Dakarspeed slaat een jaartje over

We moeten het dit jaar in de Dakar even zonder Maurik van den Heuvel en zijn mannen doen. Waarom lees je hier!

0 reacties


Drama voor Dakarspeed en einde Dakar ’22

Alles geprobeerd, maar helaas, de trucks is afgekeurd door de FIA.

0 reacties


Maurik van den Heuvel nu ook óp de weg met een International Lonestar

Maurik van den Heuvel kennen we natuurlijk als de man achter Van den Heuvel Logistiek in Uden én de Dakar-piloot met de bijzondere DKR 3: een zelfgebouwde truck met Scania techniek en een International Lonestar motorkap. Nu heeft Maurik, zoals op bijgaande foto’s van Frank van Hoof te zien is, ook een Lonestar voor op de weg aangeschaft. Volgens de RDW de tweede op Nederlands kenteken (de DKR3 telt natuurlijk niet mee als Lonestar daar). De truck uit 2011 is uitgerust met een 15 liter Cummins motor, gekoppeld aan een Eaton Fuller bak. Wie de truck zelf wil bewonderen, dat

0 reacties


Beeldige shakedown Dakarspeed

Er zit muziek in de DKR3!

0 reacties


Dakarspeed naar Baja Aragon (Spanje)

De International Scania DKR 3 is weer opgebouwd en mag over een maand de wei in om de pk’s te laten ronken in de Spaanse Baja van Aragon.

0 reacties


Berg je maar voor Van den Heuvel

De International-Scania Lonestar DKR 3 van Dakarspeed zal meedoen aan Le Dakar 2021.

0 reacties


Passie voor Rallytrucks deel 5: Martijn van Rooij

Een uitgebreid verhaal over het brein achter de International-Scania DKR 3.

0 reacties


Hier is hij: De DKR3 van Dakarspeed!

Dakarspeed was zo vriendelijk ons de wereldprimeur van hun hele bijzondere DKR3 te gunnen!

0 reacties


Op bezoek bij team Dakarspeed deel 2

Robert en Alex zijn terug gekeerd naar Dakarspeed om de vorderingen van de bouw van de nieuwe truck te bekijken.

0 reacties


Dakarspeed bouwt nieuwe rallytruck



Originele beschrijving

Dakar Speed is een bijzondere torpedo aan het bouwen. Wij hebben de eerste foto's.

0 reacties


De Scania G-serie biedt Van den Heuvel balans



Originele beschrijving

Van den Heuvel Logistiek in Uden nam recent vijf nieuwe Scania’s G370 in gebruik. Nog drie stuks worden iets later afgeleverd. De trucks dienen als uitbreiding en vervanging binnen het grotendeels Scania wagenpark van het bedrijf. Van den Heuvel koos voor de G-serie omdat het hen de perfecte balans biedt tussen chauffeurscomfort en handling in de stad. “Wij hebben al een heel lang en heel goede relatie met het merk”, vertelt Jasper Bijnen, die als operationeel directeur verantwoordelijk is voor het wagenpark binnen Van den Heuvel. Van onze 130 voertuigen is inmiddels het merendeel Scania. Dat is zakelijk gezien ingegeven

0 reacties


Gokje met waypoint pakt verkeerd uit voor Van den Heuvel



Originele beschrijving

Het was het proberen waard, maar een gokje met een waypoint kostte Maurik van den Heuvel uiteindelijk drie kwartier in de derde etappe van de Dakar Rally. Met anderhalf uur achterstand op etappewinnaar Federico Villagra kwam Van den Heuvel met de achttiende tijd over de streep na 300 kilometer special in de omgeving van Pisco. Maurik van den Heuvel wist eigenlijk niet zo goed wat hij er nou van moest denken. De derde etappe van de Dakar was een fantastische proef geweest, met alles erin. De Scania had zich ook uitstekend gehouden. Maar drie kwartier verliezen om niks, dat zat

0 reacties


Maurik van den Heuvel is blij met zijn krachtige truck



Originele beschrijving

Als er iets niet klopt aan een truck, was de tweede etappe van de Dakar Rally 2018 een onhaalbare kaart. Daar was Maurik van den Heuvel van overtuigd aan de finish van de 267 kilometer lange lus door de duinen bij Pisco. “Er zaten duinen in die wij drie jaar geleden met geen mogelijkheid hadden gehaald, maar waar we nu met relatief gemak overheen kwamen.” Dat was niet alleen te danken aan het feit dat Van den Heuvel inmiddels meer ervaring heeft, maar vooral aan de Scania waarmee hij nu rijdt. “Ik heb me af en toe zitten verwonderen over

