‘Markiezaat Container Terminal’ komt er nu echt: H.Essers start met de bouw in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van het toonaangevende logistieke merk, maar ook een belangrijke stap richting betere en duurzamere logistiek in de hele regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle vergunningen rond en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zal worden, is nog niet bekend. Deze beslissing is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000 m2.

De maximale capaciteit van 250.000 TEU1/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maakt dat de nieuwe terminal uitermate geschikt zal zijn als consolidatiehub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen geladen worden en vrachten gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die willen importeren en exporteren via deze havens. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

Ideale ligging

Bergen op Zoom vormt met enerzijds haar strategische ligging tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en directe toegang tot het Schelde-Rijnkanaal, en anderzijds de mogelijkheid tot de opslag van tank- en koelcontainers, het perfecte tussenstation voor vervoer van containers over het water en transport naar het achterland. De locatie sluit bovendien naadloos aan op de bestaande diensten van H.Essers, zoals de douaneafhandeling en het huidige transportnetwerk. Met meer dan 200.000 vierkante meter high seveso-warehousing – dat wil zeggen opslag voor gevaarlijke stoffen – “in de achtertuin” kan H.Essers perfect invulling geven aan de strategische groeiplannen van het bedrijf in Nederland.

De bouw van de terminal in combinatie met de overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent dat H.Essers in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. Dat het bedrijf van veel klanten en partners in de logistieke keten vragen krijgt over de status van dit project, zegt volgens H.Essers veel over het belang ervan. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.

Voordelen voor de buurt

De bouw van de nieuwe terminal kent ook voordelen voor de regio, waaronder voor de lokale mobiliteit en het milieu. Richard Klaassen, Operations Manager bij H.Essers: “We zetten als bedrijf meer en meer in op transport via het binnenwater, en deze terminal zal zo’n 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. Door de betere bereikbaarheid van de nieuwe buitendijkse terminal vanaf het Schelde-Rijnkanaal, vermindert ook de verkeersdrukte door de bebouwde kom. Andere initiatieven, zoals accu-laden, zonnepanelen en walstroom – waardoor dieselgeneratoren tijdens verblijf in de haven uitgeschakeld kunnen blijven – helpen flink bij de reductie van CO2 en stikstof.”

De terminal en de nieuw te ontwikkelen magazijnruimte zullen daarnaast banen scheppen: 150 direct en indirect zelfs 300. Voor de woonwijken naast de huidige terminal is er ook goed nieuws. Klaassen: “Hoewel de huidige terminal volledig binnen de vergunningsperimeter ligt, zijn we blij met wat deze vergunning voor de buurtbewoners betekent. Want met alle vergunningen op zak hebben wij, na jarenlang te hebben gezegd dat wij willen verhuizen, nu eindelijk de mogelijkheid om ook daadwerkelijk te kunnen verhuizen. Het terrein krijgt een nieuwe, door de gemeente te bepalen, bestemming en de nieuwe terminal ligt niet meer in de buurt van woonzones.”

Omgevingsvergunning binnen, CEF-subsidie in aanvraag

H.Essers heeft al heel lang de ambitie om een nieuwe, grotere en duurzame terminal te bouwen, op een buitendijkse locatie. Bij de overname van de chemie-activiteiten van Meeus Groep beloofde het Belgische familiebedrijf om hier versneld werk van te maken. Ondertussen haalde het alle nodige vergunningen binnen, op één na: de omgevingsvergunning.

“We zijn ongelofelijk blij dat we nu ook de omgevingsvergunning definitief op zak hebben en met de bouw kunnen starten. Over onze CEF Transport Infrastructure Works-subsidieaanvraag echter, verwachten we pas in juni nieuws. Die EU-steun is, bovenop onze eigen investering van 75 miljoen euro, broodnodig. Wij, maar ook de Brabantse en Antwerpse regio, kijken zo naar deze terminal uit, dat we nu al onze verantwoordelijkheid nemen. We gaan daarom alvast gefaseerd van start, en rekenen erop dat de CEF-subsidie toegekend wordt”, zegt Klaassen.

Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet worden uitgevoerd in de huidige vorm. Het gevolg zal zijn dat H.Essers de plannen ingrijpend moet herzien. De bouw van de terminal gaat dan wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n ingrijpende maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.

Fase 1 is het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen.

Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Tevens worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien. Deze fase is cruciaal en de CEF-subsidie is noodzakelijk voor het realiseren van deze plannen.

0 reacties


Namen en kleuren Hoefnagels, Verheul en chemietak Meeus verdwijnen

Tekst: Essers De chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistieke dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan officieel verder onder de naam H.Essers. Dat maakt het Belgische bedrijf vandaag bekend. H.Essers groeit hiermee in één klap uit tot een van de meest toonaangevende merken in multimodale chemie- en infralogistiek in Nederland. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, accentueert H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt. André Vermaat zal als country director de nieuwe Nederlandse tak leiden. Dat de Nederlandse bedrijven nu officieel verder gaan als H.Essers, is een nieuwe belangrijke

0 reacties


H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

De logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst ondertekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal gebouwd worden. H.Essers nam vorig jaar de chemische logistieke activiteiten van de Nederlandse Meeus Group over, en maakt nu versneld werk van de vernieuwing van de bestaande binnenvaart terminal. “De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden, en een grotere capaciteit hebben. Daarmee willen we onze positie in Nederland versterken”, aldus CEO van H.Essers Gert Bervoets. “De containerterminal zal Bergen op Zoom ook steviger op de logistieke en economische kaart zetten. Begin 2023 moet de bouw van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn.”

De nieuwe Markiezaat Container Terminal komt te liggen op een buitendijks perceel nabij de

Burgemeester Peterssluis, op de kop van de haven van Bergen op Zoom. Hij zal de huidige terminal, die zich aan de Vierlinghweg bevindt, vervangen. Die vernieuwingsoperatie was al langer een plan, maar H.Essers maakt er nu versneld werk van. “De huidige ligging is immers niet optimaal”, aldus Gert Bervoets. “Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt. Qua oppervlakte en faciliteiten voldoet hij niet langer aan de steeds groeiende vraag van klanten. De site aan de Vierlinghweg zal op termijn vrijgemaakt worden en daarna mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.”

Capaciteit 250.000 TEU/jaar
De nieuwe terminal zal veel sneller bereikbaar zijn per schip en zal zich daardoor verder van de woonkernen bevinden. De terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 m lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 m² aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen er voor het efficiënt stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 TEU per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 TEU per jaar.

Positie in chemie- en farmalogistiek versterken
“De bouw van de nieuwe terminal sluit aan bij onze groeistrategie en onze ruimere positionering in Nederland. We willen onze klanten totaaloplossingen bieden, gaande van opslag en multimodaal transport tot value added services. Daarom investeren we voortdurend in systemen om onze aanpak efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. En die strategie werpt zijn vruchten af, want de vraag naar onze logistieke oplossingen blijft toenemen. We hebben dus ook nood aan voldoende ruimte om aan die vraag tegemoet te blijven komen.”

Strategische ligging voor binnenvaart
H.Essers koos de nieuwe locatie vanwege de strategische ligging van Bergen op Zoom, centraal tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De nieuwe locatie ligt ideaal aan het druk bevaren ScheldeRijn Kanaal. Op die manier biedt de logistieke speler zowel warehousing en activiteiten met toegevoegde waarde, maar ook transportoplossingen over het water voor bedrijven uit de regio die willen importeren en exporteren via de zeehavens. Daarnaast zal de Markiezaat Container Terminal ook dienen om containerladingen van binnenschepen te consolideren, want de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam lossen alleen binnenschepen met een minimum aantal containers aan boord. Zo vermijdt H.Essers dat die containers over de weg moeten.

