Valmet 505
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Nergens zijn er concessies gedaan en daarom gaat zo'n trekker moeiteloos 20.000 uur mee!
Mijne heeft nu zonder problemen 17.000 uur en begint nu haast iets onderdruk te krijgen,maar verder niets wat de 20.000 uur in de weg staat!
En alles functioneerd nog zoals toen hij nieuw was!
Maar ik weet wel waarom je zo reageer als je voor het eerst met zo'n trekker rijdt,want dat schakelt en rijdt allemaal even anders als een Fendt van die leeftijd,maar met een Valmet moet je leren rijden en dan ga je dit eigenzinnige merk steeds meer waarderen!!!
Valtra,nog nooit geen Vario en toch verkoopt het merk elk jaar maar weer meer trekkers,dit zal toch wel zijn redenen hebben!
Vele 05-jes in onderhoud (en gehad)
Vele hebben meer dan 10.000 uur op de klok en lopen nog goed.
Wat degelijkheid betreft kan geen ander hieraan tippen,alleen de 45 serie van ihc misschien.
Een fendt van die bouwjaren staat niet als de meest betrouwbare bekend.
Rommel!
Heb nog nooit gehoort dat ze scheuren,ze zijn ook zeer zwaar gemaakt maar als jij het zegt....
Voor de duitslezende onder ons nog wat leesvoer over deze serie en hoe duurzaam ze zijn p.s. een 615 is bijna gelijk aan een 605 en ga naar pagina 14 : valtra.de/News/Valtra%20Team/…
De opvolgende (6000)serie hebben wel een deksel,weet ik.
Die slangklemmen kan best wezen op lage druk leidingen,maar wat is daar mis mee in een achterbrug waar alles altijd als nieuw blijft!
Het mooie is toen ik in '90 een andere trekker zocht zou het eerst een Fendt 305 worden!!trekker uit meen '84 zonder voorwielaandrijving paar weken op proef gehad in het voorjaar ach best een vooruitgang na m'n (vastgelopen) Ford 5000!
Dealer (Fendt/Valmet) belde en zei wil je soms ook nog een Valmet proberen,zei laat dat lelijke ding maar mooi bij jullie staan,hij zei weet je die valmet is een paar jaar jonger heeft voorwielaandrijving(is standaart bij Valmet een geen,is een optie )minder uren meer snufjes en kost net zoveel als die Fendt 305!! Toch gedaan,paar weekjes goed gebeult en de keus was heel gemakkelijk!
Nog ff wat verschillen tussen een 4 cyl.fendt 305 en een valmet 3 cyl.505:Valmet 12 ltr.meer olie 1730kg meer hefkracht(4500kg.!)27 Torque Nm meer met 1cyl. minder,8 versn. meer,gesychroniseerde groepenbak,Electr. hy.lo,aftakas,diffr.draaicirkel 505 met 4 wd nog 0.4 mtr.kleiner dan 305 2 wd!!!
Nee Mengeledriver,ook al denk je dat Fendt altijd eenzaam aan de top heeft gezeten moet ik je helaas teleurstellen ha ha !
De 05 serie,niet de mooiste dan,maar wel de beste voor zijn tijd 17000 uur en alleen de rubber ringen onder de bussen zijn bij 15000 uur vernieuwd (poreus) bussen zuigerveren waren nog perfect!!
Maar niet getreurt Paul eind van het jaar worden bij Fendt de Deutz motors vervangen door jawel Sisu/Valtra motoren maar helaas zul je ze weinig van binnen gaan zien
Vind de nieuwe Fendts trouwens weer mooie trekkers (309 of zo)en denk dat ze(de vario) best wel weer betrouwbaar zijn toch? en de 9 series is tuurlijk top,dat mag gezegd worden!!
@tjdekker de tanken zijn zonder vloestofkoppeling 180 ltr. met vloestofkoppeling 120 ltr.! ja vloestofkoppeling ook op de 05 series!!
Ach als je bij andere foto's de tekst van 1 persoon van zijn tig reacties bij elkaar zet is dit nog niks!
Je hoort je mening goed te onderbouwen toch? (schort het hier op TF nog wellus an ) en dat heb ik geprobeert
Maar idd schrok ook een beetje van de lengte!
Heb in ieder geval alles geprobeert om Mengeledriver te overtuigen
De teks is zolang dat ik niets meer kan toevoegen via het potlootknop
Dan maar hier: Foto van het interieur,alles rechts,niets op de vlakke vloer en de geintregeerde dieseltank: konedata.net/Traktorit/Valmet705_83.htm/
En al die betere cijfers dan,dat ken toch niet voor de mercedes onder de trekkers?
En wat versta je onder "het is nog geen Fendt" ? Ik denk alleen de punten waardevastheid en rijcomfort en de andere belangrijke(re) punten ga je maar aan voorbij!
Het grote Fendt bolwerk van weleer hier in de regio is de laatste 10 jaar fors geslonken,dit heeft bij de boeren gedeeltelijk met de malaise in de landbouw te maken,maar bij de loonwerkers vooral door de onbetrouwbaarheid dus hoge kosten aan o.a. de vario's en kiezen voor andere merken!
Oude valmets niet veel waard...nou als er us 1 op marktplaats staat bieden ze d'r als gekken op en kijk eens de bekende occasionsites er op na ik kan er helaas geen koopjes ontdekken!
Dat verhaal van die 200 uur daar zal wel een verhaal achter zitten!
Dat je er niet aan wil sleutelen is wel heel kort door de bocht!