0 reacties


Maurik van den Heuvel begaat ‘doodzonde’ in mini-Dakar



Originele beschrijving

De eerste etappe van de Dakar Rally 2018 was slechts 31 kilometer lang, maar een mini-Dakar op zich. Maurik van den Heuvel had ervan genoten. “Alles zat erin. Na 10 meter was het al spektakel.” 29 minuten en 18 seconden had hij ervoor nodig om de Scania door de duinen bij Pisco te jagen. Dat leverde een keurige veertiende plaats op. Het ging niet zonder slag of stoot. De proef was meer dan een opwarmertje, met intensieve navigatie waarvoor opperste concentratie was vereist. “Het ging er meteen vol op”, vertelde Van den Heuvel. In de openingsrit van de veertigste editie

0 reacties


Maurik van den Heuvel heeft geen angst voor de duinen



Originele beschrijving

Er ontbrak een gevarendriehoekje, maar dat kon snel worden geregeld, zodat Team DakarSpeed vlotjes door de keuring voor de Dakar Rally 2018 bolde. Maurik van den Heuvel zette zijn truck in het parc fermé met de speciale banden voor de duinen er alvast onder. De Dakar begint zaterdag namelijk al meteen met een etappe in de duinen van de Ica-woestijn in Peru. Maurik van den Heuvel stond bij de keuring in Lima bijna te trappelen van ongeduld. Hij kijkt uit naar de start van de Dakar 2018 en vooral naar de duinen die meteen al de eerste dagen op het

0 reacties


DakarSpeed en TopTrucks druk bezig om start te halen

Met potlood was al voorzichtig een streep door de namen van Maurik van den Heuvel en Vick Versteijnen gezet. Beide Scania’s stonden met terminale problemen in het eerste deel van de tiende etappe vast. Vanochtend vroeg meldden ze zich toch in het bivak in San Juan, waar de eerste deelnemers aan de Dakar Rally alweer vertrokken waren om te beginnen aan de elfde etappe. “Het wordt hard werken, maar we gaan het proberen te halen.”Om half 5 (lokale tijd) kwam Vick Versteijnen het bivak in sukkelen, Van den Heuvel kwam om kwart over 7 binnen. Beiden hadden ze sinds gisterochtend

0 reacties


TopTrucks en DakarSpeed samen met Scania torpedo's in Dakar 2017

Vick Versteijnen gaat volgend jaar met een Scania torpedo naar de Dakar. De teams TopTrucks, van Versteijnen, en DakarSpeed, van Maurik van den Heuvel, gaan daarvoor een nauwe samenwerking aan. ?We gaan met twee torpedo?s, die we samen verder gaan ontwikkelen en bouwen,? zegt Versteijnen. ?Hoe we de details gaan uitvoeren - met twee teams ieder in eigen kleuren of als ??n gezamenlijk team - werken we de komende maanden verder uit.?

0 reacties


Twaalfde plaats ultieme teamprestatie DakarSpeed

Bij het podium in Rosario stond Maurik van den Heuvel geamuseerd te kijken naar de teams die v??r DakarSpeed hun medailles in ontvangst mochten komen nemen. Fabrieks- of semiprofessionele teams die met dertig man op het podium stonden.

?Staan wij dan met z?n negenen,? grinnikte Van den Heuvel, die voor de tweede keer ?een mooi stukje ijzer? mee naar huis mag nemen. ?We zijn als twaalfde gefinisht, maar het beste team verdient de eerste prijs. Dat we hier staan ?n de klassering is een ultieme teamprestatie.?
De Scania stond te glimmen naast het podium. Er was een ingrijpende operatie nodig geweest om de auto daar te krijgen, maar het was gelukt. ?Het heeft niet allemaal meegezeten,? zei Maurik van den Heuvel. ?Zelfs in de voorlaatste etappe was nog spannend. De motor deed het prima, maar deze keer waren het de remmen. Ik heb 100 kilometer zonder remmen gereden..."
Het begin en het einde waren lastig. De eerste dagen door het wegvallen van de proloog. Met een hoog startnummer kostte het tijd om naar voren te komen. Vanaf Bolivia ging het steeds beter. Van den Heuvel had zijn plaats gevonden en reed steeds rond de top 10. Dat leverde een achtste plaats op in het klassement, maar door problemen met de turboslang moest Van den Heuvel die laten glippen. ?Anders had er nog meer ingezeten. Maar vooraf had ik ervoor getekend, twaalfde. Met een nieuwe auto kun je verwachten dat er dingen mis gaan. We hebben wat verbeterpuntjes op de lijst staan.?
De Scania Torpedo trok bekijks tijdens de Dakar. Diverse andere teams toonden belangstelling voor het project. ?Er zijn verschillende opties. Als we verder naar voor willen komen, zou er een tweede auto bij moeten,? zegt Van den Heuvel. ?Maar dat gaan we ergens in maart eens allemaal rustig bekijken. Mijn eerste prioriteit is nu een biertje.?

