Carrosseriefabriek Harderwijk

Deze carrosseriefabriek bouwt bestelauto's om voor het koel- en vriestransport en voor het bouwt en levert koel- en vriescarrosserieën.

Foto's van carrosseriefabriek harderwijk

Carrosseriefabriek Harderwijk nieuws

Gestroomlijnde MAN TGM met zonnepanelen op dak

12-11-2015 - Koeriersbedrijf Besseling uit Amersfoort breidt de vloot opnieuw uit met MAN. ''Van de tien trucks in onze vloot zijn er inmiddels vijf van MAN. We zien steeds meer trucks van dit merk, dat geliefd is bij chauffeurs en waarmee we onze duurzaamheidsdoelstellingen kunnen halen'', stelt directeur Andr? Besseling. De nieuwste aanwinst betreft een MAN TGM 18.250 met een speciale, gestroomlijnde en geconditioneerde opbouw.

Alex Miedema

IVECO EuroCargo met zonnekoeling voor Maas Kip en Kalkoen

07-10-2015 - Onlangs heeft de firma Maas Kip en Kalkoen een nieuwe IVECO EuroCargo bakwagen in gebruik genomen. De nieuwe EuroCargo is afgeleverd door IVECO Schouten vanuit de vestiging in Tilburg. De koelopbouw is verzorgd door Carrosseriefabriek Harderwijk. De volledig elektrische Sol(c)ar koeling wordt hoofdzakelijk van stroom voorzien door de zonnepanelen die op het dak van de opbouw zijn gemonteerd.

Alex Miedema

Mercedes-Benz Antos voor VHC Actifood is gekoeld door de zon

20-02-2015 - Vanochtend is de eerste van drie bijzondere Mercedes-Benz Antos trucks afgeleverd aan VHC Actifood uit Oosterwolde. De trucks zijn door Carrosseriefabriek Harderwijk voorzien van een Solcar opbouw, dat is een koelopbouw die op zonne-energie werkt.

De koelvriesopbouw heeft een flexibele indeling. De afgeronde hoeken van de opbouw zorgen voor een betere aerodynamica en dus een beter brandstofverbruik. De Solcar opbouw is in de multitemp uitvoering. Dit systeem, met zonnepanelen op het dak, biedt een aantal voordelen ten opzichte van een regulier koel/vriessysteem. Door de gunstige subsidieregeling is de aanschafprijs relatief laag, maar ook de exploitatiekosten zijn laag. Het geluidniveau is laag, de opbouw is dan ook PIEK-gecertificeerd. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat hij perfect in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen past, zo wordt niet alleen de energie verzorgd door de zonne-panelen, maar ook het koudemiddel is volledig natuurlijk.

Voor VHC Actifood was dit laatste aspect de belangrijkste overweging om voor koeling op zonne-energie te gaan. Men speelt in op de markt, de klanten willen 'groen gaan', en verwachten dat dan ook van hun leveranciers. Koenraad Winter van de horecaleverancier over de aanschaf van de Antos: ?Wij hechten veel waarde aan de band met de dealer. Toen de dealer van het merk waar we normaal onze vrachtwagens kopen failliet ging, zijn we naar Wensink gegaan. Voor het lichtere werk hebben we een aantal Sprinters lopen, dus we kennen zowel Mercedes-Benz als Wensink al goed. Mercedes heeft flinke stappen gemaakt in het uiterlijk van de trucks. Volgens de vakbladen zijn ze bovendien ook erg zuinig. Ook in de horeca staan de prijzen onder druk, dus we moeten de kosten zo laag mogelijk houden.?

Actifood heeft gekozen voor de Mercedes-Benz Antos 1824L met de middellange Classic Space cabine. De Antos is een volledig nieuw ontwikkelde truck, compleet gericht op de distributie vanaf 18 ton. In de ruime cabine zijn zit, zicht en bedieningsgemak goed voor elkaar. De motor levert 240 paardenkrachten en 1000 Nm bij 1200-1600 tpm. Ook in andere modellen van Mercedes-Benz wordt deze Euro 6 motor al langer toegepast, daar heeft hij inmiddels bewezen zeer zuinig en soepel te zijn. De motor is gekoppeld aan een snel en nauwkeurig schakelende Powershift 3 versnellingsbak. Deze zorgt er voor dat onder elke omstandigheid altijd de juiste versnelling wordt gekozen. Dit heeft een gunstige invloed op zowel het brandstofverbruik, de onderhoudskosten en de veiligheid. De Powershift 3 cre?ert rust tijdens het rijden, iets wat met name in het distributieverkeer belangrijk is. Om nog meer brandstof te besparen is de Antos voorzien van de Ecoroll functie. Deze ontkoppelt de aandrijflijn bij snelheden boven de veertig kilometer per uur als het gas los wordt gelaten. De Antos heeft lange onderhoudsintervallen, tot wel 150.000 kilometer. De hoogwaardige componenten hebben stuk voor stuk een lange levensduur, wat zich vertaalt in lage onderhouds- en reparatiekosten en minimale stilstand. Met de nieuwe Mercedes-Benz Antos kan het dagelijks werk in de levensmiddelenbranche nog beter, duurzamer en effici?nter afgehandeld worden.

Alex Miedema