efficiëntie in gram per kilometer in 2021 met 18% verbeterd ten opzichte van 2020.
De internationale route
Internationaal transport besteedt PostNL uit aan langeafstandsvervoerders. De transporteur stuurt een vrachtwagen met trailer naar het sorteercentrum voor internationale post en pakketten, het IMEC in Den Haag. De vrachtwagen gaat met de trailer vol post en pakketten voor Noorwegen naar het treinstation Coevorden. Daar gaat de trailer op de trein naar Oslo. In Oslo wordt de trailer weer van de trein afgehaald en afgeleverd bij Noorse Post.
PostNL wil alle pakketten en brieven in de Benelux in 2030 uitstootvrij bezorgen in de last-mile. Dit draagt bij aan de ambitieuze doelen om de totale uitstoot significant te verminderen. Daarbij wordt volop ingezet op verduurzaming van gebouwen, een efficiënter netwerk, groene producten en diensten en schone kilometers door elektrificatie. PostNL versnelt zijn inzet op dit gebied en zal in de periode 2022-2024 zo’n € 80 miljoen uitgeven aan de verdere verduurzaming van zijn activiteiten.
Op dit moment wordt al 20% van alle pakketten en brieven uitstootvrij in de last-mile bezorgd. Bij post is dat zelfs 90%, dankzij de bezorging te voet en per fiets. De sortering van post en pakketten vindt plaats in gebouwen die volledig verduurzaamd zijn: bijna 50% van alle elektriciteit die de pakkettensorteercentra nodig hebben wordt door 25.000 zonnepanelen opgewekt. De overige energie wordt duurzaam ingekocht.
CEO Herna Verhagen: ”Als groot logistiek bedrijf kunnen en willen wij een grote bijdrage leveren aan het bereiken van (inter)nationale duurzaamheidsdoelstellingen. Klanten en consumenten mogen van PostNL als de favoriete bezorger van de Benelux verwachten dat wij hierin een voortrekkersrol vervullen. We hebben al veel bereikt in de verduurzaming van onze activiteiten. Om onze doelstellingen te halen versnellen we onze investeringen en werken we nauw samen met partners, leveranciers, de branche en overheden. Daarmee willen we onze leidende positie op het gebied van verduurzaming in de logistieke sector verder versterken.”
Duurzame brandstoffen
PostNL rijdt steeds meer kilometers op duurzame brandstoffen. Deze zomer is de transitie naar hernieuwbare diesel (HVO100) en biogas gestart. Inmiddels rijden er al meer dan 300 bussen en meer dan 100 vrachtwagens op HVO100. Daarnaast zijn er ook nog eens bijna 100 andere vrachtwagens die deels op Bio-LNG rijden. Nu rijdt meer dan 30% van het groot transport op alternatieve brandstoffen; in 2030 zal dat 90% zijn.
Vanaf 2022 netto nul CO2-bezorging
Voor realisatie van de duurzaamheidsdoelstellingen wordt samen met de logistieke sector en netwerkleveranciers hard gewerkt aan de noodzakelijke verdere ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur en alternatieve brandstoffen. Zo moet er bijvoorbeeld voldoende laadinfrastructuur komen voor de elektrische voertuigen. Tot het wagenpark volledig elektrisch is, compenseert PostNL de resterende CO₂-uitstoot voor het eigen vervoer en voor de bezorgpartners die voor PostNL bezorgen. Daarmee brengt PostNL haar voetafdruk terug tot netto-nul. Dit is onderdeel van de 10 stappen die PostNL neemt om zijn bezorging te verduurzamen.
De grootste bijdrage in de beoogde CO2-reductie in de last-mile komt uit het vervangen van dieselvoertuigen door elektrische voertuigen. Op dit moment worden er al rond de 1.300 elektrische voertuigen, groot en klein, bij de bezorging ingezet. Dit aantal zal de komende jaren fors groeien. Daarnaast leidt het combineren van nieuwe bezorgingen met retouren tot een reductie van het aantal kilometers. Een deel komt voort uit groene producten en slimmere verpakkingen waardoor er minder lucht wordt vervoerd.