0 reacties


Monteurs DakarSpeed verrichten mirakel

Maurik van den Heuvel was helemaal kapot aan de finish van de elfde etappe van de Dakar. Alles deed pijn. Het kon hem niks schelen. Het was al een wonder dat de Scania had kunnen starten, dus de finish halen - met een heel schappelijke zestiende tijd - was dat helemaal. De monteurs van DakarSpeed hadden ?s nachts alles op alles gezet om de Scania startklaar te krijgen. Met het vervangen van de drijfstanglager hadden ze een openhartoperatie uitgevoerd, waarmee ze het leven van de Scania ?n Van den Heuvels Dakar redden. ?De jongens hebben echt een mirakel verricht.?

Na afloop van de tiende etappe baarde een tik in de motor Van den Heuvel grote zorgen. Om twee uur ?s nachts waren de techneuten van DakarSpeed eruit wat het probleem was. Ze wisten ook wat ze moesten doen: de drijfstanglager vervangen. Dat was een riskante ingreep, die bovendien onder grote tijdsdruk moest verlopen. ?We zijn het risico aangegaan,? vertelde Van den Heuvel. ?Niets doen zou vrijwel zeker het einde hebben betekend. Dan hadden we de truck op de trailer kunnen zetten en rechtstreeks naar de haven rijden. De motor zou 100 procent zeker kapot zijn gegaan.?
Van den Heuvel ging om een uur of twee slapen, maar om vijf uur stond hij weer bij de monteurs, om te constateren dat de zuiger er nog in moest. ?We zouden om zeven uur weg moeten om op tijd de start te halen. Ik ben gaan vragen wat de maximale tijd was die we hadden. Een penalty voor te laat starten maakt niks uit. We kregen tot negen uur en hebben alles op alles gezet. Ze waren met tien, twaalf man aan het werk. Er zaten zes, zeven monteurs op, onder of in de truck, gereedschap werd aangereikt, iedereen kwam helpen. Om kwart over acht liep ?ie.?
Heel voorzichtig, met samengeknepen billen en het zweet in de handen, begon Van den Heuvel aan de special, biddend dat alles het zou houden. Dat deed het. Na 100 kilometer begon de Scania beter te lopen en na 200 kilometer durfde Van den Heuvel het gaspedaal dieper in te trappen. ?Toen was ?ie lekker ingelopen. Het ging perfect. Ik was wel helemaal kapot aan de finish en alles deed pijn. Amper geslapen natuurlijk, 45 graden buiten en onze cabinerubbers lagen eruit, dus we hebben 431 kilometer fesh-fesh en knippenpaden met ijzer op ijzer gereden. Ondanks dat en een starttijdstraf en twee lekke banden hebben we toch nog een zestiende tijd kunnen rijden. Helemaal te gek. Zonder de monteurs waren we al op weg naar huis geweest en nu staan we nog gewoon twaalfde in het klassement.?

0 reacties


Van den Heuvel bezorgd ondanks prima resultaat

De tiende tijd in de loodzware tiende etappe en de achtste plaats in het klassement. Maar toch stond er geen blije Maurik van den Heuvel in het bivak in La Rioja. In de proef was het weliswaar prima gegaan, maar de Scania van DakarSpeed was niet ongehavend uit de strijd gekomen. Een onheilspellend tikje in de motor baarde Van den Heuvel grote zorgen. ?Je kunt alles vervangen, behalve de motor. Het zal me toch niet overkomen???

