Valmet 505, foto van Mengeledriver

Valmet 505

Mengeledriver
Foto van een Valmet 505, bezig met poseren. Dat zijn ook geen trekkers.... Was bij ons voor reparatie.

Reacties

johndeere4430
Nee je kunt beter een 705 hebben
valtradriver
Wat zeg je me nou!!! zeer complete trekker voor zijn tijd driver,jij ben nogal technisch denk ik en dan zou je zo'n Valmet eens rustig moeten bekijken en dan kom je er achter dat zo'n trekker technisch zeer goed in elkaar steekt vooral op datails!
Nergens zijn er concessies gedaan en daarom gaat zo'n trekker moeiteloos 20.000 uur mee!
Mijne heeft nu zonder problemen 17.000 uur en begint nu haast iets onderdruk te krijgen,maar verder niets wat de 20.000 uur in de weg staat!
En alles functioneerd nog zoals toen hij nieuw was!
Maar ik weet wel waarom je zo reageer als je voor het eerst met zo'n trekker rijdt,want dat schakelt en rijdt allemaal even anders als een Fendt van die leeftijd,maar met een Valmet moet je leren rijden en dan ga je dit eigenzinnige merk steeds meer waarderen!!!
Valtra,nog nooit geen Vario en toch verkoopt het merk elk jaar maar weer meer trekkers,dit zal toch wel zijn redenen hebben!
pekelderboer
Omdat het toch wel wat aparte trekkers zijn vin ik, veel dingen zijn bij een valmet net effe weer anders. ik vin dit trouwens geen mooie trekkers net een doos
valtra-pp
Dat zijn goede trekkers hoor je moet met gevoel rijden en liefde maar als je dat niet heb ja dan kun je er niet goed op rijden ne en de trekker mag dan wel een blokkendoos zijn maar hij is heel overzichterlijk valtradriver geeft het antwoord al het is gewoon een top trekker als je trekker kan rijden
Ellie
@pekelderboer valmets mag je niet uitschelden 😛
ValtraStisch
Dat zijn juist wel trekkers.
Vele 05-jes in onderhoud (en gehad)
Vele hebben meer dan 10.000 uur op de klok en lopen nog goed.
Wat degelijkheid betreft kan geen ander hieraan tippen,alleen de 45 serie van ihc misschien.
Een fendt van die bouwjaren staat niet als de meest betrouwbare bekend.
pekelderboer
Wat dachtje van onze renaulttjes???
MANdriver
En een brandstoftank als chassis welke scheurt..
Rommel!
valtradriver
Ja geweldige uitvinding zo'n branstoftank mooi tussen motor en versnellingsbak he !! en 180 liter!!!
Heb nog nooit gehoort dat ze scheuren,ze zijn ook zeer zwaar gemaakt maar als jij het zegt....
Voor de duitslezende onder ons nog wat leesvoer over deze serie en hoe duurzaam ze zijn p.s. een 615 is bijna gelijk aan een 605 en ga naar pagina 14 : valtra.de/News/Valtra%20Team/…
pekelderboer
Maarjah het kan als nog erg verschillen hor per trekker die van die link had der 26000 uur mee gedaan toch?? das wel knap jah .
ljdekker
Ik heb dat blad ook wel, in het nederlands gelukkig, volgens dat blad liep er in duitsland een 8400 met dik 27 000 uur
Mengeledriver
Ohja, een aftakas pakket nog niet half de diameter als in een Fendt uit de jaren 70! En inderdaad, de klant klaagde over een lekkende tank, maar daar konden we zo niks aan doen, moet eerst de tank leeg en dan vol met water dichtlassen ofzo? Bij Fendt pak je zo de aftakas platen uit het koppelingshuis via een luik, bij deze "moderne trekker voor die tijd" moest wel de kont eraf en er zitten zelfs slangklemmen in de achterbrug om een slangetje zag ik. Motorisch lijkt hij me wel goed, maar qua uiterlijk en bediening.. Dan kun je beter een degelijke 300 serie Fendt kopen.
ljdekker
Alsof dit geen degelijke trekker is,@valtradriver, die tanken in het frame van valmet zijn geen 180 liter, iets van 120/130 gaat er in
valtradriver
@mengeledriver,een 505 is een 3 cylinder (met veel pit)dus tot 68 pk waarschijnlijk hebben de 4 cylinders (705 en hoger)een groter pakket!
De opvolgende (6000)serie hebben wel een deksel,weet ik.
Die slangklemmen kan best wezen op lage druk leidingen,maar wat is daar mis mee in een achterbrug waar alles altijd als nieuw blijft!
Het mooie is toen ik in '90 een andere trekker zocht zou het eerst een Fendt 305 worden!!trekker uit meen '84 zonder voorwielaandrijving paar weken op proef gehad in het voorjaar ach best een vooruitgang na m'n (vastgelopen) Ford 5000!
Dealer (Fendt/Valmet) belde en zei wil je soms ook nog een Valmet proberen,zei laat dat lelijke ding maar mooi bij jullie staan,hij zei weet je die valmet is een paar jaar jonger heeft voorwielaandrijving(is standaart bij Valmet een geen,is een optie 😉 )minder uren meer snufjes en kost net zoveel als die Fendt 305!! Toch gedaan,paar weekjes goed gebeult en de keus was heel gemakkelijk!
Nog ff wat verschillen tussen een 4 cyl.fendt 305 en een valmet 3 cyl.505:Valmet 12 ltr.meer olie 1730kg meer hefkracht(4500kg.!)27 Torque Nm meer met 1cyl. minder,8 versn. meer,gesychroniseerde groepenbak,Electr. hy.lo,aftakas,diffr.draaicirkel 505 met 4 wd nog 0.4 mtr.kleiner dan 305 2 wd!!!
Nee Mengeledriver,ook al denk je dat Fendt altijd eenzaam aan de top heeft gezeten moet ik je helaas teleurstellen ha ha !
De 05 serie,niet de mooiste dan,maar wel de beste voor zijn tijd 17000 uur en alleen de rubber ringen onder de bussen zijn bij 15000 uur vernieuwd (poreus) bussen zuigerveren waren nog perfect!!
Maar niet getreurt Paul eind van het jaar worden bij Fendt de Deutz motors vervangen door jawel Sisu/Valtra motoren maar helaas zul je ze weinig van binnen gaan zien 😉
Vind de nieuwe Fendts trouwens weer mooie trekkers (309 of zo)en denk dat ze(de vario) best wel weer betrouwbaar zijn toch? en de 9 series is tuurlijk top,dat mag gezegd worden!!

