Fendt 309 Vario, foto van fendt-412

Fendt 309 Vario

fendt-412
Fendt vario 309 die laatst in de boerderij stond

Reacties

Razor
Jammer dat hij zo oncompleet is
fendt-412
Hoe bedoel je?
zonder tekst, da ging niet lukken, daar is de scanner te klein voor, deze foto heb ik ook in gescant want die hadden we van de boerderij gekregen.
Razor
Nou, 2 wielaandrijving, geen fronthef, de lampen,
maarja, als je het niet nodig hebt, dan moet je ook geen 10000 euro extra gaan betalen. voor de rest echt mooie foto
fendt-412
Het is ook niet echt de hoofdtrekker van ons, we hebben ook een 412 en daar doen we het meeste mee, maar je kan alle lampen toch niet laten branden dus is het ook niet nodig en fronthef hebben we alleen nodig met maaien en dat doen we met 412 dus ook niet nodig en 4wd is ook niet nodig als je er geen zwaar werk mee doet, we kopeggen er wel mee en soms culien en ook wel mest rijden over het bouwland maar niet ploegen of ander zwaar werk
fendtje412
Ideale trekker voor te voederen he! 😉
fendt-412
Ik wil niet meer anders 😛
fendt-412
Volgas en suizen maar met voeren, zit mooi geluidje in behalve als je der naast staat bij de uitlaat, dan is het nogal een scherp gefluit 😛 maar in cabine hoor je weinig,
verder niet stil te krijgen 😛
fendtje412
Tof, doet onze weidemann ook 😃
Vind m machtig woest zo.. voor velgen grijs laten.. en alleen 2 daklampen er bij in 😃
fendt-412
Zijn ook mooie shoveltjes alleen wij krijgen de wagen er niet mee vol 😛
ook ideaal voor kleine klusjes op het bedrijf, even wat verzetten ofzo,
wij hebben een ford shovel, nog goed om wagen mee te vullen maar doe er verder niet te veel mee, niet zon sterke versnellingsbak, bijna af meer hydroliek is nog super 😛 dus mooi op de beton houwe da ding 😛
fendt-412
Lijkt ook nog wel mooi jah, en achtervelgen van wage grijs, maar er hoeven van mij geen 2 lampen bij in, het lijkt wel mooi alleen je kan ze toch niet tegelijk laten branden en er hangt toch nix voor de lampen in de motorkap,
Haha ja idd.. agja mooi voertrekkertje
fendt-412
Mooi scherp sturen, maar als je omkeer doet dan slipt hij 😛 ook al zet je hem op langzaam op trekken, maar de schuur is ook glad, allemaal wat aangebakken vuil enzo,
kemper
Kun je wel tegelijk laten branden gewoon ff doorverbinden
fendt-412
Moet je dan da knopje van toplampen open halen en aanelkaar doen?
fendtje412
Ah, ja, dan zou je een kniklader moete hebben met telescopische arm dan lukt dat wel maar voor ons is dat niet nodig 😉
Waarom?.. zie het nut er niet van in..
bij mn 9145 doet dat het ook.. en toplampen heb ik toch alleen aan staan als machine in fronthef voor de lampen hangt
kemper
Ehm zou kunnen dat het daar kan maar dan brandt ie altijd denk ik, je kunt ook gewoon ff kabeltje van je andere werklampen in het dak verlengen dan branden ze ook.
kemper
Ach je hebt er wat meer ligt van in het donker
fendtje412
Ik heb bij onze 412 ook genoeg ligt met de 2 toplampen hoor!!
kemper
Maar je hebt zo ook ligt genoeg ja 6 lampen voor is genoeg
MFdriver
Koop mf dan ken je ze mooi allemaal aanzette.. heb je 8 lampies voor 😉
fendtje412
Alleen maar elktriciteits verspilling 😄 Is het bij de 700- 800- en 900 serie van fendt niet standaard die 4 toplampen? 😄
me
Tsja ... foto komt me bekend voor 😃 !
fendt-412
Ach het is ook nie nodig denk ik al die lampen, zowveel doen we savonds toch niet met de trekker, het lijkt wel mooi maar of het nodig is.
fendt-412
Maar het zal toch wel niet voor niets zijn dat je ze allemaal niet aan kan doen of maakt dat niet veel uit, het kan zijn dat de lampen te veel stroom vragen of is dat niet zo?
fendt-412
Geen reacties?
hobbyboer
Als je dynamo het niet bij kan houden ( licht werk --> weinig toeren ) kan je accu wel eens leeg raken, beetje lastig met starten de volgende dag na een avondje doorwerken.
Mengeledriver
De toplampen (midden in groot/klein licht) zijn een optie bij alle Fendt trekkers, de werklampen buitenaan twin power zijn volgens mij standaard.
Deze heeft geen toplampen, maar werklampen. Als je er werklampen bij in wilt hebben zou ik extra draden trekken, de draad is berekend op 4 halogeenlampen, niet op 8! Die kan gaan smelten.
Andere optie is de originele Fendt oplossing, middenin 2 hella lampen met groot/klein licht. Even een groene TOP schakelaar bij de hefknop en de draden liggen er al helemaal naar toe. Ook heb je bedrading achter je knipperlicht voor, is ook voorbereid.
Mengeledriver
Ohja, de dynamo van zo'n trekker kan het makkelijk aan, ik dacht een 140 of 160 Ah met platte riem, is dus geen probleem. Hoef je echt geen gas voor te geven, da's bij een trekker van vroeger...
fendt-412
Jah, maar standaard bij onze 412 kan je ze niet allemaal laten branden, moet je dan wat veranderen in die schakelaar, dat je die maakt dat hij aan en uit kan zodat onderste lampen in motorkap altijd branden?
HekmanCase
Ja en als je geen stroom meer hebt is dat bij vario een ramp kun je NIKS meer.
fendt-412
Jawel, dan kan je met een hendel de vario bak bedienen, maar dan moet de motor wel lopen.
waaijer
Wat dacht je van startkabels?
fendt-412
Dan start je hem misschien wel maar kom je nog geen meter vooruit, maar we hebben verder nog nooit iets gehad dat we niet meer konden rijden ofzo, bij beide vario's niet. Zitten heel weinig storingen in, als er al 1is kunnen we er bijna altijd wel om doorrijden.
FENDTfarmer
Wel een dure trekker om voor de voermengwagen te staan
Koe
Ding maakt z'n uren wel niet? zelfde als bij jullie toch Ronald?
FENDTfarmer
Oude 310 is goedkoper als een nieuwe 309 vario 😃
fendt-412
Je moet wat...
Hadden eerst een 308C, misschien heb je daarover al wel wat gelezen, moest een budget trekker zijn. had mechanische hef. Koppeling was waardeloos, 4x in 5jaar eruit getrapt. Kortom, waardeloze trekker. Wat die goedkoper was bij aanschaf, heeft het wel weer gekost aan reparaties.
Is weggegaan bij 4000uur, waren er toen helemaal zat van.
De 412 beviel ons zo goed dat we toch weer voor vario zijn gegaan. Hebben nu weer zekerheid op 't bedrijf. Maakt zn uren ook wel, hebben hem straks in mei 2jaar. Heeft nu al zon 1700uur.
Voeren met vario is ook behoud voor de trekker, er is niets zo slecht als de hele tijd met de koppeling werken vol in toeren met een mengwagen erachter.