“Een duurzame oplossing dus, die past in onze synchromodale visie op transport. We willen ladingen steeds op de meest efficiënte manier vervoeren. En daartoe maken we optimaal gebruik van de verschillende vervoersmodi. Daarom zetten we de komende jaren sterk in op transport via het binnenwater. Zo werken we met Port of Limburg in België aan een gelijksoortig project. Met de komst van de Markiezaat Container Terminal beschikken we binnenkort over multimodale corridors van Genk tot Antwerpen én van Antwerpen tot Rotterdam.”

Boost voor lokale economie
De nieuwe Markiezaat Container Terminal komt ook Bergen op Zoom ten goede. De stad wordt steviger op de kaart gezet als logistieke hub, centraal gelegen tussen Antwerpen en Rotterdam. Dat maakt de regio nog aantrekkelijker voor bedrijven die totaaloplossingen zoeken: warehousing, toegevoegde waarde activiteiten, en multimodale transporten voor import en export. Op de site zelf kunnen zo’n 50 mensen aan de slag, maar de bouw van de terminal en de nieuwe magazijnen zal zeker ook 100’en indirecte jobs opleveren.

In 2024 operationeel
Nu de verkoopovereenkomst getekend is, start H.Essers in januari 2022 met het indienen van de vergunningaanvraag. Die moet medio 2022 klaar zijn. In 2023 hoopt H.Essers zijn vergunning te krijgen en te kunnen starten met de bouw. Uiteindelijk moet de Markiezaat Container Terminal in 2024 operationeel zijn.


Over H.Essers
H.Essers werd opgericht in 1928 door Henri Essers en is intussen uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende bedrijven in Europa op het vlak van logistiek voor sectoren als chemie, pharma, infra en parts. De afgelopen jaren kende het bedrijf een stevige uitbreiding, te danken aan de autonome groei en een aantal strategische overnames. In 2020 boekte H.Essers een omzet van 779 miljoen euro*. Het bedrijf telt momenteel 1.300.000 m² magazijnruimte, een vloot van 1.440 trekkers, 3.816 trailers, 480 Safeboxes en 1800 Isotanks. 41% van deze vloot is multimodaal inzetbaar. Bij H.Essers werken 6.960 mensen verdeeld over 85 vestigingen in 19 landen.

0 reacties


Africa Eco Race 2019 etappe 8: Mauritania always as challenging



Originele beschrijving

After the hectic day yesterday due to the accident of both OPTIMUS buggies on the arrival of the special stage, the atmosphere was back to normal and focused on the race leaving from the CHAMI bivouac this morning. Luckily, because this stage of 507 kilometers towards Amodjar is known to be extremely challenging. The clerks of the course of the AFRICA ECO RACE were not wrong and some competitors will be arriving late at the Amodjar bivouac. FIRST VICTORY FOR THE ESSERS TRUCK Since the beginning of the AFRICA ECORACE 2019, Nöel ESSERS, Marc LAUWERS & Johan COONINX show regular

0 reacties


Essers ontruimd na ongeval met perazijnzuur


0 reacties


Heisterkamp breidt uit met bulktransport

Heisterkamp uit Oldenzaal houdt zich in toenemende mate bezig met bulktransport. Na eerder dit jaar voor H. Essers te zijn gaan rijden, bedient Heisterkamp nu ook Broekema Bulk. Dat meldt Heisterkamp in haar eigen online nieuwsorgaan. Het bulktransport van Heisterkamp vindt plaats binnen het reguliere

0 reacties


Essers sterker in pharma door overname Kamman

Logistiek dienstverlener H. Essers heeft afgelopen week het Duitse Kamman Thermologistik overgenomen. Essers wordt door de overname sterker in pharma-logistiek. Kamman Transporte werd opgericht in 1999 door? Jens Olivier Kammann? en voerde oorspronkelijk enkel koeltransporten uit. Vanaf 2002 is het bedrijf zich gaan toeleggen op

0 reacties

H. Essers Security Logistics B.V.

Zevenaar

Foto's
82
Video's
0
Topics
7

Over H. Essers Security Logistics B.V.

Een bedrijf uit Zevenaar (Nederland).

Dit bedrijf is 82 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan

Dit profiel beheren?

« Alle bedrijven