@tjdekker de tanken zijn zonder vloestofkoppeling 180 ltr. met vloestofkoppeling 120 ltr.! ja vloestofkoppeling ook op de 05 series!!
fendt-vario
Wat een text valtra driver 😃
pekelderboer
En dat op zondag . . . .
ul
O wat een tekst
valtradriver
Wie schrijft die blijft!
Ach als je bij andere foto's de tekst van 1 persoon van zijn tig reacties bij elkaar zet is dit nog niks!
Je hoort je mening goed te onderbouwen toch? (schort het hier op TF nog wellus an 😞 ) en dat heb ik geprobeert 😉
Maar idd schrok ook een beetje van de lengte!
Heb in ieder geval alles geprobeert om Mengeledriver te overtuigen 😄
De teks is zolang dat ik niets meer kan toevoegen via het potlootknop 😉
Dan maar hier: Foto van het interieur,alles rechts,niets op de vlakke vloer en de geintregeerde dieseltank: konedata.net/Traktorit/Valmet705_83.htm/
Mengeledriver
Mooi verhaal, en al hoort Valmet bij Agco, het is nog geen Fendt. Hier hebben we al meerdere aanvragen van klanten die van vroeger uit Fendt rijder waren maar een jaar of wat geleden Valmet van een (goed verkopende) Valmet dealer hebben gekocht. Ze willen allemaal hun oudere Fendt houden, maar de Valmet willen ze inruilen, helaas voor hun zijn ze niet zoveel waard. 1 klant heeft z'n nieuwe Valmet met 100 of 200 uur weer terug naar de dealer gedaan en is druk op zoek naar een Fendt vario met zeker 5000 uur of meer. En ik heb even om de oude Valmet heen gelopen en de opbouw bestudeerd. Het zal dan wel een degelijke trekker zijn, maar daar wil je toch niet aan sleutelen. Ik denk dat een Valmet natte remmen heeft, da's wel een voordeel op de 300 serie.
valtradriver
Aha we hebben hier te maken met een rasechte Fendt aanhanger (groen bloed in de aderen)en daar is geen FEIT tegenop gewassen!
En al die betere cijfers dan,dat ken toch niet voor de mercedes onder de trekkers?
En wat versta je onder "het is nog geen Fendt" ? Ik denk alleen de punten waardevastheid en rijcomfort en de andere belangrijke(re) punten ga je maar aan voorbij!
Het grote Fendt bolwerk van weleer hier in de regio is de laatste 10 jaar fors geslonken,dit heeft bij de boeren gedeeltelijk met de malaise in de landbouw te maken,maar bij de loonwerkers vooral door de onbetrouwbaarheid dus hoge kosten aan o.a. de vario's en kiezen voor andere merken!
Oude valmets niet veel waard...nou als er us 1 op marktplaats staat bieden ze d'r als gekken op en kijk eens de bekende occasionsites er op na ik kan er helaas geen koopjes ontdekken!
Dat verhaal van die 200 uur daar zal wel een verhaal achter zitten!
Dat je er niet aan wil sleutelen is wel heel kort door de bocht!
Misschien kun je een keer een uitwisseling bij mijn dealer ( lmbbrink.nl/ )regelen en je blik verruimen 😉
Ja die remmen dat was ik nog vergeten wat een drama met de giertank erachter,of amper remmen of blokkeren,bij de 500 serie waren de remmen nog nooit perfect hoe gaat dat nu,idd natte remmen de valmet!
Kijk ik vind uiterlijk de valtra's ook niet zo mooi,maar ze hebben zich door al het trekkergeweld de laatste jaren goed staande weten te houden en dat waardeer ik en trouwens Valtra en Fendt staan allebei in m'n verlanglijsje en dan komt op grote afstand........zou het eigenlijk niet weten,ja Steyr misschien,maar dan alleen om de buitenkant!
Wat is jouw tweede keus eigenlijk mengeledriver?
pekelderboer
De grootste reden dat wij hiero binnen een straal van 15km maar 2 fendts tegen komen nieuwer dan 1990 is omdat die dingen teveel kosten voor wat je er voor weer krijgt. zit een kleine cabine op zuipen niks minder dan de sisu motoren . de bediening zi veelste vol met knopjes. waar door je meer met de trekker bezig bent dan met het gene wat je zou moete doen. alleen die 900 serie heeft een geweldige cabine er op zitte