Soort gelijke trekkers met 2wd zijn ook slecht te vinden, moet toch minstens 80pk hebben om deze wagen in de rondte te krijgen. Deze kan hem goed de baas, tot 3ton voer kunnen we in de ecostand mengen. Vaak bij jongvee, al gooien we die nu ook wel eens een blok voor met shovel.

Staat nu nog wel een mooie op tractorpool met een kleine 2000uur, alleen nu hebben we deze al.
me
Jammer dat die oude 308c zo slecht beviel .. dat is nog een mooie trekker voor zulk werk. En opzich zijn 2wd trekkres zat te vinden .. en is het met voerne niet altijd koppelen .. Dat ligt gewoon aan de luiheid van de juiste versnelling vinden.
NH-Ford
Koppeling werken vol in toeren met mengwagen achter..???
Kweet niet hoe je dat doet, maar hier niet.
Bij laden gewoon lage versnelling, en niet steeds opschakelen.
Bij leegdraaien alle laagste versnelling, laat hem maar ruistig rijden, geen koppeling nodig...
NH-Ford
Je was me net voor thom 😉
fendt-412
Dat is niet helemaal waar, je laat hem al mengen onder het vullen, dan rijdt je naar de stal, is sowiezo dan al 3x koppelen,
komt het heen en weer rijden in de stal nog bij. Beide kanten voeren. Het is niet zo dat hij zo snel lost dat we er maar 1x voorlangs hoeven te rijden.
Het was ook aldoor schakelen tussen de schildpad en haas groep als je weer achteruit moest.
En schakelen wou helemaal niet toen als de trekker hoog in toeren was, op de eerste dag al. Is toen na 100uur doormidden geweest, nieuwe koppeling erin, extra gaten erin voor koeling, alleen heeft helemaal niets geholpen, is altijd kloten geweest. Je gaat je op den duur helemaal kapot ergeren aan zon trekker. Rampenserie was het. We moesten alleen wat, er kwam een 12kuub's mengwagen, en de oude 308ls was helemaal af.

Voeren met vario is echt ideaal waren we met de 412 al wel achter, alleen was te lomp.
Voor de hooibouw is een 2wd makkelijker als een 4wd, zodoende kwamen we bij deze trekker terecht.
FENDTfarmer
Koppelen is geen punt. voer zelf ook altijd in de eco. en gas gewoon terug tot 1300 toeren koppeling gewoon gebruiken en niets geen problemen
me
Ik vindt het zeker een mooie trekker voor het werk wat jullie hebben. Voor het voeren in mijn ogen wat te overdreven .. maar zoals jullie kuilen zelf en doen echt alles zelf. Dus dan maakt die al met al nog zat uren.
En toch best erg dat je met het voer verdelen zelf zoveel moet koppelen. Dat ligt gewoon aan je versnellingskeuze. En opzich zoals met wegrijden enzo moet geen zak uitmaken. Zeker niet met een fendt met vloeifstofkoppeling. Maar het voeren met een poot op de koppeling natuurlijk wel.
FENDTfarmer
Bij de 310 word de koppeling naar 7900 uur ook wat weker vind ik. vooral de laatste paar weken. nu zit er wel een stageloper op die trekker met mestrijden die geen gevoel heeft van schakelen. maar ik weet niet of hij continu met de poot opt pedaal rijd
fendt-412
De 308 kon deze wagen net trekken, hadden hem toen zelf nog in de vertraging staan, bij deze 309 niet meer.
Hij had er werk zat aan, deze trekker komt met de voorwielen van de grond als je de omkeer op zn snelst insteld, die 308 zou helemaal doodvallen.

