Valtra N91, foto van allert 13

Valtra N91

allert 13
Foto van een Valtra N91, bezig met poseren.

Reacties

fendt308ls
Die hebben ze nieuw gekocht ofnie zag hem vanochtend staan
fendt308ls
Hebben ze de 310 nog wel
allert 13
Ja die is nieuw maar de 310 is nu wel weg ze hebben heel veel ouwe machines en trekkers wegedaan en die valtra en een bobcat en een AP mais bak weer gekocht
Mengeledriver
Inmiddels is de Valmet terug bij de dealer en de klant is op zoek naar een 2e hands Fendt met 5000 uur.
ljdekker
Wat dan, bevalt de valmet niet??? kan het me niet voorstellen
Favorit614
Helaas eens een fendt altijd een fendt
ljdekker
Eens valtra altijd valtra
valtradriver
Maar nu weten we nog niet waarom deze man dit hoogwaardig stuk techniek wegdoet !
Mengeledriver
Hij was een Fendt uit eind jaren '80 gewend, dan ga je wel terug als je met een nieuwe Valmet rond moet rijden.
Hij had het wel verteld maar het waren vele kleine dingetjes bij elkaar, voorruit kan niet open, hydrauliek en hef bediening, geluid, versnellinsbak, zicht enz enz enz..
valtradriver
Mengeledriver wat doe je toch weer minderwaardig over Valtra!
Maar dat terzijde,ik vind dit een heel vaag verhaal ten 1e vraag ik me af wat voor figuur hij is als je een nieuwe trekker ga kopen je er blijkbaar na aflevering voor het eerst in stap en er dus achter komt dat deze LOW BUDGET Valtra de voorruit niet los kan en alles bij dit type uitgekleed dus simpel is,Typisch iemand die geen nieuwe of zelfs geen jong gebruikte Fendt kan/wil kopen en dan voor weinig geld nieuw gaan kopen en dan zeiken dat het niks is vergeleken met een Fendt 309 vario TMS die ze graag wilde!
Nee dit soort mensen moet je niet serieus nemen (ja jullie wel natuurlijk,zien dat je wat verkoopt 😄 )
Als ze een N121/T121 Advance met vloeistofkoppeling hadden gehad was het wel reeel geweeest om enig vergelijk met Fendt te maken,verder zijn juist die kleine dingen die je noemt,waar andere juist weer goed over te spreken zijn (zie diverse tests in vakbladen)
Ja en hoe kun je nou een nieuwe trekker in een paar honderd uur leren kennen,vooral zo'n eigenzinnige Fin moet je leren kennen,maar dan gaat er een wereld open......
ljdekker
Idd, daar moet je gewooon veel mee werken met een valtra en dan kom je er achter dat het hele fijne trekkers zijn, en dat de voorruit niet los kan weet je van tevoren
Mengeledriver
Ik vind het zelf ook heel raar, in een opwelling een nieuwe Valtra kopen en er dan pas achterkomen hoe hij in elkaar zit. Hij heeft ook nog geen Fendt gevonden, zelfs een Fendt met meer dan 5000 uur zit boven't budget.... Hij zoekt nu weer een oudere 310/312 ofzo hoorde ik. Goedkope en degelijke pk's.
valtradriver
Heeft die boer soms melkvee en dacht dat de hoge melkprijs afgelopen winter structureel was.......helaas was maar een maandje of 4 😞
ljdekker
Goedkope pk`s heb je met fendt niet
Mengeledriver
Zeker wel, mensen die alleen naar de aanschaf kijken denken dat Fendt duur is, zet je alles op een rijtje is Fendt toch wel goedkoop. Daar komt nog bij dat hij betrouwbaar is en comfortabel in bediening is. Mag het niks kosten, koop dan geen b- merk maar een Belarus, Zetor of Ursus.
valtradriver
Oei,je maak hier een zeer grove denkfout Paul,Belarus Zetor of Ursus zijn B merken!! de andere zijn net als Fendt ook gewoon A merken!
Maar dat is een typisch FENDFAN probleem,deze mensen onwikkelen gaandeweg hun leven een steeds hardnekkeriger "tunnelvisie" d.w.z. ze hebben maar 1 doel/ding wat in hun ogen superieur is en alles wat dat in de weg staat wordt niet gelooft/genegeert!
Wij zijn dan ook gisteren op de New Holland Days geweest,dit om dat probleem te voorkomen 😉
Sprak trouwens paar weken terug op feestje hoofd materieel bij de van de Haar groep Wekerom (had ik het laatst een keer over)welke mij "wel" het boekje open wilde doen wat de Fendt Vario's hen hadden gekost en hier schrok ik toch wel van!
Zij zijn 7 jaar terug dan ook grotendeels overgestapt op 2 andere A merken Valta en JD maar hij zij dat Valtra op afstand de laagste kostprijs had en wat hij ook heel belangrijk vond dat de chauffeurs welke bij de overstap (Fendt-->Valtra) niet echt blij waren,daar nu zeer tevreden over zijn
De eerste zijn na 4 jaar en 6000 uur ingerolen op weer nieuwe (6350 hi tech vloeistofkoppeling electr.kopeling)
Denk dat de valtra's met Hi Tech niet te vergelijken zijn qua rijconfort dan een oude 6400 waar jij misschien weleens mee gereden hebt!
Mengeledriver
Voor transport en voorladerwerk heeft Valtra de wielbasis te klein. En de Vario is bewezen veel zuiniger. Waarom een A merk kopen die minder zuinig is als Fendt en de reparaties vallen erg mee, was dat niet zo dan waren wij heel erg druk met Vario's wisselen in de werkplaats, en dat is ook weer niet zo.
valtradriver
Ook een Valtra is niet volmaakt,zelfs een Fendt 936 profi tms niet volgens de nieuwste Trekker&Werktuig!
Maar je hebt een punt Mengeledriver waar je gedeeltelijk gelijk hebt!
Wat transport betreft is dat bij de 6000 serie en een nadeel maar is al schat 10 jaar te ondervangen door voorasvering te nemen,maar bij de 8000 serie dus meer de transporttrekker kon je al zeker 10 jaar terug voor een langere wielbasis kiezen
Valtra is een eigenzinnig merk en daar zijn er weinig meer van over (eicher,steyr,Schlüter) Valtra had tot de agco overname dan ook het principe dat een trekker in het land moest werken dus het gewicht goed over de voor en achterwielen te verdelen,motor precies boven vooras!
Trouwens die korte wielbasis is bij de N en T serie niet meer aan de orde en zijn juist heel erg geschikt voor transport door hun cabine en voorasvering zie: valtra.nl/products/tractors/… !
Bij voorladerwerk heb je bij een valtra met korte basis geen last van een lichte kont,maar juist het gemak van een korte draaicirkel!