Tot diep in de Argentijnse nacht bleef Van den Heuvel rondhangen bij de monteurs die hun handen vol werk hadden aan de truck. In de proef was er een heleboel kapot gegaan en bij nader inzien vond Van den Heuvel het een wonder dat hij de finish had gehaald. Met de tiende tijd nota bene. ?Een spatbord verliezen is niet erg. Maar we zijn ook een schokbreker achter kwijt geraakt. Die heeft de tank beschadigd, maar godzijdank is die niet lek geslagen. Daar hebben we geluk mee gehad.?
Op iets minder dan 60 kilometer voor het einde van de 244 kilometer lange proef ging opnieuw de turboslang kapot. ?Honderd kilometer later dan de twee dagen, dus dat is al winst. We weten nu waar het aan ligt, maar het laatste stuk in de zwaarste duinen met anderhalve bar rijden in plaats van de benodigde twee?neenhalve bar was niet fijn. En toen hoorden we ook die tik in de motor. Ik houd mijn hart vast. Ik hoop dat het meevalt, maar ik ben er niet gerust op. Het zal me toch potdorie niet overkomen???
Met de schrik om het hart en samengeknepen billen bereikte de DakarSpeed-crew de finish van de proef. Eigenlijk verkeerden ze in de veronderstelling dat het prut was, maar bij de finish viel langzaam het kwartje. ?Toen realiseerden we ons ook ineens dat die twee Kamazzen die we ondersteboven hadden zien liggen meer dan twee uur voor ons waren gestart. Toen we hoorden dat we de tiende tijd hadden gereden, konden we het amper geloven. Wij hadden al zo veel gehad - wat moet er bij de rest dan wel niet allemaal zijn gebeurd??
Hoe dan ook heeft Van den Heuvel aan de duinen bij Fiambal? minimaal een horloge overgehouden. ?We hebben Tim Coronel een rukje gegeven, dus we hebben een horloge verdiend. Dat heeft hij beloofd en daar gaan we hem zeker aan houden.?

0 reacties


Vloekend in plaats van fluitend door het zand

Voor het eerst deze Dakar zat Maurik van den Heuvel vloekend in de truck. De negende etappe was een prachtige proef, daar niet van. Maar net als een dag eerder kon Van den Heuvel de voordelen van zijn Torpedo niet benutten doordat opnieuw de turboslang was gescheurd. Met de zeventiende tijd hield Van den Heuvel de schade beperkt, maar met de wetenschap dat hij tussentijden had gereden die goed waren voor de vierde tot zesde plaats, baalde hij flink.

Van den Heuvel had zich al voorgenomen zich in te houden en op safe te rijden, maar wist ook dat de snelheid van de DakarSpeed-Scania goed was en dat hij met zijn Torpedo in de kleine duintjes rond Bel?n een voordeel had. In de eerste 60, 70 kilometer zag hij her en der concurrenten vast staan in het zand en lekke banden wisselen, wat opnieuw een bevestiging was dat hij met voorzichtigheid spekkoper kon worden. ?De turbo sparen, de banden sparen en blijven rollen,? was het mantra in de cabine.
?Dat ging uitstekend,? zegt Van den Heuvel. ?Maar na 80 kilometer begon het weer te sissen en viel de druk weg. W??r die turboslang geklapt. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kon niet harder dan 80 km/u. Voor duintjes waar ik gewoonlijk z? overheen fluit, moest ik twee, drie keer aanzetten om met de grootste moeite boven te komen. Toen liep er ook nog een band af, doordat we de banden zo zacht mogelijk hadden gezet om toch maar te blijven rollen in het mulle zand. Toen was ik het echt zat.?
Tot zijn verbazing en ook wel vreugde zag Van den Heuvel bij CP2 ineens een finishvlag staan, die hij pas 100 kilometer verder had verwacht. Vanwege de hitte had de organisatie de proef ingekort. ?Dat was een geluk bij een ongeluk,? zei de DakarSpeed-rijder. ?Gewoonlijk had ik ervan gebaald, want het was een fantastische proef. Maar nu was ik wel blij. Het was al spannend genoeg of de turbo het zou houden; nog eens twee uur had ik niet echt zien zitten. Bovendien was ik net ingehaald door de drie MAN?s (Versluis, Stacey en Huigevoort) en dus wist ik dat ik dik tijd ging verliezen. Nu bleef de schade beperkt.?
Van den Heuvel maakt zich wel zorgen over de tiende etappe, in de duinen bij Fiambala. Dat zijn serieuze duinen en de hitte zal het zeker niet gemakkelijker maken. ?Er moet dus wel een oplossing gevonden worden, want ik kan het niet gebruiken dat in die duinen weer de turboslang eraf klapt. Als dat gebeurt en ik vast kom te staan in een duinpan, sta ik er de volgende ochtend nog. Ik maak me daar wel zorgen over. We kunnen het niet testen, dus wat voor oplossing er ook komt, het m?et in ??n keer goed zijn.?

0 reacties


Van den Heuvel op eieren naar de finish

Etappe 8 was een echte Torpedo-dag, maar Maurik van den Heuvel kon niet voluit profiteren van dat voordeel. Een scheurtje in de slang van de intercooler, waardoor de turbo te heet werd, maakte dat hij op eieren de laatste 130 kilometer van de 394 kilometer lange proef aflegde. ?Ik heb elke 25, 30 kilometer even over het dashboard geaaid en ons Scaniaatje heeft ons netjes naar de finish gebracht,? vertelde Van den Heuvel opgelucht.

