Valtra N91
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hij had het wel verteld maar het waren vele kleine dingetjes bij elkaar, voorruit kan niet open, hydrauliek en hef bediening, geluid, versnellinsbak, zicht enz enz enz..
Maar dat terzijde,ik vind dit een heel vaag verhaal ten 1e vraag ik me af wat voor figuur hij is als je een nieuwe trekker ga kopen je er blijkbaar na aflevering voor het eerst in stap en er dus achter komt dat deze LOW BUDGET Valtra de voorruit niet los kan en alles bij dit type uitgekleed dus simpel is,Typisch iemand die geen nieuwe of zelfs geen jong gebruikte Fendt kan/wil kopen en dan voor weinig geld nieuw gaan kopen en dan zeiken dat het niks is vergeleken met een Fendt 309 vario TMS die ze graag wilde!
Nee dit soort mensen moet je niet serieus nemen (ja jullie wel natuurlijk,zien dat je wat verkoopt )
Als ze een N121/T121 Advance met vloeistofkoppeling hadden gehad was het wel reeel geweeest om enig vergelijk met Fendt te maken,verder zijn juist die kleine dingen die je noemt,waar andere juist weer goed over te spreken zijn (zie diverse tests in vakbladen)
Ja en hoe kun je nou een nieuwe trekker in een paar honderd uur leren kennen,vooral zo'n eigenzinnige Fin moet je leren kennen,maar dan gaat er een wereld open......
Maar dat is een typisch FENDFAN probleem,deze mensen onwikkelen gaandeweg hun leven een steeds hardnekkeriger "tunnelvisie" d.w.z. ze hebben maar 1 doel/ding wat in hun ogen superieur is en alles wat dat in de weg staat wordt niet gelooft/genegeert!
Wij zijn dan ook gisteren op de New Holland Days geweest,dit om dat probleem te voorkomen
Sprak trouwens paar weken terug op feestje hoofd materieel bij de van de Haar groep Wekerom (had ik het laatst een keer over)welke mij "wel" het boekje open wilde doen wat de Fendt Vario's hen hadden gekost en hier schrok ik toch wel van!
Zij zijn 7 jaar terug dan ook grotendeels overgestapt op 2 andere A merken Valta en JD maar hij zij dat Valtra op afstand de laagste kostprijs had en wat hij ook heel belangrijk vond dat de chauffeurs welke bij de overstap (Fendt-->Valtra) niet echt blij waren,daar nu zeer tevreden over zijn
De eerste zijn na 4 jaar en 6000 uur ingerolen op weer nieuwe (6350 hi tech vloeistofkoppeling electr.kopeling)
Denk dat de valtra's met Hi Tech niet te vergelijken zijn qua rijconfort dan een oude 6400 waar jij misschien weleens mee gereden hebt!
Maar je hebt een punt Mengeledriver waar je gedeeltelijk gelijk hebt!
Wat transport betreft is dat bij de 6000 serie en een nadeel maar is al schat 10 jaar te ondervangen door voorasvering te nemen,maar bij de 8000 serie dus meer de transporttrekker kon je al zeker 10 jaar terug voor een langere wielbasis kiezen
Valtra is een eigenzinnig merk en daar zijn er weinig meer van over (eicher,steyr,Schlüter) Valtra had tot de agco overname dan ook het principe dat een trekker in het land moest werken dus het gewicht goed over de voor en achterwielen te verdelen,motor precies boven vooras!
Trouwens die korte wielbasis is bij de N en T serie niet meer aan de orde en zijn juist heel erg geschikt voor transport door hun cabine en voorasvering zie: valtra.nl/products/tractors/… !
Bij voorladerwerk heb je bij een valtra met korte basis geen last van een lichte kont,maar juist het gemak van een korte draaicirkel!
Denk dat de problemen met de variobakken het meest voor jouw tijd hebben afgespeelt,nu hebben ze hem zo die had moeten wezen xx jaar terug!
En idd Fendt is gewoon zuinig!
Maar een 6400 is wel een halve meter langer dan een 309,gezichtsbedrog soms?
Een 515c heeft een 5 cm. langere wielbasis dan een standaart Valmet 8400,maar is weer 14 cm korter als een 8400 met langere wielbasis! (275 cm.)
Het zal dus meer met de gewichtsverdeling te maken hebben!
Jij als Fendt kenner nog een vraagje,technisch en qua interrieur lijkt een 509c/510c gelijk aan een 309 (c?) wat is er dan toch anders aan (ja iets langer!)en welke heeft jouw voorkeur?
bij ten hove moest ie naar vd weerd toe, olie zeikte er bij motor uit, carter druk.. en lekke pakking (weinig bijzonders) ook iets in de bak niet goed, wát weet ik niet . ma heeft nog niet zoveel gelopen
Verschil 500-300C
-4 traps powershift tegen LMS met koppeling
-50 tegen 40 km/uur
-taaie 6 pitter tegen 4 cil deutz met nieuwe emissie eisen
-309 is de grootste uit de serie, de 509 de kleinste
-elektronische omkeer tegen omkeer met mechanische handel
-voorasvering tegen geen voorasvering
-trap met 3 treden tegen trap met 2 treden en dus lagere banden
-load sensing pomp tegen dubbele samengeschakelde tandwielpomp
De 300 C en CI is een simpel goedkoop alternatief voor de 300 en 400 Vario maar in mijn ogen een simpele maar erg ouderwetse trekker met techniek van begin '80. Voor wie dit zoekt is het de ideale trekker, wil je wat meer koop je een 300 Vario. Wil je nog meer uit de trekker halen + 50 km bij gereduceerd motortoerental, LS hydrauliek, elektro/hydraulische hydrauliek, pneumatische cabinevering, grotere banden en veel meer comfort dan moet je voor de 400 kiezen.
Iedereen heeft zijn eigen argumenten, en de rekensom naar groen/rood ligt lang niet bij iederen voorhanden...
Ook scheelt het dat we veel handelaren en dealers kennen van vele merken die ook weer hun ervaringen delen. Het is niet zo dat er een volmaakte trekker is maar het is maar net wat je past en voor ons wat hij per draaiuur kost.
Bij m'n foto's staat een 510c die aan het hakselen is maar zij vertelde dat het zoeken naar een strakke 5 serie (dus geen ex loonwerker denk ik) niet mee was gevallen,deez hebben ze uiteindelijk in limburg gekocht maar zag er dan ook perfect uit! (hadden ze toen net)
Had eigenlijk nooit in de gaten dat een 509/510 een 'boervriendelijke trekker was! (en een 4 cyl.is)