Denk dat de problemen met de variobakken het meest voor jouw tijd hebben afgespeelt,nu hebben ze hem zo die had moeten wezen xx jaar terug!
En idd Fendt is gewoon zuinig!
valtradriver
Bij nader inzien is het maar de vraag of dat mindere weggedrag van sommige oudere Valmet's door de wielbasis komt M.Driver,een Fendt 509 heeft dezelfde wielbasis als een Valmet 6400 (2.33cm.) de 309 is nog 6cm. korter!!
Maar een 6400 is wel een halve meter langer dan een 309,gezichtsbedrog soms?
Een 515c heeft een 5 cm. langere wielbasis dan een standaart Valmet 8400,maar is weer 14 cm korter als een 8400 met langere wielbasis! (275 cm.)
Het zal dus meer met de gewichtsverdeling te maken hebben!
Jij als Fendt kenner nog een vraagje,technisch en qua interrieur lijkt een 509c/510c gelijk aan een 309 (c?) wat is er dan toch anders aan (ja iets langer!)en welke heeft jouw voorkeur?
FENDTfarmer
Direct een 500C. is wat meer trekker, andere bak 4 traps powershift en 50 loper.
En mindere kwaliteit 😛

bij ten hove moest ie naar vd weerd toe, olie zeikte er bij motor uit, carter druk.. en lekke pakking (weinig bijzonders) ook iets in de bak niet goed, wát weet ik niet 😉. ma heeft nog niet zoveel gelopen
Mengeledriver
500's zijn mooie boeren trekkers, maar niet voor de loonwerkers. Die kunnen beter een 800 schakel kopen, onverwoestbaar. De 500 serie is gemaakt omdat ze de 700 Vario nog niet klaar hadden en de 600 serie te ouderwets werd. De 500 serie had nooit geproduceerd moeten worden, hij is niet zo degelijk als de 600 serie terwijl veel mensen hem om die reden kochten.

Verschil 500-300C
-4 traps powershift tegen LMS met koppeling
-50 tegen 40 km/uur
-taaie 6 pitter tegen 4 cil deutz met nieuwe emissie eisen
-309 is de grootste uit de serie, de 509 de kleinste
-elektronische omkeer tegen omkeer met mechanische handel
-voorasvering tegen geen voorasvering
-trap met 3 treden tegen trap met 2 treden en dus lagere banden
-load sensing pomp tegen dubbele samengeschakelde tandwielpomp