Een sissend geluid deed alle alarmbellen bij de DakarSpeed-crew rinkelen. Toen duidelijk was, dat de intercoolerslang was gescheurd, koos Van den Heuvel het zekere voor het onzekere en liet het gas los. ?Dat heeft vijf tot acht minuten gekost, maar liever zo dan dat die slang eraf was geschoten. Dan hadden we daar een uur gestaan.?
Het was wel jammer, want Van den Heuvel ging als een speer. In het eerste deel van de proef tussen Salta en Bel?n zat hij lang in het stof van een MAZ, maar die kon hij 50 kilometer in het tweede deel pakken. ?In de duintjes waren we fors sneller. Dat ging zo fijn met de Torpedo. Ook in de rio?s, waar het anders bonken en klappen was geweest, merk je het voordeel van achter de as zitten. Dat scheelt zo veel.?
Van den Heuvel stuurde zijn Scania in ruim vijf uur door de special, om met de twaalfde tijd te eindigen, 34.29 achter Gerard de Rooy, die het voordeel van zijn torpedo wel volledig wist te benutten. In de proef en ook in het klassement zag Van den Heuvel Pep Vila voorbij. Dat betekende dat Van den Heuvel nu elfde staat, op minder dan een minuut van de top 10.

0 reacties


Maurik van den Heuvel schrikt zich rot

Het middagdutje dat Maurik van den Heuvel zichzelf gunde op de rustdag in Salta werd ruw verstoord. De monteurs van DakarSpeed wisten niet hoe ze het hadden toen ze de turbo van de Scania preventief wilden vervangen. ?Daar was niks preventiefs meer aan,? zegt Van den Heuvel. ?Hele stukken waren weggesmolten. Ik schrok me rot. Het is een wonder dat die turbo heel is gebleven.?

Dat de snelheid en de hoogte van de afgelopen dagen een risico met zich meebrachten voor de turbo was iets wat Van den Heuvel zich goed had gerealiseerd. Hij nam regelmatig gas terug om het onderdeel te sparen. ?Maar je wilt ook voorin blijven meedoen en nog net even die Kamaz pakken,? vertelt hij. ?We zagen wel dat de turbo heet werd, maar dit had ik niet verwacht. Middenin de wedstrijd neem je soms bewust een risicootje. Godzijdank is het allemaal goed gegaan, want een kapotte turbo in de proef kost je minstens een uur. En het staat allemaal zo dicht bij elkaar. We staan nu achtste, maar het verschil met plaats 12 is amper vijf minuten. E?n foutje en je kukelt uit de top 10.?
De gesmolten turbo gaf Van den Heuvel behoorlijk de kriebels. Zeker met in het achterhoofd dat er een paar pittige dagen aankomen, waarin ongetwijfeld verschillen worden gemaakt. Zijn achtste plaats is allerminst zeker. ?Er gaat zeker wat gebeuren in de top 10,? blikt hij vooruit. ?Het zou me verbazen als er niet minstens een paar uit gaan. Het gaat echt zo hard, niet normaal. Dat er nog geen op de kop hebben gelegen in de eerste week vind ik al verbazend. Op een proefje van 300 kilometer pakken die mannen zo een kwartier op ons. Dat is echt veel.?
Aan de andere kant: de duinen en de rio?s die op het programma staan, liggen Van den Heuvel en zijn team wel. ?We zullen zeker een tandje terug moeten om de turbo te ontzien. Als we in de top 10 willen blijven, moeten we de risico?s beperken. Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat we in de duinen goed meekunnen, dus we gaan er voor.?

0 reacties


DakarSpeed op het niveau van deukjes bijspuiten

Nog ??n dag tot de rustdag en als die verloopt zoals de laatste dagen dan gaat Maurik van den Heuvel in de top 10 de tweede week van de Dakar in. Met de elfde plaats in de zesde etappe verstevigde Van den Heuvel zijn positie iets. ?Maar het blijft minuten- en secondenwerk,? weet de captain van DakarSpeed.