Versnelling van inzet voor duurzaamheid
In totaal verwacht PostNL in de periode 2022-2024 € 80 miljoen te besteden aan investeringen en operationele uitgaven voor duurzaamheid. Dit bedrag wordt onder andere besteed aan de vervanging van diesel door alternatieve brandstoffen, de meerkosten uit elektrificatie van het transport, het aanleggen van laadinfrastructuur en zonnepanelen. Deze uitgaven zijn onderdeel van de financiële projecties die op 9 augustus bekend zijn gemaakt.
PostNL verhoogt vandaag zijn verwachting voor het jaarresultaat over 2020. Het sterke operationele resultaat zette door in het derde kwartaal. PostNL verwacht dat de genormaliseerde EBIT in 2020 minimaal op € 175 miljoen zal uitkomen. Deze verbetering zal ook leiden tot een hogere vrije kasstroom.
Herna Verhagen, CEO van PostNL zei: “Onze financiële positie is aanzienlijk verbeterd dankzij de sterke operationele resultaten en de sale-en-leaseback transactie die we vandaag hebben aangekondigd. Het doet mij goed om aan te kondigen dat we verwachten om dividend te kunnen uitkeren over 2020. Dit is een reflectie van de voortgang die we boeken met onze succesvolle transformatie naar een e-commerce logistiek en postaal bedrijf.
De sterke resultaten stellen ons nu in staat om de buitengewone inzet van onze mensen sinds de start van de pandemie te belonen. De waardering en erkenning hiervoor vertalen we in een extra netto-uitkering van €250 bij een voltijd dienstverband bij PostNL in Nederland. We gaan in gesprek met de bezorgondernemers om ook hun pakketbezorgers iets extra’s te geven voor hun bijzondere inspanningen. Datzelfde zullen we bespreken met de sociale werkvoorzieningbedrijven met wie we samenwerken.
Ook nu het aantal coronabesmettingen weer toeneemt in Nederland en België blijven we scherp letten op alle veiligheids- en hygiënemaatregelen in onze activiteiten en gebouwen. Het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van al onze collega’s blijft onze topprioriteit.
Onze verbeterde financiële positie stelt ons in staat om de digitalisering van ons bedrijf te versnellen als onderdeel van de transformatie van PostNL. Het doel van deze versnelling is het versterken van onze concurrentiepositie en bijdragen aan een hogere klanttevredenheid, kostenverlaging en het aantrekken van nieuwe klanten. Onze loyale werknemersbasis en de versnelling van digitalisering maken dat we onze ambitie om de favoriete bezorger van de Benelux te zijn kunnen blijven waarmaken.”
Verwachting jaarresultaat en hervatting dividend over 2020
PostNL verwacht dat de genormaliseerde EBIT resultaat zal uitkomen op minimaal € 175 miljoen. Deze toename zal ook leiden tot een hogere vrije kasstroom. Daarnaast zorgen hogere exportvolumes voor een verdere verbetering van de ontwikkeling van het werkkapitaal. Samen met de sale-en-leaseback transactie (die geen invloed heeft op het genormaliseerde EBIT en het genormaliseerde totaalresultaat) wordt verwacht dat de leverage ratio onder 2.0x zal uitkomen aan het eind van het jaar. Dit betekent dat PostNL dan solide gefinancierd is zoals gedefinieerd in het financiële framework. Daardoor kan de betaling van dividend naar verwachting worden hervat over 2020, na goedkeuring door aandeelhouders tijdens de AVA in april 2021.
Onzekerheid neemt toe
Als gevolg van de tweede pandemiegolf lijken er meer onzekerheden te komen. Het zicht op het vierde kwartaal, voor PostNL het belangrijkste kwartaal van het jaar, en op 2021 blijft beperkt en is afhankelijk van eventuele nieuwe coronamaatregelen, een potentieel hoger ziekteverzuim en daarnaast macro-economische ontwikkelingen en het consumentenvertrouwen. Dit kan de bestedingen tijdens de feestdagen, maar ook in 2021, beïnvloeden.
