Fendt 309 Vario
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
zonder tekst, da ging niet lukken, daar is de scanner te klein voor, deze foto heb ik ook in gescant want die hadden we van de boerderij gekregen.
maarja, als je het niet nodig hebt, dan moet je ook geen 10000 euro extra gaan betalen. voor de rest echt mooie foto
verder niet stil te krijgen
ook ideaal voor kleine klusjes op het bedrijf, even wat verzetten ofzo,
wij hebben een ford shovel, nog goed om wagen mee te vullen maar doe er verder niet te veel mee, niet zon sterke versnellingsbak, bijna af meer hydroliek is nog super dus mooi op de beton houwe da ding
bij mn 9145 doet dat het ook.. en toplampen heb ik toch alleen aan staan als machine in fronthef voor de lampen hangt
Deze heeft geen toplampen, maar werklampen. Als je er werklampen bij in wilt hebben zou ik extra draden trekken, de draad is berekend op 4 halogeenlampen, niet op 8! Die kan gaan smelten.
Andere optie is de originele Fendt oplossing, middenin 2 hella lampen met groot/klein licht. Even een groene TOP schakelaar bij de hefknop en de draden liggen er al helemaal naar toe. Ook heb je bedrading achter je knipperlicht voor, is ook voorbereid.
Hadden eerst een 308C, misschien heb je daarover al wel wat gelezen, moest een budget trekker zijn. had mechanische hef. Koppeling was waardeloos, 4x in 5jaar eruit getrapt. Kortom, waardeloze trekker. Wat die goedkoper was bij aanschaf, heeft het wel weer gekost aan reparaties.
Is weggegaan bij 4000uur, waren er toen helemaal zat van.
De 412 beviel ons zo goed dat we toch weer voor vario zijn gegaan. Hebben nu weer zekerheid op 't bedrijf. Maakt zn uren ook wel, hebben hem straks in mei 2jaar. Heeft nu al zon 1700uur.
Voeren met vario is ook behoud voor de trekker, er is niets zo slecht als de hele tijd met de koppeling werken vol in toeren met een mengwagen erachter.
Soort gelijke trekkers met 2wd zijn ook slecht te vinden, moet toch minstens 80pk hebben om deze wagen in de rondte te krijgen. Deze kan hem goed de baas, tot 3ton voer kunnen we in de ecostand mengen. Vaak bij jongvee, al gooien we die nu ook wel eens een blok voor met shovel.
Staat nu nog wel een mooie op tractorpool met een kleine 2000uur, alleen nu hebben we deze al.
Kweet niet hoe je dat doet, maar hier niet.
Bij laden gewoon lage versnelling, en niet steeds opschakelen.
Bij leegdraaien alle laagste versnelling, laat hem maar ruistig rijden, geen koppeling nodig...
komt het heen en weer rijden in de stal nog bij. Beide kanten voeren. Het is niet zo dat hij zo snel lost dat we er maar 1x voorlangs hoeven te rijden.
Het was ook aldoor schakelen tussen de schildpad en haas groep als je weer achteruit moest.
En schakelen wou helemaal niet toen als de trekker hoog in toeren was, op de eerste dag al. Is toen na 100uur doormidden geweest, nieuwe koppeling erin, extra gaten erin voor koeling, alleen heeft helemaal niets geholpen, is altijd kloten geweest. Je gaat je op den duur helemaal kapot ergeren aan zon trekker. Rampenserie was het. We moesten alleen wat, er kwam een 12kuub's mengwagen, en de oude 308ls was helemaal af.
Voeren met vario is echt ideaal waren we met de 412 al wel achter, alleen was te lomp.
Voor de hooibouw is een 2wd makkelijker als een 4wd, zodoende kwamen we bij deze trekker terecht.
En toch best erg dat je met het voer verdelen zelf zoveel moet koppelen. Dat ligt gewoon aan je versnellingskeuze. En opzich zoals met wegrijden enzo moet geen zak uitmaken. Zeker niet met een fendt met vloeifstofkoppeling. Maar het voeren met een poot op de koppeling natuurlijk wel.
Hij had er werk zat aan, deze trekker komt met de voorwielen van de grond als je de omkeer op zn snelst insteld, die 308 zou helemaal doodvallen.
Trekker kon niet langzamer rijden als 1,3 bij werktoerental. Het was aldoor schakelen tussen vooruit-achteruit, en dan ook nog eens tussen Haas en Schildpad. Poot op koppeling doen wij niet aan, maar reken maar dat die trekker het te verduren kreeg.
Het was ook wel algemeen bekend dat die koppeling in die serie veelste licht was, daarom kwam de Ci er ook zo snel achteraan, met elektronische hef, als we dat van te voren hadden geweten had er wel zon trekker gestaan.