Trekker kon niet langzamer rijden als 1,3 bij werktoerental. Het was aldoor schakelen tussen vooruit-achteruit, en dan ook nog eens tussen Haas en Schildpad. Poot op koppeling doen wij niet aan, maar reken maar dat die trekker het te verduren kreeg.
Het was ook wel algemeen bekend dat die koppeling in die serie veelste licht was, daarom kwam de Ci er ook zo snel achteraan, met elektronische hef, als we dat van te voren hadden geweten had er wel zon trekker gestaan.
NH-Ford
310 geen vloeistofkoppeling?

Laat hier de 590 gewoon in laagste versnelling rijden op voergang, en dan lost ie mooi, soms nog te snel, is bij te stellen met losschuif.
En met laden meestal in 3 laag ofzo, dan maar een paar seconden langer over een ritje van paar meter, multi power schakelen doe ik dan wel.
me
Vloeistofkoppeling kan alles .. als de poot maar van het pedaal wordt gehaald, niet te grote toerentallen worden gemaakt bij opkomen en niet te lang gekloot wordt met het oplaten komen van de koppeling. Inprincipe maakt het verder weinig uit bij een vloeistofkoppeling welke versnelling je pakt.. zo wel dan is je normale koppeling niet te best meer.
FENDTfarmer
Jewel jeroen. maar die komt er eerder in als de 509
fendt-412
Deze voerwagen lost niet zo snel jeroen, moeten er in het begin vaak wel 2xvoorlangs bij 1km/u. Als je dan onder de 3ton komt vliegt het er opeens uit als 'n gek.

Wil deze trekker niet meer missen, zal hier nog wel zon 6000uur blijven.
me
Als die zoveel uurtjes nog mag maken daar .. dan zal je er zeker nooit spijt van krijgen 😉 !
FENDTfarmer
Jah joh? ik zet de klep van onze open en moet dan ook al beginnen met rijden. draai het voer ervoor met een snelheid van zo rond de 4.8 km/h
fendt-412
412 is wel veel comfortabeler, maar voor 't werk dat deze doet wou ik er geen 412 voor hebben.
Als je dat variogebeuren een keer gewend bent wil je echt niet weer anders, werkt zo fijn, altijd juiste snelheid en lekker laag in de toeren werken. Heeft pk's genoeg voor schudder en hark, kan mooi op de eco stand, of zelfs 1100motortoeren maken en dan in de 1000stand om 540aftakastoeren te maken.

andere vario zijn we ook goed over te spreken, zit nu op 4500uur en zal hier nog wel 4000gaan maken.

Gras is ook niet optimaal gesneden ronald. Jullie hakselen? Dat scheelt ook enorm, hoe meer mais in het randsoen hoe sneller het lost. Opraapwagen snijdt voor geen meter meer, gras is langer en het lossen en mengen begint ook steeds langer te duren.
me
Echte fendt vario liefhebberij 😃 !
FENDTfarmer
Boeren met geld 😉 ik zol zelf geen vario willen hebben. sowiso veel te duur in ons geval
NH-Ford
Vindt eingelijk dat vario redelijk duur voor een boer... zeker 2.
maar zoals jullie gebruiken hem wel redelijk.
Maar zeg ook niet dat wij goedkoop bezig zijn hoor.
FENDTfarmer
Mwah week niet jeroen. tis ja allemaal olde bende 😃
Boerenjongen16
Mooie trekkers zijn da heel die nieuwere 300 serie... 400 serie is trouwens ook niks mis mee 😛
fendtjuh
Tuurlijk, tis harstikke mooi alleen kost nogal wat he 😛
fendt-412
Of je het nou met 5goedkopere trekkers rondzet om met 2duurdere. Weet het niet, die keus laat ik aan anderen.

Hier in de buurt zijn ook wel boeren die een vario hebben, en nog een andere jonge fendt trekker. zij maaien, schudden en harken alleen zelf, de rest doet de loonwerker. Dan heb ik eerder mn bedenkingen bij zulke boeren die materiaal hebben staan en het amper gebruiken dan hoe wij bezig zijn. Tuurlijk het kan ook met goedkoper materiaal, maar komt meer onderhoud bij kijken en onzekerheid. Het is net de afweging die je maakt.

Moet niet vergeten worden dat een loonwerker ook bakken met geld wil zien!
je valt ook om als je ziet wat een dagje hakselen kost. Je ziet steeds meer boeren in de buurt die toch maar zelf een giertank en opraapwagen aanschaffen om zelf te gaan kuilen, als er teminste genoeg manschappen rondlopen.
NH-Ford
Nou ronald...
ouder als 25 jaar is oldtimer, en oltimers zijn duur 😃
fendtjuh
Idd, die wil ook bakken met geld zien, maar de bank moet je ook niet vergeten 😃

Tja, opzich heb ik liever 5 trekkers dan, veel minder omkoppelen enz, maarja, toch wel stuk meer onderhoud idd.