die valtra zijn nie zo duur . zitten iets grotere cabines op maar je zit niet lekker je zit met je stoel tegen die rechter console aan gedrukt dan draaie jeg om en dan heb je weer een andere stuur voor je neus hange . ik vin de bediening hardstikkelijk . maar het is wel heel duidelijk wat waar voor is . en overigens vin ik de modellen ook niet altijd zo geweldig
Mengeledriver
Als je een half uur op een Fendt hebt gezeten dan is de bediening super simpel, alleen Fendt heeft een tiptoes ipv een grote pook. En op een tiptoets kun je beter een mooi symbool kwijt als op een pook. Ook veel stiller in de cabine omdat er geen mechanische verbinding is met de achterbrug, alleen 4 cabineveren. Fendt heeft kleur coderingen:
Oranje: transmissie
Blauw: hydrauliek
Geel/groen: 4wd/diffrentieel
Verder is het veel makkelijker dan het lijkt. Alles is overzichtelijk en onder handbereik.
Wil je meer, dan kun je dat eventueel instellen in het keurenscherm. Da's altijd nog makkelijker dan bijvoorbeeld een JD waar je zelfs voor de werkverlichting nog 3 of meer pagina's menu's door moet bladeren.....

Mijn 2e keus wordt zeker geen NH, niet bedrijfszeker en 2e hands niks waard, je blijft leasen en bouwt niks op.
JD gebruikt teveel brandstof, maar dit zou een 2e keus kunnen zijn.
Claas komt ronduit slecht uit elke trekkertest.
Case, zie NH, Steyr ook (als ze nog gemaakt worden)
Dan zou het een Zetor worden ofzo, maar da's geen loonwerktrekker.

Een loonwerktrekker moet toch dit hebben:
-50km/uur traploos en gereduceerd motortoerental
-zuinige motor
-waardevast
-comfortabel

Een ruime cabine is leuk voor mensen in Rusland die 6 man meenemen, maar hier hebben wij er liever niemand naast ziten ivm verzekering. (je moet aan kunnen tonen dat ze akkoord gaan met een eigen risico en je laat niet iedereen die meerijdt een papiertje tekenen)
pekelderboer
De beste loonwerk trekker is een mf 7400 serie en dan met dyna vt
pekelderboer
Een slag groter wordt dan een 8400
MaartenMandemaker
Een ruime cabine is voor mensen die met 6 man in de trekker zitten... in dat kippehok van een fendt kun je je koelbox amper kwijt.
Mengeledriver
Maar de motor van de MF lust ook aardig wat... Als je koelbox er maar in past is hij groot zat.
110-90pwrr
Dat vind ik ideaal aan een fendt, als je de benen rechtuit wil hebben moet je toch even de deur los doen...
MaartenMandemaker
Hmm een fendt verbruikt niks minder dan een mf bij hetzelfde werk. zat voorbeelden hier. neemt niet weg dat fendt zekers een heel fijne trekker is.
pekelderboer
Der zijn nog maar een paar modellen met perkins tog?? voor de rest heeft mf allemaal sisu zijn vrij zuinig en perkins is ook wel zuinig volgens mij
110-90pwrr
Mij hoor je verder ook niet klagen, integendeel... maar het wordt toch tijd dat die X5 cabine ook op de andere modellen komt...