De derde kwartaalresultaten van PostNL worden volgens schema gepubliceerd op 2 november 2020.
PostNL mag dan geen staatsbedrijf meer zijn, ze doen nog steeds haar best naast zo veel mogelijk winst te maken, ook wat bij te dragen aan de wereld én aan het werkcomfort van haar medewerkers. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer, maar het levert wel bijzondere dingen in ons straatbeeld op: een complete zwerm elektrische scooters, elektrische busjes en nu ook een Scania L280. Deze gespot door Jaco Terlouw, die in verband met zijn verhuizing onlangs een nieuw spotplekje uitprobeerde, in dit geval langs de A20 in de buurt van Nieuwerkerk aan den IJssel.
Logistiek dienstverlener CB en PostNL hebben vandaag bekendgemaakt dat PostNL voornemens is een minderheidsbelang te nemen in de healthcare-tak van CB. Vanuit het nieuwe partnership CB Healthcare willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen. Met deze stap spelen PostNL en CB in op de groeiende markt voor zorglogistiek. De transactie is naar verwachting in juli 2020 afgerond.
Eenvoudiger en patiëntgerichter
Ouderen wonen steeds langer zelfstandig thuis. Zorg wordt steeds vaker op afstand verleend. Deze veranderingen vragen de komende decennia om een eenvoudigere en patiëntvriendelijke inrichting van de logistieke activiteiten. Met dit partnerschap spelen CB en PostNL in op de groeiende maatschappelijke behoefte aan directe levering van (preventieve) zorg aan ouderen en patiënten thuis. Daarnaast zien beide bedrijven een toenemende vraag vanuit ziekenhuizen en zorginstellingen naar logistieke ondersteuning.
Gepersonaliseerd en op elk moment
Hans Willem Cortenraad, algemeen directeur van CB: “CB richt zich sinds een aantal jaren op de zorgmarkt. We zijn in staat om logistieke ketens in de zorg te verkorten en te voorzien van persoonlijke service, waardoor zorgverleners minder tijd kwijt zijn aan logistiek en consumenten beter gefaciliteerd worden in hun zorgbehoeften. Door de samenwerking met PostNL kunnen we flexibeler inspelen op de veranderingen in de zorgmarkt. En worden we meer schaalbaar in de toenemende vraag om diensten en producten gepersonaliseerd én op elk moment te leveren. Door krachten te bundelen, worden we samen slimmer, sneller en efficiënter in zorglogistiek.”
Betere logistieke oplossingen
Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek PostNL: “PostNL en CB werken al jaren op succesvolle wijze als partners samen. Wij beschikken over een fijnmazig, specialistisch netwerk. Zorg wordt steeds vaker in de thuissituatie verleend en de vraag van onze klanten naar logistieke service neemt toe. Door deze logistiek uit handen te nemen, kunnen zorgprofessionals zich concentreren op het verlenen van zorg. PostNL en CB delen de ambitie om het logistieke proces slimmer en meer vanuit de behoeften van de patiënt en zorgverlener te organiseren. Door intensieve samenwerking verwachten we versnelling te kunnen aanbrengen in de realisatie van onze plannen."
Den Haag, 30 januari 2020 – Op 1 februari wordt de samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd afgerond. Dat betekent dat de post vanaf die dag door één sterk landelijk postnetwerk wordt bezorgd. De samenvoeging maakt het mogelijk om overal in Nederland vijf dagen per week post te kunnen blijven versturen en ontvangen. En dankzij de samenvoeging blijft de werkgelegenheid in de postsector als geheel zo veel mogelijk in stand. PostNL verwelkomt meer dan 4.300 nieuwe medewerkers van Sandd. PostNL bevestigt de strategische en financiële uitgangspunten voor waardecreatie zoals gepresenteerd op 1 oktober 2019.