Nieuwe opraapwagen kan als je niet al teveel land heb ook lang niet uit... Mesttank eerder.
FENDTfarmer
Duur in onderhoud ja jeroen 😃
Boerenjongen16
Ken ook inderdaad een boer met een 312 en 412 ... harstikke mooi spul allemaal ! Die doen wel meer dan ruggen/ maaien en schudden... . Doet er ook nog bemesten bij (cobra-tank), cultiveren, ploegen, rotera, weidesleep etc etc ... enigste wat te loonwerker doet is zaaien en hakselen ... Maar is wel harstikke mooi 😉
guldner75
Als er bij ons ooit een ander trekker komt moet het gek gaan dat het geen vario word
het rijd super zeker dat gepruts met voer halen enzo om het erf heen dat vink echt super
me
Dat zelf doen is zo stom soms nog niet .. als je ziet wat voor rekeningen er soms binnenkomen van loonwerkers. Dan kan je al gauw een kapitaal aan machines kopen.
NH-Ford
Zeg niet dat hier nooit geen cvt komt te staan.
maar ben wel heel zeker van dat het geen Fendt vario wordt.
Vindt zelf CVT wel super werken voor mesten/oprapen/maaien bijv.
guldner75
Zelf doen kun je gewoon rustig met een biertje in de tuin gaan zitten he

of de koeien verzorgen.
FENDTfarmer
In ons geval zal het idd ook eerder een andere vario worden in de toekomst. tenminste dat denk ik wel. ben de laatste tijd niet meer echt te spreken over fendt en zn service
kemper
Zozo wat een uitspraken 😛
fendtjuh
@Thom, tja, maar je moet daar ook rente over betalen, en je moet ze onderhouden en je moet er zelf op gaan zitten en tijd voor maken ezn, rekening betaal je en daarmee klaar 😛

Kost ook wat, maar niewue machines kosten ook wat 😉

@Jeroen, wrm geen fendt vario? Te duur?
guldner75
Ronald waar ligt dat dan aan ? fendt of de dealer
me
Guido .. zeker geen nieuwe machines .. maar kijk is op een rekening wat van die prutsers zoals wij alleen al kwijt zijn aan mestrijden. Dat zijn gigantische bedragen.. En een super nette 7of 8 kubs tank met slootsmid bemester is goed te krijgen vanaf 10000 t/m 12000 euro
fendtjuh
Ja oke, ligt ook aan je situatie idd, loonwerker moet capaciteit kunnen halen, en als je dan kleine stukjes heb wil dta niet en gaat het wel veel kosten ja... Dat klopt wel, maar als je stukken heb van 5-10-15ha?..
fendt-412
Net wat je wil, rente is momenteel historisch laag he 😛

Fendt vario is bij aanschaf duur, maar dan krijg je me er ook een stuk degelijkheid voor terug, kost wat maar dan heb je ook wat!
Maar tegenwoordig zijn er wel meer goede cvt's, was een paar jaar geleden wel anders, toen had alleen fendt het goed voorelkaar.

Is dat dan de service van fendt of de dealer doet iets verkeerd?
Speelt ook een grote rol bij aanschaf van machines, kunnen hier heel goed met onze dealer opschieten, heeft het goed voorelkaar, goede service en personeel. Dan stap je ook niet zomaar over.
FENDTfarmer
Fendt en dealer. ik weet niet of bepaalde mensen hier van het forum al is onder de 509 hebben gekeken als ik van de baan afkom met trekkertrek. dan komt er onder de trekker meer rook en olie als uit de pijp. dit moet volgensmij niet mogen met een trekker die 700 uur met nieuwe veren en bussen rijd. dit heeft hij altijd al gehad. bewijs is er ook alleen dealer wil er niet aan dat het niet goed is. die zegt tjah dat hoort zo bij een B motor! beetje goedkoop vind ik. tevens heeft de 310 ook dezelfdde motor maar nergens last van
NH-Ford
Das eerste guido, vergelijk prijs maar is met een Case/JD ofzo.
Da gezeur over degelijkheid.
Weet zeker als wanneer wij een Steyr/NH/JD cvt kopen we ook degelijkheid hebben!
Draaien hier zo en zo geen 10 uur op een dag he.
fendtjuh
Op moment ja, dat zeg je helemaal goed ja 😃

Tegenwoordig zijn er veel goede cvt's ja, vroeger niet nee.

Idd, dealer is wel belangrijk, wij zijn ook erg tevreden over de dealer waar jullie ook bij zitten 😛 😉 Als alleen de andere dealer waar we eerst zaten (je weet wel) er was zou de volgende zeker geen fendt zijn bij hun weg... Puur om de dealer dan.

@Jeroen, tja, ze zijn duurder, maar is case nou zo degelijk? Ik heb er niets mee, JD is idd wel goed spul.

@FF, nee, das niet helemaal normaal nee... istie wel helemaal gereviceerd dan?.... Want ding heeft uds gewoon carterdruk en lekt, en das echt niet normaal met zo weinig uren, onzin praatje dat dat zo hoort :|
guldner75
Heeft na genoeg elke 509 dat dan ?

hoe is de revisie gebeurt ?
fendt-412
JD heeft het met cvt nog niet helemaal op de rails is mijn mening, moet nog heel wat aan gebeuren. Die bakken gaan als warme broodjes over de toonbank. dealers willen ook nog alleen maar powershiftbakken verkopen.

CNH heeft nu ook goede trekkers, laatst op een valtra gereden, was ook een mooie trekker en reed erg fijn.