entja, brandstofverbuik blijft een gevoelig onderwerp, zal ik het weer eens over jd en fendt gaan hebben... ? 😛
MaartenMandemaker
Hmm de meeste vier cilinders hebben nog een perkins motor. de 64/7465, 75 en 80 hebben een 6.6 liter perkins
Mengeledriver
De Sisu is wel een stuk zuiniger als de Perkins, tenminste, als ik moet geloven wat ik van gebruikers in Nederland hoor. Toch zit er nog geen Sisu in Fendt omdat de Deutz nog zuiniger is, anders was de 900 toch ook direct met en Sisu gekomen. Da's de reden dat dat nog niet zo is. Maar het zal zeker komen, als hij aangepast is aan de Fendt eisen.
MaartenMandemaker
Perkins verbruikt naar mijn ervaring niet meer als een ander maarja.
massey-ferguson
Deutz zuinig.mss is deutz wel zuinig maar dat zuinig heid haalt zich wel in door de sleutel uuren...shovel zit deutz motor maar nog niet de beste ervaringen er mee.
DESLAGERURRE
Sjonge jonge wat een stoere verhalen hier 😃 😃 is dit een typ cursis of zo ??
110-90pwrr
Jah nog even en ze typen een compleet boek hier... 😛
ljdekker
@megeledriver in de nieuwe 900 zit een deutz motor die nergens anders wordt gebruikt volgens de fendt dealer die ik vandaag sprak gebruikte fendt nog deutz omdat deutz contracten had met fendt over levering en dergelijke
DESLAGERURRE
Nou da dag ik ook al tjabel 😃
Mengeledriver
Klopt, het is volgens mij ook niet officieel bekend dat er Sisu in komt, maar bijna iedereen vindt het een logische stap. Alleen afwachten wanneer.

Deutz in shovels is iets niet vergelijkbaars, dat zijn meestal lucht/olie gekoelde stinkende en rokende motoren die gemiddeld 2x per draaiuur gestart worden. De Deutz in Fendt en Deutz trekkers is totaal anders en onze ervaring is inmiddels erg positief over Deutz, veel beter als we eerst verwacht hadden na MWM en MAN. De motoren hebben zich toch wel bewezen, ook met meer dan 12.000 uren. Wij hebben er nog nooit 1 losgehad, wel 2x (bij dezelfde trekker) de motor vervangen, 1x door onbekende oorzaak, die is later weer vervangen omdat de ruilmotor niet goed was. Verder nog niks ingrijpends gehad.
DESLAGERURRE
Hupaathee weer z'n bijbels verhaal 😃 😃 😃
Mengeledriver
Tja, praten is makkelijker als iets uitleggen in getypte tekst he.
DESLAGERURRE
Best wel he ...
Mengeledriver
Komt er op neer dat je geen appels met peren moet vergelijken.
MaartenMandemaker
en hoe is het dan met die mwm's waar de bussen los in gaan liggen? loopt hier een 411 in de buurt die de motor in 5000 uur al 3 keer uit elkaar heeft gehad. nu heel veel gezeur met de verstuivers.
pekelderboer
Mwm is erg goed indd vin ik ook. ze worden nu gemaakt door een chinees bedrijf volgens mij. of die ook zo goed zijn weet ik niet
DESLAGERURRE
Nou doar ben ik het nou ook helemaal mee eens mengeledriver
FENDTfarmer
Die mwm waar de bussen los in komen te liggen zin de B motoren. die zijn gebruikt in de latere 300 serie de 600 lsa-E en de 500 serie
DESLAGERURRE
Duszz fendt hef ook rommel op de markt gebracht
Mengeledriver
411 heeft een Deutz. MWM heeft o-ringen om de bussen om het waterkanaal af te dichten. Dit hebben vele merken. Het wil nog wel eens gebeuren bij de laatste 600's en alle 500's + de 300 met MWM B dat de ringen hard worden als je de motor een paar keer in het rode rijdt. De reparatie is dan vaak een hele klus, dat ben ik helemaal met je eens. Maar een Deutz 3 x uit elkaar? Bij een dealer of een beunhaas?