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “We verwelkomen onze nieuwe collega’s bij PostNL en zijn heel blij dat we zoveel mensen een baan, een inkomen en zekerheid kunnen bieden. Ook in de komende periode kunnen Sandd-medewerkers met voorrang blijven solliciteren op de vacatures bij PostNL. Voor klanten en consumenten betekent de samenvoeging dat zij kunnen blijven rekenen op een sterk postnetwerk dat dichtbij is en dat hoge bezorgkwaliteit biedt voor een redelijke prijs.”
Resi Becker, directeur postbedrijf van PostNL: “Post is en blijft voor iedereen een belangrijke manier om te verbinden en om contact te houden met anderen. Natuurlijk is er steeds meer digitale communicatie, maar de post die we ontvangen en versturen blijft heel relevant. Een handgeschreven verjaardagskaart, een stempas, een geboortekaartje, favoriete tijdschriften, medische zendingen: ze komen met de post in de bus, vijf dagen in de week, overal in Nederland. Post betekent daarmee niet alleen aandacht, het is ook altijd dichtbij en het is betrouwbaar.”
Becker vervolgt: “De samenvoeging is een ingewikkelde logistieke operatie waaraan hard is gewerkt. Zo hebben we voor alle 20.000 postbezorgers nieuwe roosters gemaakt. We hebben maatregelen genomen om alle post zo goed mogelijk te bezorgen. We houden er wel rekening mee dat we in de eerste weken tijd nodig hebben om het gecombineerde volume optimaal te spreiden over onze vijf bezorgdagen, maar zullen er alles aan doen om dit voor onze klanten en medewerkers goed te laten verlopen.”
Meer baanzekerheid voor medewerkers in de postsector
Deze consolidatie maakt het mogelijk om de krimp van de postmarkt op een sociale manier op te blijven vangen. Alle 11.000 postbezorgers van Sandd hebben een baan aangeboden gekregen bij PostNL. Een kleine 40% daarvan heeft direct aangegeven een andere keuze te maken, gegeven de goede mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de sociale regeling die Sandd aanbiedt.
Ruim 60 procent gaf aan wel een arbeidsovereenkomst te willen ontvangen. Van deze groep hebben ongeveer 4.000 het aanbod geaccepteerd, zij gaan nu aan de slag bij PostNL. Zij bezorgen samen met de huidige 16.000 postbezorgers vanaf 1 februari vijf dagen in de week overal in Nederland zo’n 7 miljoen poststukken per dag*.
Ook gaan er meer dan 300 sorteerders, chauffeurs en andere medewerkers van Sandd aan de slag bij zowel het post- als pakkettenbedrijf van PostNL. Dankzij de consolidatie blijven verder de banen van ongeveer 500 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt behouden, doordat PostNL de samenwerking met sociale werkplaatsen voortzet.
Sandd-medewerkers blijven welkom
Ook na 1 februari kunnen alle Sandd-medewerkers met voorrang blijven solliciteren op functies bij PostNL. Voor degenen die niet bij PostNL komen werken, is hulp bij het vinden van een baan elders beschikbaar. Zo zijn er banenmarkten georganiseerd op alle Sandd-locaties, waar meer dan 100 verschillende geïnteresseerde werkgevers zich presenteerden. De bemiddeling is onderdeel van de sociale regeling die Sandd is overeengekomen met zijn ondernemingsraad, net als een goede financiële regeling voor degenen die niet bij PostNL gaan werken. Ook de bezorgers van de franchise-ondernemers die in bepaalde regio’s voor Sandd werkten kunnen solliciteren op de vacatures bij PostNL.
* Dit is gebaseerd op het postvolume bij PostNL in 2018. Op 24 februari 2020 presenteert PostNL de jaarcijfers over 2019.
Den Haag, 1 oktober 2019- PostNL en Sandd voegen hun postnetwerken samen om een betrouwbare, bereikbare en betaalbare postvoorziening, met meer baanzekerheid voor duizenden postbezorgers te waarborgen. Nu de staatssecretaris van EZK de samenvoeging onder voorwaarden heeft goedgekeurd, en ook is voldaan aan de overige transactievoorwaarden, gaat PostNL alle aandelen van Sandd overnemen waarna de integratie van beide netwerken start.