De 300 C en CI is een simpel goedkoop alternatief voor de 300 en 400 Vario maar in mijn ogen een simpele maar erg ouderwetse trekker met techniek van begin '80. Voor wie dit zoekt is het de ideale trekker, wil je wat meer koop je een 300 Vario. Wil je nog meer uit de trekker halen + 50 km bij gereduceerd motortoerental, LS hydrauliek, elektro/hydraulische hydrauliek, pneumatische cabinevering, grotere banden en veel meer comfort dan moet je voor de 400 kiezen.
me
Mengeledriver .. je moet trekkers gaan verkopen 😃 !
Mengeledriver
Dat laat ik aan andere over. Sommige mensen kiezen voor goedkoop, sommige voor iets duurder en willen er meer mee doen/besparen/bewerken. Wij rekenen en blijven groen (met rode velgen!) rijden. Iedereen mag dat voor zichzelf beslissen natuurlijk. Als ik het zo hoor dan gaat de handel op't moment bij iedereen niet zo heel best. De fabrikanten die tot nu toe zo roemde dat ze de productie niet aan konden kunnen nog wel eens een rustig jaar krijgen. Zeker na de tegenvallende graanprijzen van deze zomer. Nederland is niks vergeleken met de rest van Europa. Daar kunnen ze van veel subsidies net leven en als dan de graanprijs zo hoog was als vorig jaar dan wordt er duidelijk merkbaar veel jong spul ingeruild voor nieuwe trekkers. Het graan was dit jaar amper de moeite waard en ik heb voor zover ik me kan heugen niet zoveel korrelmais gezien, dus dat zal ook wel inelkaar zakken...
me
Tegenvallende graanprijzen praat je denk ik over het algemene van europe, en ieder zijn merk simpel zat. Maar goedkoop kan duurkoop zijn en dat moeten mensen goed gaan realiseren als ze wat aanschaffen, dan meot je zelf weten of je de gok neemt of niet.
110-90pwrr
Grappig dat je dat zegt mengeledriver, want heel vaak is het geval dat mensen de rekensom dan net zo maken zoals hun dat het beste past... dwz, dat jij naar groen/rood toe rekent en een ander naar groen/geel...
Iedereen heeft zijn eigen argumenten, en de rekensom naar groen/rood ligt lang niet bij iederen voorhanden...
Mengeledriver
Het ligt dicht bij elkaar, dan ben je vrij om een keuze te maken. Wij hebben ook wel eens wat anders geprobeerd en dat is niet bevallen. Wij hebben ook wel een MF en een Same 6 pitter gehad. Ook hebben we wel eens met een Deutz 6 cilinder gereden. NH daar gaan we zeker niet mee rijden, die "mening" wordt bevestigd door een verhaal in het blad Trekker van de Case rijders die met de Ford/ NH kwaliteiten te maken kregen. Ga er maar niet over uitweiden maar wij zijn elke dag blij met de keus die wij maken. Niet dat we aan een merk vastzitten, we willen ook wel eens wat anders proberen. Van een Mengele hakselaar zijn we gaan rondkijken en vooral rondvragen bij een aantal technische mensen die ook meerdere merken hakselaars onderhouden, zodoende zijn wel op JD uitgekomen. Dan kan het nogwel een miskoop worden maar we wisten wel waar we aan begonnen zijn. Acheraf wil het best maar er had ook een NH of een Claas op de dam kunnen staan.

Ook scheelt het dat we veel handelaren en dealers kennen van vele merken die ook weer hun ervaringen delen. Het is niet zo dat er een volmaakte trekker is maar het is maar net wat je past en voor ons wat hij per draaiuur kost.
me
Zo heeft iedere dealer zijn verhaal bij zijn merk, en dat is maar goed ook anders hadden wij geen keuze meer en waren de prijzen waarschijnlijk hoger. Zitten voor en nadelen aan merken .. En ook voornamelijk type's en uitvoeringen.
valtradriver
Maar moet je bij de 5 serie nog steeds de koppeling indrukken als je de omkeerschakeling gebruik?
Bij m'n foto's staat een 510c die aan het hakselen is maar zij vertelde dat het zoeken naar een strakke 5 serie (dus geen ex loonwerker denk ik) niet mee was gevallen,deez hebben ze uiteindelijk in limburg gekocht maar zag er dan ook perfect uit! (hadden ze toen net)
Had eigenlijk nooit in de gaten dat een 509/510 een 'boervriendelijke trekker was! (en een 4 cyl.is)
me
503 bestaat niet ... enige 4 cilinders die fendt in de 500 serie heeft geleverd zijn geloof ik de 509 en 510 .. en ze zijn behoorlijk uniek om een net onderhouden en goede 500 met niet teveel uren te vinden .. dat geld ook voor de zwaardere types 😄 ! En ja .. Ja moet nog wel koppeling in trappen .. maar dat hoeft niet gelijktijdig met het knopje.
Mengeledriver
Werkt in de praktijk wel goed ja. Zoek je een strakke dan kost die wel geld, in Duitsland staan er nog wel zat. Als je goed zoekt kom je ook nog wel eens een 600 serie tegen met minder dan 4000 uur en dan ook in nieuwstaat. Zeker als ze van een akkerbouwer zijn geweest, hooguit is het grijs wat vaal maar de rest 100%

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
PUNTEN
0
WEERGAVES
12
BATTLES