Zo is het guido, zitten er al zon 20jaar bij, na al die overnames is het er in het begin niet beter op geworden, maar bj heeft het zaakje nu aardig aan het lopen!
FENDTfarmer
Geen idee guldner. ik was er niet bij 😉 wel daar op dat bedrijf gebeurd
me
Dan ligt het in elk geval niet aan fendt ronald .. rijden meerder 509's rondt die waarschijnlijk naar volle tevredenheid draaien. Maar dat een trekker zoveel rook eronderuit blaast met nieuwe bussen en veren .. dan is er ergens iets goed fout gegaan.
me
Dealer is misschien wel belangrijk ja .. zeker als je zo afhankelijk bent vant spul zoals jullie de wat grotere boeren hier allemaal 😛 ! Opzich is dat cvt wel toekomst en krijgen steeds meer merken het goed voor elkaar. cvx schijnt ook een goeie vario te hebben gemaakt al vanaft begin!
FENDTfarmer
Wel aan onze fendt 😉 als er gezegd word dat het zo hoort ben ik dus niet de enige en is het best wel bekend.

voor de rest ben ik wel goed te spreken over de 509. alleen hadden er geen 520ers onder gemoeten achter
me
520's niet ? .. Ik vindt het een mooie maat voor zo'n trekker .. kan net met ploegen en een hoop landwerk ist perfect bij ons .. behalve bij zaaiklaarmaken en bemesten int voorjaar. Maar daarvoor heb je dubbellucht!
kemper
Hup garantie en uit elkaar met dat blok van de 509... dat zou ik zeggen...
fendt-412
710/800 eronder, dat is het wark!
alleen bij ploegen wordt het lastig, zou je eventueel een goedkoop setje voor kunnen kopen, dat geld is niets vergeleken bij structuurschade wat je hier met 520 zou rijden.
Hebben er nu 600 onder liggen, maar beginnen ook aardig te slijten, liggen er nu al wel een beste poos onder, denk dat ze bij de 6000uur schoon af zijn.
FENDTfarmer
Garantie is er al af kemper. echter heb ik dit vorig jaar binnen de garantie ook al is aangegeven maar toen moest de trekker eerst nog meer inlopen. dat lijkt me nu na 350 uur verder wel zijn gebeurd. tractorfan.nl/movie/3720/ dit is een filmpje van vorig jaar. kijk in het begin maar rechts van de trekker
FENDTfarmer
600ers had er hier ook onder moeten komen
guldner75
Tja alles kan kapot elk merk heeft maandag morgen trekker ons loonbedrijf heeft een fendt vario 820 met 500 uur wil niet meer in veld stand komt ook een nieuwe in (nog garantie) maar toch.

Cvt's van steyer ofzo moeten ook wel goed zijn
me
Klote dat t zo is .. risico van een 2e hands .. soms zit t mee en soms zit t tegen .. Maar wel waardeloos dat een 2e hands van de dealer af zo moet !!
-520's vindt ik best .. zitten hier best hoog op zandgrond maar dan nog ist prima .. En sommige zitten niet graag te tobben met dubbellucht .. maar die ligt er inprincipe ook in 5 minuten onder.
kemper
Hm dat lijkt idd niet best... en vind dat ook niet bepaald goede service nee
FENDTfarmer
Heb afgelopen jaar na t vrezen (waarvoor de 509 op 100% liep) de trekker laten nadraaien op straat bij de stal toen zat de trekker op om de 16 seconde een druppel olie wat met de witte walm naar buiten kwam
kemper
Hm dat mag niet...
guldner75
Tja ...

effen ander vehaaltje
heb al eens naast een 312 lsa gestaan
die lekte meer dan dat die brandstof zoop ...
haha da was effen reviseren mog ook wel na 13000 uur denk wel dat 2e keer was maar wel 140 pk
FENDTfarmer
Ik houd die dealer gewoon onder druk dat er wel wat gebeuren moet. anders komt er hier uit princiepe geen fendt weer. in iedergeval niet bij hun weg
ford8630power
Dan is het nog net geen ford zeg maar 😉 Kon ik me op het laatst ook vreselijk aan ergeren, maar dat kon ook gebeuren na 9000 uur, na 350 uur is heel wat anders ja.
fendt-412
Dat is niet te best! maar vind het maar eens waar het aan licht.. zeker omdat hij net gereviceerd is.
kemper
Ik zou hetzelfde doen als jouw ronald... want het lijkt gewoon nergens op...
guldner75
Als je hem helmaal los trekt kun je (alst goed is) zien waar het aan ligt dan kun je ook zien of het door de revisie komt of ergens anders door een goede dealer zou dat eigenlijk moeten doen denk ik ook voor hun zelf
guldner75
Ik ken natuurlijk alleen wat er op tf gezegd word ...
FENDTfarmer
Doen ze niet. kost geld. maar als die bijwijze van mon uit mekaar knalt willen ze um wel maken
FENDTfarmer
Heb het trouwens wel voor elkaar gekregen om um opnieuw voor de waterrem te mogen zetten van het winter en dan ook geruime tijd zodat ze um goed kunnen bekijken. vooral naar herhaaldelijk aandringen
kemper
Pas maar op dat ie niet uit mekaar knapt 😛
FENDTfarmer
Dan laat um daar maar knappen. kunnen ze um direct goed maken op eigen kosten
kemper
Haha dps blok erin en gaan 😛
FENDTfarmer
Das Pas Sonde 😃
me
Hahahah .. dan zal je bij de dealer wel een bekende naam hebben 😛 .. oow veldkamp weer aan de lijn ! .. 😛 maarja boeie als je met het gekloot van een halve trekker zit en zelf voor de kosten moet opdraaien is dat ook geen feest.
Wij hebben onze deere via marktplaats gekocht ..verbruikt eigenlijk geen olie heel iets miss wanneer die koud is. En nog geen aparte problemen mee gehad.. onlangs een sensortje en keer pomp van de stoel. brandstofopvoerpomp doet t alleen niet. Heb begrepen dat het wel scheeld in vermogen dus misschien keer een andree inknikkeren ... maar dat zijn de kosten niet.
Zo zie je, soms zit het mee 😛 .. en soms zit t tegen. Vindt het overigens wel erg mooie trekker die 509!
kemper
Nee das pas super 😛
maartendankers
Buurman hier ook die had/heeft 930 en die is vanaf het begin niet goed geweest. die stond hier ook op de maisbult. Als hij dan bijv. het gekiepte wou wegdrukken dan had de trekker soms geen vermogen meer en pruttelde die zo maar. en dan moest weer even wachten en dat wou die weer.
huub
Ik vind dat er een beetje onnodig negatief wordt gedaan over "voertrekkers", qua uren bost 't voeren aardig aan, toch al snel 500 uur per jaar, 365 dagen in 't jaar..dat je daar een goede/luxe trekker voor gebruikt is niet meer dan logisch..
FENDTfarmer
Jah de trekker draait zoveel echter zit je er (alst goed is) nog geen 5 min op.
kemper
Hm waarom moet daar een luxe trekker voor?... neem nou een deutz 6008 prima trekkers voor dit werk...
me
Niet eens huub, voeren is vaak niet te best werk en vaak effe starten en gaan .. Zeker met een mengwagen al gauw koud en flink op toeren .. dat is allemaal niet te best voor zo'n trekker. En een uur voeren is lang .. en hoelang moet je dan met zo'n trekker rijden ? Meestal zit de tijd int mengen.
fendt-412
Laat die trekker maar komen kemper 😛 Reken maar niet dat hij de vijzel rondkrijgt, beetje mooie trekkers met weinig uur, en 2wd zijn nou ook niet bepaald makkelijk te vinden.