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “We zetten hiermee een belangrijke strategische stap naar een robuust en stabiel postbedrijf. We zijn ons zeer bewust van de verantwoordelijkheid die hoort bij de leidende positie in de postmarkt. Dat betekent dat we de belangen van alle stakeholders zorgvuldig blijven afwegen, zodat we financiële èn maatschappelijke waarde kunnen creëren. De consolidatie leidt tot meer kwaliteit en continuïteit voor verzenders en consumenten en tot meer baanzekerheid voor postbezorgers. We zullen het gematigde prijsbeleid van de afgelopen jaren voortzetten.”
Ronald van de Laar, directeur van Sandd Holding: “Als ik terugkijk op de afgelopen 20 jaar dan kan ik alleen maar zeggen dat ik enorm trots ben op wat we met elkaar hebben bereikt. Maar nu is het hoog tijd voor één sterk, Nederlands postnetwerk dat consument, zakenleven en medewerker de beste oplossing voor de lange termijn kan bieden. We hebben goede afspraken gemaakt over de integratie en over de toekomst van onze medewerkers.”
PostNL en Sandd kondigden het voornemen om samen te gaan aan op 25 februari 2019. Nadat de ACM op 5 september bekendmaakte geen vergunning te verlenen, deden PostNL en Sandd een beroep op artikel 47 van de Mededingingswet bij de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat. De staatssecretaris besloot vervolgens op 27 september om deze toestemming onder voorwaarden te verlenen op basis van zwaarwegende redenen van algemeen belang.
Integratie
De combinatie van beide netwerken biedt bedrijven en consumenten de zekerheid van een postvoorziening die voldoet aan hoge kwaliteitseisen, betaalbaar blijft en die overal in Nederland bereikbaar blijft.
Deze consolidatie brengt ook meer baanzekerheid voor duizenden postbezorgers en maakt het mogelijk om de krimp van de postmarkt op een sociale manier op te blijven vangen. Zo krijgen de postbezorgers van Sandd een baan bij PostNL aangeboden. Voor de overige medewerkers van Sandd wordt gekeken naar mogelijkheden binnen PostNL of naar andere oplossingen. PostNL zal daarnaast de samenwerking met sociale werkplaatsen continueren. De consolidatie heeft dus geen gevolgen voor hun medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
PostNL verwacht de integratie van de beide netwerken, waarvoor een gedegen plan klaarligt, in het eerste halfjaar van 2020 af te kunnen ronden. In de komende maanden worden, in overleg met de klanten van Sandd, de volumes gefaseerd opgenomen in het netwerk van PostNL. Het grootste deel van de migratie zal begin 2020 plaatsvinden. Na de samenvoeging van netwerken wordt afscheid genomen van het merk en de postzegels van Sandd.
Duurzame waardecreatie
Op 25 februari 2019 hebben we de hoofdlijnen en verwachte financiële gevolgen van de transactie bekend gemaakt. In de maanden daarna is de business case robuuster gemaakt. Dit is vertaald in een gedegen integratieplan. Sinds 27 september is er nu ook helderheid over de voorwaarden (ten aanzien van toegang, rendement en arbeid) die zijn gesteld bij goedkeuring van de consolidatie.
De belangrijkste elementen van de transactie zijn:
Betaling van €105m in contanten (inclusief aflossing van aandeelhouderslening) en overname van circa €25m in overige vorderingen door PostNL
Verwachte jaarlijkse synergie oplopend naar € 50 miljoen - € 60 miljoen, de volledige run-rate wordt bereikt in het 2022
Eenmalige implementatie cash-out, geschat op één keer de jaarlijkse run-rate synergie, in 2019 en 2020
Door de consolidatie vertragen enkele kostenbesparingsinitiatieven. Het effect hiervan bedraagt € (30) miljoen - € (50) miljoen over de periode 2019-2022 (25 februari 2019: € (50) miljoen - € (70) miljoen)
In 2019 is de verwachte impact op UCOI (underlying cash operating income) € (15) miljoen - € (25) miljoen
Positieve bijdrage aan UCOI in 2020
Financiering en dividend
Door de financiering van de overname en daaropvolgende integratie verwacht PostNL een tijdelijke overschrijding van de doelstelling van de leverage ratio (gecorrigeerde nettoschuld/EBITDA) van maximaal 2.0x. In lijn met zijn dividendbeleid zal PostNL zolang de leverage ratio de 2.0x overschrijdt, tijdelijk geen dividend betalen. PostNL streeft ernaar om binnen 12 tot maximaal 24 maanden de dividendbetalingen te hervatten.
Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, heeft vrijdag toestemming gegeven voor de samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd. Door deze goedkeuring kunnen PostNL en Sandd nu verder gaan met het zo snel mogelijk afronden van de transactie.
Samenvoeging van de postnetwerken van PostNL en Sandd is noodzakelijk voor de continuïteit van de postvoorziening in Nederland. Het zorgt ervoor dat post betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar blijft en is een steun in de rug voor de baanzekerheid van duizenden postbezorgers.
De toestemming is verleend op basis van artikel 47 van de Mededingingswet, nadat PostNL en Sandd op 6 september een verzoek daartoe hadden ingediend. De staatssecretaris heeft dit besluit genomen op basis van een bredere afweging van maatschappelijke belangen.
Aan de toestemming zijn voorwaarden verbonden gericht op het waarborgen van de belangen van alle stakeholders:
Toegang
Postvervoerders die nu gebruik maken van het netwerk van Sandd krijgen een overgangsregeling voor toegang tot het PostNL-netwerk.
Rendement
Er komt een maximum rendementsregulering van 9% op de kernactiviteiten van het postbedrijf. Het maximum rendement op de universele postdienst wordt verlaagd naar 9%. Voor PostNL blijft het daarnaast belangrijk om het gematigde prijsbeleid van de afgelopen jaren te continueren.
Arbeid
PostNL zal alle postbezorgers van Sandd een baan aanbieden. Voor de overige medewerkers van Sandd zal worden gekeken naar mogelijkheden binnen PostNL of naar andere oplossingen. Er is, in overleg met de medezeggenschap van Sandd, een sociale regeling voor alle Sandd medewerkers opgesteld.
PostNL zal daarnaast de samenwerking met sociale werkplaatsen continueren. De consolidatie heeft dus geen gevolgen voor hun medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
PostNL en Sandd verwachten de transactie op korte termijn af te kunnen ronden. Op dat moment worden meer details gegeven over de integratie en de financiële uitwerking.
Meer informatie
Dit persbericht bevat voorkennis in de betekenis van artikel 7 (1) van de EU Market Abuse Regulation.
Toekomstgerichte uitspraken
Enkele uitspraken in dit persbericht zijn 'toekomstgerichte uitspraken'. Door hun aard omvatten toekomstgerichte uitspraken risico’s en onzekerheden, omdat zij zien op gebeurtenissen en afhankelijk zijn van omstandigheden die zich in de toekomst zouden kunnen voordoen. Deze toekomstgerichte uitspraken omvatten bekende en onbekende risico’s, onzekerheden en andere factoren die buiten onze macht liggen en onmogelijk voorspeld kunnen worden, waardoor daadwerkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van een toekomstig resultaat dat wordt genoemd of geïmpliceerd. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op huidige verwachtingen, inschattingen, voorspellingen, analyses en projecties over de markten waarin wij actief zijn en verwachtingen en veronderstellingen van het management over mogelijke gebeurtenissen in de toekomst. U wordt gewaarschuwd zich niet onevenredig te verlaten op deze toekomstgerichte uitspraken, die alleen per de datum van dit persbericht worden gedaan en geen voorspellingen of garanties van mogelijke toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden zijn. Tenzij anderszins vereist door geldend effectenrecht, hebben wij geen enkele verplichting voor de openbaarmaking van eventuele revisies van deze toekomstgerichte uitspraken om gebeurtenissen en omstandigheden van na de datum van dit persbericht te publiceren, noch van zich voorgedane onvoorziene gebeurtenissen.