Misschien kun je een keer een uitwisseling bij mijn dealer ( lmbbrink.nl/ )regelen en je blik verruimen
Ja die remmen dat was ik nog vergeten wat een drama met de giertank erachter,of amper remmen of blokkeren,bij de 500 serie waren de remmen nog nooit perfect hoe gaat dat nu,idd natte remmen de valmet!
Kijk ik vind uiterlijk de valtra's ook niet zo mooi,maar ze hebben zich door al het trekkergeweld de laatste jaren goed staande weten te houden en dat waardeer ik en trouwens Valtra en Fendt staan allebei in m'n verlanglijsje en dan komt op grote afstand........zou het eigenlijk niet weten,ja Steyr misschien,maar dan alleen om de buitenkant!
Wat is jouw tweede keus eigenlijk mengeledriver?
die valtra zijn nie zo duur . zitten iets grotere cabines op maar je zit niet lekker je zit met je stoel tegen die rechter console aan gedrukt dan draaie jeg om en dan heb je weer een andere stuur voor je neus hange . ik vin de bediening hardstikkelijk . maar het is wel heel duidelijk wat waar voor is . en overigens vin ik de modellen ook niet altijd zo geweldig
Oranje: transmissie
Blauw: hydrauliek
Geel/groen: 4wd/diffrentieel
Verder is het veel makkelijker dan het lijkt. Alles is overzichtelijk en onder handbereik.
Wil je meer, dan kun je dat eventueel instellen in het keurenscherm. Da's altijd nog makkelijker dan bijvoorbeeld een JD waar je zelfs voor de werkverlichting nog 3 of meer pagina's menu's door moet bladeren.....
Mijn 2e keus wordt zeker geen NH, niet bedrijfszeker en 2e hands niks waard, je blijft leasen en bouwt niks op.
JD gebruikt teveel brandstof, maar dit zou een 2e keus kunnen zijn.
Claas komt ronduit slecht uit elke trekkertest.
Case, zie NH, Steyr ook (als ze nog gemaakt worden)
Dan zou het een Zetor worden ofzo, maar da's geen loonwerktrekker.
Een loonwerktrekker moet toch dit hebben:
-50km/uur traploos en gereduceerd motortoerental
-zuinige motor
-waardevast
-comfortabel
Een ruime cabine is leuk voor mensen in Rusland die 6 man meenemen, maar hier hebben wij er liever niemand naast ziten ivm verzekering. (je moet aan kunnen tonen dat ze akkoord gaan met een eigen risico en je laat niet iedereen die meerijdt een papiertje tekenen)
entja, brandstofverbuik blijft een gevoelig onderwerp, zal ik het weer eens over jd en fendt gaan hebben... ?
Deutz in shovels is iets niet vergelijkbaars, dat zijn meestal lucht/olie gekoelde stinkende en rokende motoren die gemiddeld 2x per draaiuur gestart worden. De Deutz in Fendt en Deutz trekkers is totaal anders en onze ervaring is inmiddels erg positief over Deutz, veel beter als we eerst verwacht hadden na MWM en MAN. De motoren hebben zich toch wel bewezen, ook met meer dan 12.000 uren. Wij hebben er nog nooit 1 losgehad, wel 2x (bij dezelfde trekker) de motor vervangen, 1x door onbekende oorzaak, die is later weer vervangen omdat de ruilmotor niet goed was. Verder nog niks ingrijpends gehad.
Door de nieuwe emissie eisen worden de motoren steeds meer getuned en moet je eigenlijke EN590 brandstof tanken, iets wat bijna niemand doet. Bij een JD loopt dan gegarandeerd de commonrail pomp in elkaar, bij Fendt gaat het meestal goed, hooguit een verstuiver verstopt. Dat zijn nooit zoveel kosten. Maar met een Fendt kun je toch vrij goed op rood rijden, als je maar geen rommel of bezinksel in de brandstofopslag hebt. Of met jerry cans tanken, ook altijd kl*te. We hadden een klant die binnen een week z'n brandstoffilter dicht had zitten, kwam puur door verkeerde brandstofopslag.
Nogmaals, verstuivers gaan alleen kapot bij het tanken van verkeerde/verontreinigde diesel. Zorg er ook voor dat je een vochtvanger met 2 kleppen op de brandstofvoorraad tank heb zitten en een filter aan de pomp die je elk jaar vervangt. Bij alle merken met pompverstuivers of commonrail motoren.
perkins heeft droge bussen, das het duurste maar wel het beste systeem, ook met krimpen uit uitzetten heeft het het minste te lijden.
Maar dat geeft ook helemaal niks,ik hou wel van een beetje discussie!
Nou begint ik me toch af te vragen,zijn jullie soms Fendt dealer bij Kooiker of universeel?
Als je echt vanuit de praktijk wilt weten wat voor merk betrouwbaar is,lage kostprijs heeft(incl inruil enz.) en allround is en gebruiksvriendelijk,zou je vdhaargroep.nl/ moeten bellen,deze mensen met een zwak voor Fendt,maar door bezuinigingen in 2001 JD en Valtra erbij zijn gaan rijden houden dat per merk in de puntjes bij!(je voelt hem al aankomen )
Claas slecht in testen? mij valt op dat je juist weinig slechts hoor van dit merk!
Idd Deutz heeft goede motors en tot de K serie was daar ook zo'n beetje alles mee gezegd,gaat het de nieuwe (K) modellen (en groter) nu allemaal beter?
Hier heeft iemand zijn 3 jaar oude JD 6820 na veel softwareellende en twee versleten remtreinen (3500 uur) ingerolen voor een nieuwe vergelijkbare Deutz,ben benieuwd!
Dat een 400 een probleem trekker is qua vario bak kan ik me niet voorstellen, dan zou ik graag weten wat ze in die 3 x hebben gedaan. Kun je daar achter komen?