Van den Heuvel zit niet per se te wachten op de rustdag. Zelf zit hij eigenlijk net lekker in het ritme en voor de Scania is het ook geen vereiste. ?Nee, we zijn helemaal bij,? zegt hij. ?De auto doet het prima. Ik zag dat de monteurs bezig waren een deukje bij te spuiten. Nou, als we op dat niveau zitten, is er verder echt niks te doen.?
In de zesde etappe, met een proef van 295 kilometer, kon Van den Heuvel opnieuw goed meekomen, maar grote verschillen maken zat er niet in. Daarvoor was de proef niet uitdagend en selectief genoeg. ?Op deze hoogte (rond de 3500 meter) kom ik gewoon vermogen tekort ten opzichte van de topteams. Ik heb hard gereden waar het kon, maar ik weet dat ik op dit terrein weinig te winnen heb.?
Mogelijk speelt het weer Van den Heuvel in de etappe naar Salta, terug Argentini? in, in de kaart. Er wordt regen verwacht en de zevende etappe wordt daarom wellicht wat ingekort. ?Laat het maar glad en glibberig worden. Dat heb ik het liefst. Ik heb gemerkt dat Kamaz en een paar anderen niet sterk zijn in glibberen en glijden, maar onze Scania kan daar wel wat mee, met een potje speedwayen.?

0 reacties


Van den Heuvel: Het gaat boven verwachting

De vijfde etappe van de Dakar Rally was er eentje voor Maurik van den Heuvel. Hij stuurde zijn Scania in 4 uur, 22 minuten en 31 seconden over de 327 kilometer lange proef op de hoogvlaktes van Bolivia en dat leverde hem de negende plaats op. ?Het gaat boven verwachting,? vond Van den Heuvel in het bivak van Uyuni.
Behoudend rijden in het eerste deel van de marathonetappe leverde Van den Heuvel al een vijftiende plaats op. In het tweede deel besloot hij daarom een tandje bij te zetten. In de proef in Bolivia werd op hoogte gereden, met uitschieters tot 4700 meter. Dat deerde de Scania nog de bemanning. ?Iets hoger op toeren pakt ?ie wat sneller op,? merkte Van den Heuvel. ?De snelheid zat er meteen vanaf het begin lekker in. De hebben vier trucks ingehaald onderweg. Eerst hebben we Pascal de Baar aan de kant gesentineld, daarna Pep Vila, vervolgens een MAZ.?
Tussen de negende tijd van Van den Heuvel en de winnende tijd van Eduard Nikolaev gaapte wel een gat van ruim 22 minuten en ook het verschil met Gerard de Rooy op de achtste plaats bedraagt een kwartier. Van den Heuvel vond het wel prima. ?Meer dan dit is nu niet haalbaar, maar ik vind het al heel wat. Dat zijn wel fabrieksauto?s, met alles erop en eraan en wij doen het in ons eentje, zonder snelle service of back-up.?
De truck doorstond de marathonetappe naar tevredenheid. Volgens Van den Heuvel schort er niets aan. De zesde etappe, een lus rond het zoutmeer van Uyuni, ziet hij dan ook met vertrouwen tegemoet. ?Ik heb twee dagen op heelhouden gereden en toch deze resultaten behaald, dus laat de volgende ook maar komen.?

0 reacties


Van den Heuvel spaart de turbo

Na zijn puike prestatie in de derde etappe zou Maurik van den Heuvel als tiende aan de vierde etappe beginnen. Maar dat feest werd enigszins verstoord door Kamaz. Als eliterijders zetten drie Russische equipes de joker in en zodoende werden zij voor de DakarSpeed-Scania in de startrij geschoven. ?Nog v??r de start worden ingehaald door drie Kamazzen?. Beetje sneu,? vond Van den Heuvel.

Die liet dat echter niet op zich zitten en pakte ??n van de Russen, Karginov, terug op snelheid. ?Die had ik heel rap al ingehaald. Dat moest even,? grinnikte Van den Heuvel voldaan. ?Jammer genoeg kwam hij ons later weer voorbij, omdat ik het verstandiger vond om wat rustiger aan te doen. Op die hoogte (3500 meter) was ik een beetje bang voor de turbo. Ik wilde niks kapot hebben. Zeker vandaag niet.?
De vierde etappe, een lus van 419 kilometer door de Andes, was immers de eerste helft van de marathonetappe. De assistentie is al richting Bolivia en de Scania moest bij aankomst terug in Jujuy direct het parc ferm? in. Daar mag niemand er aan komen tot de start van de vijfde etappe. Alle reden dus om enige voorzichtigheid te betrachten. Dat hield echter wel in dat Van den Heuvel niet opnieuw een top 10-klassering kon neerzetten. ?Maar dat geeft niks,? vond hij. ?Vijftiende is mooi zat. De Dakar draait niet alleen om snelheid, maar ook om uithoudingsvermogen en lief zijn voor het materiaal.?
In het tweede deel van de marathonetappe gaat het weer de hoogte in, richting de 4600 meter zelfs. ?Vandaag heeft de auto zich goed gehouden op hoogte, dus morgen gaan we weer met beleid verder.?