Laat hier de 590 gewoon in laagste versnelling rijden op voergang, en dan lost ie mooi, soms nog te snel, is bij te stellen met losschuif.
En met laden meestal in 3 laag ofzo, dan maar een paar seconden langer over een ritje van paar meter, multi power schakelen doe ik dan wel.
Wil deze trekker niet meer missen, zal hier nog wel zon 6000uur blijven.
Als je dat variogebeuren een keer gewend bent wil je echt niet weer anders, werkt zo fijn, altijd juiste snelheid en lekker laag in de toeren werken. Heeft pk's genoeg voor schudder en hark, kan mooi op de eco stand, of zelfs 1100motortoeren maken en dan in de 1000stand om 540aftakastoeren te maken.
andere vario zijn we ook goed over te spreken, zit nu op 4500uur en zal hier nog wel 4000gaan maken.
Gras is ook niet optimaal gesneden ronald. Jullie hakselen? Dat scheelt ook enorm, hoe meer mais in het randsoen hoe sneller het lost. Opraapwagen snijdt voor geen meter meer, gras is langer en het lossen en mengen begint ook steeds langer te duren.
maar zoals jullie gebruiken hem wel redelijk.
Maar zeg ook niet dat wij goedkoop bezig zijn hoor.
Hier in de buurt zijn ook wel boeren die een vario hebben, en nog een andere jonge fendt trekker. zij maaien, schudden en harken alleen zelf, de rest doet de loonwerker. Dan heb ik eerder mn bedenkingen bij zulke boeren die materiaal hebben staan en het amper gebruiken dan hoe wij bezig zijn. Tuurlijk het kan ook met goedkoper materiaal, maar komt meer onderhoud bij kijken en onzekerheid. Het is net de afweging die je maakt.
Moet niet vergeten worden dat een loonwerker ook bakken met geld wil zien!
je valt ook om als je ziet wat een dagje hakselen kost. Je ziet steeds meer boeren in de buurt die toch maar zelf een giertank en opraapwagen aanschaffen om zelf te gaan kuilen, als er teminste genoeg manschappen rondlopen.
ouder als 25 jaar is oldtimer, en oltimers zijn duur
Tja, opzich heb ik liever 5 trekkers dan, veel minder omkoppelen enz, maarja, toch wel stuk meer onderhoud idd.
Nieuwe opraapwagen kan als je niet al teveel land heb ook lang niet uit... Mesttank eerder.
het rijd super zeker dat gepruts met voer halen enzo om het erf heen dat vink echt super
maar ben wel heel zeker van dat het geen Fendt vario wordt.
Vindt zelf CVT wel super werken voor mesten/oprapen/maaien bijv.
of de koeien verzorgen.
Kost ook wat, maar niewue machines kosten ook wat
@Jeroen, wrm geen fendt vario? Te duur?
Fendt vario is bij aanschaf duur, maar dan krijg je me er ook een stuk degelijkheid voor terug, kost wat maar dan heb je ook wat!
Maar tegenwoordig zijn er wel meer goede cvt's, was een paar jaar geleden wel anders, toen had alleen fendt het goed voorelkaar.
Is dat dan de service van fendt of de dealer doet iets verkeerd?
Speelt ook een grote rol bij aanschaf van machines, kunnen hier heel goed met onze dealer opschieten, heeft het goed voorelkaar, goede service en personeel. Dan stap je ook niet zomaar over.
Da gezeur over degelijkheid.
Weet zeker als wanneer wij een Steyr/NH/JD cvt kopen we ook degelijkheid hebben!
Draaien hier zo en zo geen 10 uur op een dag he.
Tegenwoordig zijn er veel goede cvt's ja, vroeger niet nee.
Idd, dealer is wel belangrijk, wij zijn ook erg tevreden over de dealer waar jullie ook bij zitten Als alleen de andere dealer waar we eerst zaten (je weet wel) er was zou de volgende zeker geen fendt zijn bij hun weg... Puur om de dealer dan.
@Jeroen, tja, ze zijn duurder, maar is case nou zo degelijk? Ik heb er niets mee, JD is idd wel goed spul.
@FF, nee, das niet helemaal normaal nee... istie wel helemaal gereviceerd dan?.... Want ding heeft uds gewoon carterdruk en lekt, en das echt niet normaal met zo weinig uren, onzin praatje dat dat zo hoort :|
hoe is de revisie gebeurt ?
CNH heeft nu ook goede trekkers, laatst op een valtra gereden, was ook een mooie trekker en reed erg fijn.