5minuten voeren vind ik wel erg snel. Zit er hier toch vaak wel 15min op.
Komt het voeren van het jongvee nog bij 1x in de 2 dagen.

@thom, dat is gewoon een kwestie van trekker even 5min laten lopen, eerst even kuilen losmaken, als je dan kuilvoer erin hebt de trekker laten mengen, mais en tarwegist erin en dan kan hij eraan trekken.
Komt bij kijken dat zon trekker ook wel aardig wat zuiniger is als een oudere trekker.
FENDTfarmer
5 min per voerbeurt bedoel ik. tis alleen maar ff voordraaien
kemper
Ho type foutje ik bedoel 8006 😛...
fendt-412
Dat voer vliegt er hier jammergenoeg niet in 5min uit, duurt soms een beetje erg lang. Loskleppen hadden wel wat breder gemoeten, zijn nu soms te smal zodat het voer een hele grote hoek moet maken waarin het blijft steken.

Vandaag hier ook een van agrifirm geweest, zij prijzen die nieuwe keenan wagens ook aardig aan. Mengresultaat moet veel beter zijn door peddelsysteem, kunnen nu eindelijk overweg met kuilvoer zeggen ze. Minder vermoezen en schade aan het voer.
Zit ook een computer op, Die zegt wat de voervolgorde is, en de nauwkeurigheid. Daaraan kun je de computer koppelen en kijken of dit gevolgen heeft voor de tankmelk. Ben benieuwd of het was is, ze doen er iig aardig wat testen mee. Ben benieuwd of die machines het lang uithouden met die grote ketting.
huub
Ok, bij een mengwagen die met een shovel wordt geladen is 't anders, maar met een zelfladende mengwagen, krabbak, kuilvoersnijder of wat dan ook zit je er best veel op..
FENDTfarmer
Daar ga ik vanuit huub. daarbij ist comfort van de lader belangrijker.. bij een zelfladende voerwagen ist verhaal idd wel anders. daar vind ik ook dat je meer comfort mag hebben.
maartendankers
Hebben hier ook jaren met een 8006 met seko 16 M? gevoert. Kon die makkelijk doen. Als je klaar was met de shovel kon je gelijk voeren.
FENDTfarmer
Meestal wel ja. een horizontaalmenger wss ofniet maarten?
huub
@ fendt-412, 't keenan verhaal maakt mij ook nieuwsgierig wennemars.nl/index2.htm/ wennemars.nl/Artikel%20Melkvee%20Magazine%20Schotl…
FENDTfarmer
Niet intressant
huub
Niet?
FENDTfarmer
Ik zie het niet zitten.
fendt-412
Ze zijn er lovend over. Het systeem is mooi, maar nu moeten de mengwagens zich nog bewijzen. Die vorige keenanwagens waren nou niet bepaald alles. Kuilvoer liepen ze vast in en die ketting wou het ook wel eens begeven.

Komt bij kijken dat onze voerwagen nog lang niet af is, zullen het met een paar jaar zien, of ze nog steeds na volle tevredenheid lopen.

Maar het verhaal kan ik me wel in vinden, het rantsoen is veel luchtiger en beter gemengd, wat beter is voor de pensverzuring. Benutting is veel beter. Ze gaan ook proef draaien bij een aantal bedrijven in nederland. Ben benieuwd wat eruit komt. Er zijn boeren die niet meer anders willen, bij een verticaalmenger willen de bijproducten nog wel eens minder gemengd zijn, of dat er proppen kuil uitvoeren als gevolg van vermoesen, zeker omdat we nu ook tarwegistconcentraat voeren. Dan heb je dat snel. Koeien krijgen er toch wel zon 6-7kg per dag van.
huub
Hoe bevalt het voeren van TGC?
Fendt-Niels
Dan was dat Van de Tuuk zeker fendt-412? is wel erg bij 1 mening maar is beetje niet vrolijke man zegmaar (overtuigenheid is ver te zoeken), kennis meegemaakt in Hardenberg met de veehouderijbeurs toen die toelichting gaf, en dat snijkwaliteit zal wel met de duur van de wagen te maken hebben >10 jaar of nog niet? en ja misschien meer messen?