0 reacties


Maurik van den Heuvel schuift weer een paar plaatsen op

Slechts 30 seconden was Maurik van den Heuvel aan het eind van de derde etappe van de Dakar verwijderd van een top 10-klassering. In de special die was ingekort tot 130 kilometer zat alles wat Van den Heuvel zich wenste. ?Modder, maar ook gravelpaden, bergweggetjes en zelfs fesh-fesh. Het was een hartstikke leuke dag. En die elfde tijd is hartstikke mooi. Weer een paar plaatsen opgeschoven.?

Van den Heuvel hield de gang er goed in met de DakarSpeed Scania en wist een aantal trucks in te halen. ?Een paar Tatra?s, een Kamaz, Pascal de Baar.? Met De Baar en Adwin Hoondert reed Van den Heuvel een tijd in een groepje. ?We hebben plezier gehad. Het middenstuk van de special was wel echt heel nat. Daar moest je even bij de pinken blijven. Maar verder was het gewoon een leuke dag.?
Dankzij de elfde tijd schoof Van den Heuvel in het klassement door naar de zestiende plaats. De verschillen zijn nog klein. Daar kan deze twee dagen wel verandering in komen. De vierde en vijfde etappe vormen samen de marathonetappe: bij terugkomst in het bivak in Jujuy moeten de voertuigen in een parc ferm? worden gezet en mag er niet aan worden gesleuteld. De assistentie vertrekt ?s ochtends al uit Jujuy richting Bolivia. ?Er mag echt helemaal niks. Nog niet eens iets doorsmeren,? begreep Van den Heuvel. ?Het wordt echt parkeren, uitstappen, spullen pakken en wegwezen. Wie moet sleutelen, moet dat in de special doen, maar dat kost je dus tijd. We gaan dus sowieso de eerste dag behoudend rijden. Aan de truck hoeft niet veel te worden gedaan: de claxon is kapot, er gaat voor de zekerheid een nieuwe remvoering in en nieuwe banden op.?
Of en in welke vorm de vierde etappe doorgaat, is nog niet duidelijk. Het regende vannacht hard en veel in Jujuy, waardoor het halve bivak onder water stond. ?Ik ga maar eens een slaapplekje zoeken. De tentjes moeten ook mee in die marathonetappe. Dat wordt nog wat met al dat water.?

0 reacties


Goed debuut voor de DakarSpeed-Scania

De nieuwe Scania Torpedo van Maurik van den Heuvel heeft zijn Dakardebuut goed doorstaan. Van den Heuvel kon op de 387 kilometer lange proef tussen Villa Carlos Paz en Termas de Rio Hondo optimaal gebruik maken van de snelheid van truck. Na als 37ste te zijn gestart, klokte hij de 19de tijd. ?Dat is nou DakarSpeed. In de volgende etappe nog eens zoveel plaatsen opschieten en we staan eerste,? grinnikte Van den Heuvel.

Doordat de proloog en de eerste etappe waren gecanceld, moest Maurik van den Heuvel in het begin weer even wennen aan de auto. Daardoor maakte hij hier en daar een paar foutjes. ?Ik ben een paar keer rechtdoor geschoten in een bocht. Dat was ook gebeurd voor je er erg in had: van de duizend bochten waren er misschien drie overzichtelijk. Het was een snelle rallyproef.?
In die bochten is het gedrag van de Scania heel anders dan Van den Heuvel gewend was met de DAF. ?Niet te vergelijken,? vond hij. ?Met deze auto zet je een bocht aan en je komt er rallyrijdend doorheen. Dat rijdt wel zo fijn. En dan heb ik nog lang niet op 100 procent gereden. Er had misschien wel iets meer ingezeten, maar we hebben nog 4500 kilometer wedstrijdproef te gaan. Bovendien zag ik de truck van Martin van den Brink in brand staan. Dan schakel je wel even een paar tandjes terug. Wat erg zeg.?
Met de 19de tijd was Van den Heuvel dik tevreden, zeker voor een eerste dag. ?Het uiteindelijke doel in de top 10, maar als ik als vijftiende aan de finish kom, vind ik het ook goed hoor.?

0 reacties


Van den Heuvel popelt om te rijden

Team DakarSpeed is nu zo?n dag of vijf in Argentini?, maar Maurik van den Heuvel heeft zijn helm alleen nog maar op gehad om even te testen of de communicatieapparatuur het deed. Na 1000 kilometer rijden in twee dagen tijd, pakte hij uit frustratie maar een stukje zandpad mee toen hij de Scania moest keren. ?Meer dan die 100 meter zand hebben we nog niet gezien. Ik ben er een beetje flauw van.?