Zo is het guido, zitten er al zon 20jaar bij, na al die overnames is het er in het begin niet beter op geworden, maar bj heeft het zaakje nu aardig aan het lopen!
voor de rest ben ik wel goed te spreken over de 509. alleen hadden er geen 520ers onder gemoeten achter
alleen bij ploegen wordt het lastig, zou je eventueel een goedkoop setje voor kunnen kopen, dat geld is niets vergeleken bij structuurschade wat je hier met 520 zou rijden.
Hebben er nu 600 onder liggen, maar beginnen ook aardig te slijten, liggen er nu al wel een beste poos onder, denk dat ze bij de 6000uur schoon af zijn.
Cvt's van steyer ofzo moeten ook wel goed zijn
-520's vindt ik best .. zitten hier best hoog op zandgrond maar dan nog ist prima .. En sommige zitten niet graag te tobben met dubbellucht .. maar die ligt er inprincipe ook in 5 minuten onder.
effen ander vehaaltje
heb al eens naast een 312 lsa gestaan
die lekte meer dan dat die brandstof zoop ...
haha da was effen reviseren mog ook wel na 13000 uur denk wel dat 2e keer was maar wel 140 pk
Wij hebben onze deere via marktplaats gekocht ..verbruikt eigenlijk geen olie heel iets miss wanneer die koud is. En nog geen aparte problemen mee gehad.. onlangs een sensortje en keer pomp van de stoel. brandstofopvoerpomp doet t alleen niet. Heb begrepen dat het wel scheeld in vermogen dus misschien keer een andree inknikkeren ... maar dat zijn de kosten niet.
Zo zie je, soms zit het mee .. en soms zit t tegen. Vindt het overigens wel erg mooie trekker die 509!
5minuten voeren vind ik wel erg snel. Zit er hier toch vaak wel 15min op.
Komt het voeren van het jongvee nog bij 1x in de 2 dagen.
@thom, dat is gewoon een kwestie van trekker even 5min laten lopen, eerst even kuilen losmaken, als je dan kuilvoer erin hebt de trekker laten mengen, mais en tarwegist erin en dan kan hij eraan trekken.
Komt bij kijken dat zon trekker ook wel aardig wat zuiniger is als een oudere trekker.
Vandaag hier ook een van agrifirm geweest, zij prijzen die nieuwe keenan wagens ook aardig aan. Mengresultaat moet veel beter zijn door peddelsysteem, kunnen nu eindelijk overweg met kuilvoer zeggen ze. Minder vermoezen en schade aan het voer.
Zit ook een computer op, Die zegt wat de voervolgorde is, en de nauwkeurigheid. Daaraan kun je de computer koppelen en kijken of dit gevolgen heeft voor de tankmelk. Ben benieuwd of het was is, ze doen er iig aardig wat testen mee. Ben benieuwd of die machines het lang uithouden met die grote ketting.
Komt bij kijken dat onze voerwagen nog lang niet af is, zullen het met een paar jaar zien, of ze nog steeds na volle tevredenheid lopen.
Maar het verhaal kan ik me wel in vinden, het rantsoen is veel luchtiger en beter gemengd, wat beter is voor de pensverzuring. Benutting is veel beter. Ze gaan ook proef draaien bij een aantal bedrijven in nederland. Ben benieuwd wat eruit komt. Er zijn boeren die niet meer anders willen, bij een verticaalmenger willen de bijproducten nog wel eens minder gemengd zijn, of dat er proppen kuil uitvoeren als gevolg van vermoesen, zeker omdat we nu ook tarwegistconcentraat voeren. Dan heb je dat snel. Koeien krijgen er toch wel zon 6-7kg per dag van.
@Fendtfarmer, nee dat hoor inderdaad niet te mogen onze 509 heeft ook al bijna 7350 uur en alleen een spanner van dynamo losgelopen, dynamo stuk en een lekke radiateur meegemaakt voor de rest zou ik hem hier niet kwijt willen ik zou geen betere trekker van zuinige 100 pk vinden..
Doordat de prijs van ethanol momenteel laag is, hebben die malle belgen maar een NIEUWE fabriek dichtgegooid met als excuus technische mankementen.
Afgelopen x kwam het bij de poolse grens weg, volgende week komt er een vracht uit frankrijk. Gekkenwerk, en die buitenlanders hebben het materiaal slechter voorelkaar, is kloten met het lossen, door de lange rit bezinkt dat spul, het dikste ligt bovenop en kunnen ze dan amper verpompen, moet dus water bij en al dat geouwehoer. Beuker heeft een roerinrichting en kan met lucht het laatste verpompen. Dat is echt mooi werk!
En er zijn allerlei beloften gedaan dat het er in overvloed zal zijn, blijkt dus wel weer, was agrifirm ook niet blij mee.