@Fendtfarmer, nee dat hoor inderdaad niet te mogen onze 509 heeft ook al bijna 7350 uur en alleen een spanner van dynamo losgelopen, dynamo stuk en een lekke radiateur meegemaakt voor de rest zou ik hem hier niet kwijt willen ik zou geen betere trekker van zuinige 100 pk vinden..
FENDTfarmer
Wendbaarheid mocht wel ene heel stuk beter
kemper
Haha draaicirkel van een slagschip dat ding 😛
fendt-412
Goed, alleen de aanvoer is momenteel knap waardeloos.
Doordat de prijs van ethanol momenteel laag is, hebben die malle belgen maar een NIEUWE fabriek dichtgegooid met als excuus technische mankementen.
Afgelopen x kwam het bij de poolse grens weg, volgende week komt er een vracht uit frankrijk. Gekkenwerk, en die buitenlanders hebben het materiaal slechter voorelkaar, is kloten met het lossen, door de lange rit bezinkt dat spul, het dikste ligt bovenop en kunnen ze dan amper verpompen, moet dus water bij en al dat geouwehoer. Beuker heeft een roerinrichting en kan met lucht het laatste verpompen. Dat is echt mooi werk!

En er zijn allerlei beloften gedaan dat het er in overvloed zal zijn, blijkt dus wel weer, was agrifirm ook niet blij mee.

Maar koeien zien er zeer goed uit! blinken erover, vet en eiwit met 0,1% omhoog, smakelijkheid van het voer gaat omhoog. Werkt ook broeiremmend(niet dat we er last van hebben)
Ze zijn van plan om in rotterdam een fabriek te bouwen, alleen dat zal wel echt gaan lopen als de brandstofprijzen, dus de prijs van ethanol omhoog gaat.

Enig nadeel is dat je toch wel aardige voersnelheid voor dat spul moet hebben, dus genoeg koeien en een voermengwagen.

Klopt niels, heeft wel zn eigen mening, maar dat moet ook! als hij al twijfeld ben je ver heen. Hij weet wel hoe het moet en heeft er ook goed verstand van, kunt nog een bult leren van die man.
Wagen gaat richting de 10jaar ja, overal is wat meer ruimte waar het gras kan ontsnappen, messen licht het niet aan, zou het theoretisch op 4,5cm moeten snijden, dacht dat er 37 inzaten.
me
Fendt 412 .. opzich als ik dat dan hoor dat je hem netjes warm laat draaien enzo dat is wel goed voor elkaar. Zie je helaas niet overal .. ZIjn jullie er toch overtuigend netjes op! Dus wat dat betreft zal die de nodige uren bij jullie ook zeker wel halen. Zonde dat die bvl zo langzaam lost. Ik vindt het nogal een nette wagen !!
ford8630power
Ik gooi er altijd eerst een mengsel met de kruiwagen in, dan kan de trekker mooi warmlopen 😉 en dat een bvl langzaam lost kan ik ook beamen, ze hadden dat luik achterin wel wat groter mogen maken.
me
Ik zeg slijpen en bakken en braden 😃 !
fendt-412
Als je een commonrail hoort lopen als hij koud is is het net alsof de zuigers eruit klappen. Oliedruk loopt ook op tot een paar bar, dus is wel aan te raden om warm te laten lopen 😛

Poetsen doen we niet echt zoveel aan, maar je
krijgt me wel kwaad als ze trekkers niet warm laten lopen of even laten nalopen, is een kleine moeite en kan je later echt geld gaan kosten.

Lossen komt vooral om dat het gras soms erg lang is, hebben heel soms wel eens een gehakselde kuil, dan vliegt het eruit. Kan de mengwagen dus niet helemaal de schult geven, al had de losschuif wel wat groter gemogen. Bij sommige merken is hij wel 20-30 cm breder. Soms blijft er net een bult gras voorzitten wat net niet de hoek omwil.
En vijzel is een beetje aan het doorscheuren, moet ook maar even wat aan gebeuren.
HOOIJMAN
Wij voeren ut ook tarwegist concentraat.. van dynie aanvoer nog geen probleem.. maar denk als schaarser word dat het gaat oplopen in prijs.. nou is het nog goedkoop.. en probleem vind ik altijd met de mengwagen daj meer krachtvoer erin gaat gooie en zo kun je minder sturen in conditie ect..
HOOIJMAN
Wij hebt een peecon en dat ding wil wel lossen..
me
Commonrail loopt wel mooier als die koud is. Niet zo oneenparig.

Poetsen tsja .. Ik ben aardig vant schoonhouden maar als je voert en zoveel uur maakt is dat anders.. als je maar niet met laarzen in de cabine moet gaan zitten om jezelf schoon te houden .. met regelmaat peilt en effe goed smeert. Eens in zoveel tijd alle filters en olie doen .. Dan blijft die als nieuw !
fendt-412
Elk jaar gaat alles in de winter weg voor een beurt, alles wordt van ververst en vervangen wat moet. Dus daarmee zit het ook wel goed.
Zo veel valt er niet aan deze trekker te smeren.

We houden laarzen enzo wel schoon, hebben wel waterslangen hangen waar we van de roosters komen, beetje modder kan er wel aanzitten, maar het is geen dikke klere bende.

Als iets kloten loopt is het wel een commonrailmotor thom. Zal anders binnenkort wel een filmpje maken. Klinkt niet fijn 😛
Dafje van de werklust of de 412 loopt veel fijner als hij koud is. Die 6cilinder Daf loopt trouwens altijd mooier, wat een geluid zit daarin 😳
me
Kijk das beter werk .. tuurlijk is je cabine niet 100% schoon .. maar je komt oo kwels op plekken waar je de cabine beter kan leeg scheppen.