Maurik van den Heuvel staat werkelijk te popelen om eindelijk te mogen rijden. Echt rijden, want al die kilometers over de weg tellen wat hem betreft niet. ?Voorlopig komt er nog niks van terecht. Ik had gehoopt in de proloog mijn positie wat op te krikken, want van startnummer 537 word ik niet blij. Ik ben zo eigenwijs om te zeggen dat ik op die 11 kilometer vijftien tot twintig plaatsen had kunnen winnen. Maar dat ging dus niet door.?
Daarom keek Van den Heuvel reikhalzend uit naar de eerste etappe, een proef van 258 kilometer over snelle paden met veel haakse bochten. Maar al bij het wegrijden uit het bivak in Rosario vanochtend zag hij aankomen dat het ?m weer niet zou worden: het stortregende. ?We hadden de hele strategie al klaar, hoe we dat zouden gaan aanpakken om zo snel mogelijk naar voren te komen. Weer niet dus. Ik snap wel dat de proef is afgelast; het weer heb je niet in de hand en zeker zulk beestenweer niet. Maar leuk is anders. Ik heb vanmiddag alle tijd gehad om een dutje te doen. Dat is geen Dakar??
Vooralsnog is onduidelijk of de tweede etappe, van Villa Carlos Paz naar Termas de Rio Hondo, wel doorgaat. Vrij zeker is al dat er aanpassingen komen en dat de etappe wordt ingekort. Van den Heuvel: ?De weersverwachtingen zijn zo wisselend. Het varieert van n?g slechter tot een stuk beter. We moeten het maar afwachten.?

0 reacties


Van den Heuvel verwacht vuurwerk

Het vuurwerk van oud en nieuw is nog in volle gang, maar Maurik van den Heuvel verwacht nog meer. Om zich heen kijkend in het servicepark bij de keuringen voorafgaand aan de Dakar 2016 ziet de captain van Team DakarSpeed zo veel geweld op wielen staan, dat het niet anders kan of de Dakar wordt twee weken lang vuurwerk, zo verwacht hij. ?Schitterend toch??

Ook Van den Heuvel is vast van plan om twee weken lang te gaan knallen. Met zijn gloednieuwe Scania gaat hij zaterdag van start als een van de 55 trucks. ?Maar als ik zie hoe veel er zeggen dat ze voor de top 10 gaan, dan hebben er veel een probleem,? grinnikt de transportondernemer uit Uden. ?Ik heb nog een testrit gemaakt met de truck en dat voelde goed. Het is een compleet nieuwe truck en we zullen heus wel wat kinderziektes tegenkomen die er bij het testen niet uit zijn gekomen, maar ik heb er wel vertrouwen in.?
Om eventuele problemen zo snel mogelijk het hoofd te bieden heeft Van den Heuvel een servicebusje ingezet. Dat mag niet mee de specials in, maar blijft wel voor de start en bij de finish zo lang en zo dicht mogelijk bij de Scania.
Van den Heuvel hoorde over de problemen met wateroverlast in het noorden van Argentini?, als gevolg van hevige regenval, maar hoopt daar weinig last van te hebben. Onder de brandende zon en bij de 35 graden Celsius in Buenos Aires kan hij zich er nog weinig bij voorstellen. ?Het zou jammer zijn als er etappes worden afgelast of ingekort, maar als het moet dan moet het en is het voor iedereen gelijk. We gaan het zien. Dat het vuurwerk wordt, is zeker.?

0 reacties


Van den Heuvel treurt om omgekomen medewerker

Van den Heuvel Logistiek in Uden is in rouw. Maandag overleed bij een ongeval tijdens het laden en lossen in Zoetermeer een medewerker van het bedrijf, de 47-jarige Edwin Kamps. ?We hebben onlangs ons vijfentwintigjarig jubileum gevierd. We hebben nog nooit zoiets ernstigs meegemaakt. Met

0 reacties


Presentatie Scania torpedo van Dakar Speed

Gisteravond werd bij V-Co in Erp de nieuwe Scania Torpedo van het Dakar Speed team van Maurik van den Heuvel gepresenteerd. Daarnaast was ook de rest van de voertuigen van het team te bewonderen, aangevuld met een presentatie van V-Co.

0 reacties


Van den Heuvel Logistiek BV

Uden

Foto's
455
Video's
1
Topics
36

Over Van den Heuvel Logistiek BV

Een bedrijf uit Uden (Nederland).

Dit bedrijf is 455 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan Ze zijn ook gespot in een video.

Profiel op Boeren.nu

Van den Heuvel Logistiek BV is ook gespot door de leden van TractorFan / Boeren.nu.

Elders op het internet

De officiële website van Van den Heuvel Logistiek BV

Dit profiel beheren?

« Alle bedrijven