Maar koeien zien er zeer goed uit! blinken erover, vet en eiwit met 0,1% omhoog, smakelijkheid van het voer gaat omhoog. Werkt ook broeiremmend(niet dat we er last van hebben)
Ze zijn van plan om in rotterdam een fabriek te bouwen, alleen dat zal wel echt gaan lopen als de brandstofprijzen, dus de prijs van ethanol omhoog gaat.
Enig nadeel is dat je toch wel aardige voersnelheid voor dat spul moet hebben, dus genoeg koeien en een voermengwagen.
Klopt niels, heeft wel zn eigen mening, maar dat moet ook! als hij al twijfeld ben je ver heen. Hij weet wel hoe het moet en heeft er ook goed verstand van, kunt nog een bult leren van die man.
Wagen gaat richting de 10jaar ja, overal is wat meer ruimte waar het gras kan ontsnappen, messen licht het niet aan, zou het theoretisch op 4,5cm moeten snijden, dacht dat er 37 inzaten.
Poetsen doen we niet echt zoveel aan, maar je
krijgt me wel kwaad als ze trekkers niet warm laten lopen of even laten nalopen, is een kleine moeite en kan je later echt geld gaan kosten.
Lossen komt vooral om dat het gras soms erg lang is, hebben heel soms wel eens een gehakselde kuil, dan vliegt het eruit. Kan de mengwagen dus niet helemaal de schult geven, al had de losschuif wel wat groter gemogen. Bij sommige merken is hij wel 20-30 cm breder. Soms blijft er net een bult gras voorzitten wat net niet de hoek omwil.
En vijzel is een beetje aan het doorscheuren, moet ook maar even wat aan gebeuren.
Poetsen tsja .. Ik ben aardig vant schoonhouden maar als je voert en zoveel uur maakt is dat anders.. als je maar niet met laarzen in de cabine moet gaan zitten om jezelf schoon te houden .. met regelmaat peilt en effe goed smeert. Eens in zoveel tijd alle filters en olie doen .. Dan blijft die als nieuw !
Zo veel valt er niet aan deze trekker te smeren.
We houden laarzen enzo wel schoon, hebben wel waterslangen hangen waar we van de roosters komen, beetje modder kan er wel aanzitten, maar het is geen dikke klere bende.
Als iets kloten loopt is het wel een commonrailmotor thom. Zal anders binnenkort wel een filmpje maken. Klinkt niet fijn
Dafje van de werklust of de 412 loopt veel fijner als hij koud is. Die 6cilinder Daf loopt trouwens altijd mooier, wat een geluid zit daarin
Commenrail die slecht klinkt kwa lopen ? .. apart, op school wordt ons juist geleerd dat dit veel regelmatiger loopt. Zeker in vergelijking met een normale inspuiting als deze beide koud zijn.
Al klinken de 300vario's over het algemeen aardig schel en schetterend uit de pijp.
is geen commonrail.
De nieuweren, met metalen grill met als topmodel de 415 is commonrail, is ook elektronisch gestuurd. Die serie heeft ook TMS en kopakkermanagment en al die grappen.
onze 412 is kwa bediening gelijk aan de eerste 900 vario.
oeps je was me net voor fendt-412
Alleen een groot nadeel van deze trekker is dat hij geen omkeer op het golfballetje heeft. Ze hadden eigenlijk de oude joystick van de 400 serie erin moeten zetten is mijn mening.
Als je dat cvt/vario gebeuren een maal hebt wil je nooit meer anders.
Ben ik niet helemaal met hem eens, als hij goed warm is, en banden niet op een te lagen spanning en niet opgevoerd is een trekker denk ik beter af als een hele dag voor een kilverbak waar hij ook vol aan moet sleuren.
Snap je nou niet dat ze gewoon z`n goedkoop mogelijke trekker willen voor de voerwagen? dit is gewoon kosten besparen! meer niet.
Los je niet als je achteruit rijdt dan?
nee, moet je heel strak langs het geloste voer rijden omdat hij het voer strak naast zich neer legt. Zeker als de wagen al een eind leeg is moet je aardig snelheid maken om het over het hele eind te verdelen. Is vaak nog een kilo of 500 dat verdeelt moet worden, moet aardig snel en dat valt soms wel eens tegen met achteruit rijden. Heb ook geen zin om over het voer te rijden. Als je dan een tel te laat bent is er zo weer 300kg teveel uit de voerwagen. En breed lossen is geen optie, past de trekker niet meer tussen het voer door.
Bij het jongvee en droge koeien rij ik wel vaak achteruit met het lossen, alleen die stallen zijn ook veel minder lang, een meter of 30.