Commenrail die slecht klinkt kwa lopen ? .. apart, op school wordt ons juist geleerd dat dit veel regelmatiger loopt. Zeker in vergelijking met een normale inspuiting als deze beide koud zijn.
fendt-412
Loopt wel constant, maar het is net of de zuigers eruit klappen. Enorm blikkerig en hard.
Al klinken de 300vario's over het algemeen aardig schel en schetterend uit de pijp.
FENDTfarmer
412 geen commonrail dan??
guldner75
Nee
me
Niet best .. Ik heb er eigenlijk nooit opgelet .. weet ook maar weinig 300 vario's te lopen. Opzich mooie trekkers met een simpele vario.. Maarja de prijzen van fendt blijven zo bar hoog 😃 !
ford8630power
Ik wou net zeggen, de Case van ons loopt als een zonnetje als je hem heel koud start, die 844 van ons loopt altijd vreselijk ook al is het 20 graden als je hem net start.
guldner75
Nieuwe 4 serie wel
me
Onze trekkers vooral en t shoveltje ook wel wat onregelmatig lopen alst koud is .. maarja hoort bij een echte diesel 😛 !
Loonwerker_Erwin
Zaten pompverstuivers in toch?
fendt-412
412 is nog van de eerste serie zegmaar.
is geen commonrail.
De nieuweren, met metalen grill met als topmodel de 415 is commonrail, is ook elektronisch gestuurd. Die serie heeft ook TMS en kopakkermanagment en al die grappen.
onze 412 is kwa bediening gelijk aan de eerste 900 vario.
Fendt-Niels
De nieuwe versie (waar 415 inzit) is common-rail de oudere versies van 2000-halfweg 2007 niet, enigste wat hier niet vlekkeloos loopt is de heftruck denk ik en tja als het -5 a -10 word bij mooi oostenwindje lijkt me vrij voor de hand liggend dat het allemaal stug gaat

oeps je was me net voor fendt-412 😉
FENDTfarmer
Hej mn auto nog niet gehoord wessels 😃 dan hek altijd weer de vraag of mij de bende niet naar buiten komt 😉
Boerenjongen16
@ Fendtfarmer maar jij gebruikt je Fendt waarmee je bij jullie thuis op het bedrijf ook werkt voor de trekkertrek toch ?
huub
Niets mooier als het geluid van een koude 6 cilinder, zo heerlijk rauw.. 😃
Siebenga
Liefst mechanische inspuiting 😄
sjonnies
Deze trekker heeft in de boederij gestaan
huub
Elektronische inspuiting sieb, kwaliteit uit '96.. 😃
Hier staat de 9094 ook weinig voor de voerwagen, de cvt geregeld omdat dat stukken makkelijker is als schakelen, als je eenmaal gewent bent wil je niet anders, en als steyr een goede kleine cvt had dan was 9094 denk ik al wel ingeruild, maar nu binnekort de 1100 er waarschijnlijk voor, cvt is wat te lomp zegmaar haha
huub
In de winter, als je de trekkers alleen voor 't voeren gebruikt, dan ben je er snel uit, gewoon de fijnste trekker d'r voor..
fendt-412
Precies, heb de 412 er ook niet zo graag voor staan, stuurt veel minder snel en scherp. Die trekker veert ook nog eens als een gek, ook omdat banden op lage druk staan, 309 is dan veel stabieler.
Alleen een groot nadeel van deze trekker is dat hij geen omkeer op het golfballetje heeft. Ze hadden eigenlijk de oude joystick van de 400 serie erin moeten zetten is mijn mening.

Als je dat cvt/vario gebeuren een maal hebt wil je nooit meer anders.
FENDTfarmer
Ik doe wel is aan trekkertrek ja. hoezo dan boerenjongen
claasenfendtfan
Vast bang dat je hem daarmee aftrapt.

Ben ik niet helemaal met hem eens, als hij goed warm is, en banden niet op een te lagen spanning en niet opgevoerd is een trekker denk ik beter af als een hele dag voor een kilverbak waar hij ook vol aan moet sleuren.
October737
Boer winter ook nog ja
newholland6640
@Razor

Snap je nou niet dat ze gewoon z`n goedkoop mogelijke trekker willen voor de voerwagen? dit is gewoon kosten besparen! meer niet.
KOETIE
Trekker is duur zat met vario enzo 😛
newholland6640
Quote @fendt-412:
Het was ook aldoor schakelen tussen de schildpad en haas groep als je weer achteruit moest.

Los je niet als je achteruit rijdt dan?
fendt-412
@newholland6640

nee, moet je heel strak langs het geloste voer rijden omdat hij het voer strak naast zich neer legt. Zeker als de wagen al een eind leeg is moet je aardig snelheid maken om het over het hele eind te verdelen. Is vaak nog een kilo of 500 dat verdeelt moet worden, moet aardig snel en dat valt soms wel eens tegen met achteruit rijden. Heb ook geen zin om over het voer te rijden. Als je dan een tel te laat bent is er zo weer 300kg teveel uit de voerwagen. En breed lossen is geen optie, past de trekker niet meer tussen het voer door.

Bij het jongvee en droge koeien rij ik wel vaak achteruit met het lossen, alleen die stallen zijn ook veel minder lang, een meter of 30.
stippie
Mooi...........
fendt trekkertje
Quote @fendt-412:
als je de omkeer op zn snelst insteld
hoe dan?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
170
PUNTEN
2
WEERGAVES
20
BATTLES