Door de nieuwe emissie eisen worden de motoren steeds meer getuned en moet je eigenlijke EN590 brandstof tanken, iets wat bijna niemand doet. Bij een JD loopt dan gegarandeerd de commonrail pomp in elkaar, bij Fendt gaat het meestal goed, hooguit een verstuiver verstopt. Dat zijn nooit zoveel kosten. Maar met een Fendt kun je toch vrij goed op rood rijden, als je maar geen rommel of bezinksel in de brandstofopslag hebt. Of met jerry cans tanken, ook altijd kl*te. We hadden een klant die binnen een week z'n brandstoffilter dicht had zitten, kwam puur door verkeerde brandstofopslag.
Mengeledriver
T'is geen rommel, er zijn meer merken die natte bussen hebben, zij kunnen dit allemaal krijgen.

Nogmaals, verstuivers gaan alleen kapot bij het tanken van verkeerde/verontreinigde diesel. Zorg er ook voor dat je een vochtvanger met 2 kleppen op de brandstofvoorraad tank heb zitten en een filter aan de pomp die je elk jaar vervangt. Bij alle merken met pompverstuivers of commonrail motoren.
DESLAGERURRE
Ho ho wij hebben wel 2 soorten gasolie hoor thuus 😃 😃
Mengeledriver
Rood en blank? Of EN 590 en blank?
ljdekker
Lekker lastig 2 soorten gasolie, gewoon 1 soort is`t makkelijkst
pekelderboer
Wij hebben alleen onze 891 gereviseert en dat kwam omdat die altijd bij een grondverzet bedrijf heeft rond gesjouwt met 8000 uur . we hebben trouwens alleen de zuigerveren vervangen en wat kleine dingen
DESLAGERURRE
EN590 en de oude gasolie
DESLAGERURRE
Niks lastig aan hoor laurens
MaartenMandemaker
Ja die 411 is een probleemtrekker, de bak ook al een paar keer uit elkaar geweest. geen beunhaas, gewoon bij de dealer.

perkins heeft droge bussen, das het duurste maar wel het beste systeem, ook met krimpen uit uitzetten heeft het het minste te lijden.
MaartenMandemaker
Wij hebben vanaf de 6400 serie en 590, tegenwoordig gulf maxx oid, zelfde als die traxx
valtradriver
Nou @mengeledriver we kunnen beter een keer in de kroeg gaan biertjes drinken en over wijven ouwehoeren,wandt met die trekkers wordt het niks met ons....ha ha,je verkiest zelfs nog een zetor boven een valtra oei oei dat doet zeer 😉
Maar dat geeft ook helemaal niks,ik hou wel van een beetje discussie!
Nou begint ik me toch af te vragen,zijn jullie soms Fendt dealer bij Kooiker of universeel?

Als je echt vanuit de praktijk wilt weten wat voor merk betrouwbaar is,lage kostprijs heeft(incl inruil enz.) en allround is en gebruiksvriendelijk,zou je vdhaargroep.nl/ moeten bellen,deze mensen met een zwak voor Fendt,maar door bezuinigingen in 2001 JD en Valtra erbij zijn gaan rijden houden dat per merk in de puntjes bij!(je voelt hem al aankomen 😉 )
Claas slecht in testen? mij valt op dat je juist weinig slechts hoor van dit merk!
Idd Deutz heeft goede motors en tot de K serie was daar ook zo'n beetje alles mee gezegd,gaat het de nieuwe (K) modellen (en groter) nu allemaal beter?
Hier heeft iemand zijn 3 jaar oude JD 6820 na veel softwareellende en twee versleten remtreinen (3500 uur) ingerolen voor een nieuwe vergelijkbare Deutz,ben benieuwd!
pekelderboer
Van jd naar deutz? ???? ?? ??? das wel heel apart . jd is helemaal anders dan deutz jah
Mengeledriver
JD heeft soms last van veel slijtagedelen van de remmen in de transmissie. Gaan onderdelen van kapot. Bij Fendt zit dat achter 2 schotjes in de bak waar het bezinkt. 2 stoppen extra eruit draaien bij de beurt maar dan ben je er wel mooi vanaf.
Dat een 400 een probleem trekker is qua vario bak kan ik me niet voorstellen, dan zou ik graag weten wat ze in die 3 x hebben gedaan. Kun je daar achter komen?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
61
PUNTEN
0
WEERGAVES
11
BATTLES